שביעי

18.03.22 | שושן פורים תשפ"ב | 480 גיליון שביעי | 12 ישי פרידמן פ ו ר י ם זוגיות הרסנית, יועץ אימפולסיבי ומלך שסובל מחוסר ביטחון עצמי הפסיכיאטר והמטפל ד"ר מיכאל אבולעפיה מנתח את הדמויות "בכל אחד מאיתנו יש אחשוורוש, מרדכי ואסתר, • במגילת אסתר ומדוע הוא חולק על השר הורוביץ? • ואת קולו של המן" מקור שמ המשפחה אבולעפיה בא מהשפה הע רבית, ופירושו אבי הבריאות או אבי האש. לפי ד"ר מיכאל אבולעפיה, משמעות השמ מבטאת איזונ בינ החלקימ השונימ בנפש. הוא מזכיר את הפרט הביוגרפי הזה בהערה קצרה בפירוש שהוא מעניק ב פרו החדש על מגילת א תר, כאשר המלכ אחשוורוש דורש להביא את ושתי המלכה ולהראות את יופיה בפני העמימ והש רימ. הכע של אחשוורוש, קובע ד"ר אבולעפיה, נובע מתוכ תאוותו שמקורה בחו ר אהבה. "עיקר הבריאות הנפשית הוא האיזונ ההרמוני בינ כל חלקי הנפש". אח שוורוש, לדבריו, לא היה מאוזנ בנפשו, ולכנ נטה לה חלטות אימפול יביות והר ניות. ד"ר אבולעפיה הוא פ יכיאטר לילדימ ונוער, ומר צה לפ יכולוגיה יהודית במכונ מאיר. ב פרו הוא מבקש ללמוד על נפש האדמ דרכ דמויות המגילה, ולפי הני תוח שלו - אחשוורוש בל מחו ר אהבה עצמית ומחו ר ביטחונ; המנ הוא היועצ והמטפל האימפול יבי שעצותיו הר ניות; מא תר ומרדכי אפשר ללמוד על זוגיות בונה ומעצימה; מאחשוורוש ומוושתי נלמד על זוגיות הר נית שהאגו מקלקל אותה; כאשר יושבימ היהודימ לפני שולחנו של אחשוורוש, כשהוא עטור בבגדי כהנ, נלמד על תכונתה השלילית של האדישות - "אבי אבות הטומאה הנפשית", כלשונו. "בכל אחד יש אחשוורוש, יש מרדכי וא תר ויש את קולו של המנ, שמבקש לקרר ולהכני פק באדמ. אנחנו כל הכוחות האלה", אומר ד"ר אבולעפיה. לכאורה, בכל דמות תנ"כית ניתנ למצוא מ ילות אל הנפש הפנימית, אבל לדבריו, מגילת א תר מ פרת את ה יפור של העתיד. "אפשר לקרוא כל פ וק בתנ"כ, כל משנה וכל גמרא גמ בצורה נפשית, חינוכית-פני מית. על מגילת א תר נכתב שכל הכתבימ בטלימ, חוצ ממנה. כלומר זה פר שמוביל אותנו בקריאה העתידית. מדוע? כי היא מגלה שבעומק החושכ יש אור גדול, וזו העבודה של הדור האחרונ". ה פר משלב מקורות ומושגימ מתוכ הקבלה, מחוכמת האר"י והרב קוק. גמ למצוות החג, אליבא דד"ר אבול עפיה, יש א פקטימ טיפוליימ ורוחניימ. מצוות משלוח מנות מעוררת את הערבות ההדדית, והמתנות לאביונימ הנ החיבור לכאב של האחר. קריאת המגילה היא תיקונ המחשבות וההקשבה, והמשתה והשמחה טומנימ בחיקמ את יכולת האדמ להתחבר לעצמו ולנקודה המהותית שלו. "דרכ המגילה מתבררימ שני וגי יועצימ ומטפלימ: המנ הוא היועצ האימפול יבי, ומרדכי הוא ה ובל את בל עמו. יש את אלה שיודעימ הכל ושולפימ עצות מהמותנ, ויש כאלה עמ בלנות, שמבינימ שהתרופה צריכה לבוא מתוכ המטופל עצמו. מרדכי מ וגל לקרוא את המפה בצורה נכונה, הוא קשוב למציאות ולמטופל". "איך אפשר לאסור טיפול?" אפרופו מקוממ של המטפלימ בימינו, שר הבריאות ניצנ הורוביצ א ר לאחרונה קיומ טיפולי המרה לבעלי נטיות מיניות להט"ביות. בעיני ד"ר אבולעפיה, יש כאנ חו ר הבנה של מהות הטיפול באדמ שמבקש עזרה ו יוע. "אדמ בא עמ הכאב שלו. ב ופ אנחנו מטפלימ בשורש, ולא עו קימ בכלל ב ימפטומ כאישיו. זה לא נושא בכלל. אז מה זה משנה עמ איזה ימפטומ מגיע אותו אדמ? "ב ופ אנחנו מטפלימ בפלוני שיש לו כאב. אז איכ אפשר בדיוק לבוא ולא ור וגיה מ וימת בתוכ טיפול? אדמ בא ואומר 'אני רוצה שתעזור לי ב בל הזה', והשר למעשה עונה לו 'לא, אי אפשר לטפל'. יש אדמ ש ובל, והטיפול נועד לרדת לשורש הכאב. • זה מחייב לכבד את המטופל". מגלית אסתר, לא מה שחשבתם. ד"ר אבולעפיה יש יועצים שיודעים הכל ושולפים עצות מהמותן, ויש כאלה עם סבלנות, שמבינים שהתרופה צריכה לבוא מתוך המטופל עצמו. מרדכי קשוב למציאות ולמטופל צילום: אורן בן חקון ספרו החדש של אבולעפיה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==