שביעי
11.03.22 | ח' באדר ב' תשפ"ב | 479 גיליון שביעי | 8 שר ו ן ר ו ט ר sharonroter@gmail.com ……… מהעושהלכםהמילה ״הלכה״? קונוטציה טובה ונעימה? תחושה קשה ומלחיצה? תחושת אשמה או רווחה? האמ רב, פו ק הלכה, זה כמו לראות שוטר או כמו מטפל? לאחרונה אני קוראת הרבה פולמו ימ בענייני הלכות. אקדימ ולומר שאני מה-זה-לא בקיאה בחומר. כשחזרנו בתשובה ניזונו לרוב משמועות בנושא, ככ יצא שהרבה פעמימ אימצנו מנהגי עדות שבכלל לא היו שייכימ לנו. לא היה לנו מושג מה זה דאורייתא, רבננ ומנהג והתבלבלנו לחשוב ש גולה זו הלכה. "עדשימ זה מנהג אבלות ולא אוכלימ אותמ בשבת", אמרו לי, ומאז אני לא אוכלת עדשימ בשבת. מצד שני, אני רואה שוב ושוב אצל חברות, לטימ עמ עדשימ שחורות בשולחנ השבת ועד היומ לא טרחתי לבדוק, והאמת? גמ לא ממש בא לי. כי ללמוד הלכות חדשות זה מחייב. מצד שני אינ לי ממש ביטחונ ללכת לבדוק בשולחנ ערוכ וככ פעמימ רבות אני נשארת מבולבלת. שמיטה, הלכות שבת, טהרת המשפחה - אני לא בדיוק שוחה בחומר למרות שתכל' זה קריטי לחיי היומיומ שלי. לכנ כשאני שומעת שרבנימ גדו לימ מהציבור שלנו יוצאימ בחידושימ ובעיקר בהקלות אני מופתעת לטובה ובד בבד מרגישה כאילו הקרקע נשמ טת מתחת לרגליי. הרי את האמת אני מחפשת, ומהי האמת? מי צודק? ואיכ כדאי לנהוג? מנ ה לשמור שר הדתות החדש על הגחלת היהודית ועמ זאת לבצע שי נויימ חוקתיימ בכדי להתאימ את המ ציאות של החיימ בישראל להלכה. שוב, אני לא יודעת אמ הוא פועל בצורה נכונה כי אני לא בקיאה בנושא. על פניו נשמע שהוא מנ ה להשאיר את מה שחשוב על הפרק: חוק השבות, נישואימ אזרחיימ, מערכ הגיור ומערכ הכשרות. שמעתי על אלו המכנימ אותו אורתודוכ ואלו מת עקשימ שהוא ליברל ועוכר ישראל. מבחינתי הכל הגיוני אבל ברור לי שאני לא מבינה את ההשלכות. עמ זאת, כש רבנימ גדולימ במגזר תומכימ באי אילו שינויימ בנושאימ הבוערימ הללו אני מתחילה להתבלבל. הנושא שהכי קשה לי הוא שירת הנשימ. כאשר הצטרפתי לדרכ קיבלתי הכל כנעשה ונשמע. אכ הדבר גרמ לי ללא מעט ויתורימ ומחירימ שנאלצתי לשלמ. לאחרונה אני שומעת לא מעט קולות ופ יקות המגובימ ברב נימ פרדיימ שכנ התירו שירת נשימ כל עוד היא נעשית בצניעות. הקולות האלו מחלישימ אותי, האמ אנחנו פועלות במ ירות נפש וייתכנ שהכל זה לחינמ? אולי אני שומרת על גחלת שאינ בה צורכ? חייבת לומר שגמ אמ תינתנ פ יקה שמותר לשיר מול קהל מעורב אני לא בטוחה שארצה. וואלה, כבר התרגלתי לפעול במעגלי נשימ ומרגישה שיש בזה אמת, קדושה, שמירה ומידה של גאולה. עמ זאת יש דברימ שיוכלו להיפתח בפ ניי כמו הופעה חיה בטלוויזיה. ההלכה היא לחמ חוקינו, היא 'המייעשה' של מחלף ההלכה גם אם תינתן פסיקה שמותר לשיר מול קהל מעורב, אני לא בטוחה שארצה. וואלה, כבר התרגלתי לפעול במעגלי נשים ומרגישה שיש בזה אמת, קדושה, שמירה ומידה של גאולה עבודת ה'. אנחנו אוהבימ לא לאהוב אותה, בוחרימ את המידתיות הרצויה לנו, אבל אינ פק שהיא זו ששומרת עלינו כיהודימ מדורי דורות. רגע אנחנו כבר בארץ הקודש, לפני גאולה בעזרת ה', אבל כמו שיש ודאות יש גמ בלבול לגבי החול והקודש. הנה, רגע לפני פורימ מצאו חפירות אר כיאולוגיות חדשות העו קות בהיותה של העיר חברונ מוקפת חומה. איכ זה ישפיע על החגיגות? מוקדמ לדעת… אמנמ פורימ הוא החג הכי מגניב, קדוש וכייפי בשנה )וזה שישאר אחרי שהמשיח יגיע( אבל אינני בטוחה שבגילי אוכל לקיימ משתה שכזה פעמיימ. זה נכונ שההלכה לא מתירה לאישה להתבשמ, אבל לחוזרות בתשובה מותר איזו כו ית של יינ, פריבלגיות של אלו שהיו מלכות המ יבות והיומ הנ מל • כות המטבח )אחלה רעיונ לתחפושת(. shutterstock איור:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==