שביעי

31 | 08.04.22 | ז' בניסן תשפ"ב | 446 גיליון שביעי מ ראות בתי הכנ ת ותלמו די התורה המפויחימ בלוד זיעזעו את מדינת ישראל במאורעות תשפ"א, והח זירו רבימ לימימ אפ לימ. כמעט שנה חלפה, ומה קורה עמ בתי התפילה הללו היומ? היש יבה שדווקא בלוד נפגעו יותר בתי כנ ת מכל מקומ אחר? והאמ אפשר, בכל זאת, לראות נקודות אור בתוכ האפילה הזו? השבוע קיימ מרכז דהאנ שבאוניבר יטת בר אילנ, בצוותא עמ האיגוד העולמי של בתי הכנ ת האורתודוכ יימ, כנ שע ק במקוממ של בתי הכנ ת בחברה הישראלית. "בית הכנ ת כיומ איננו רק מקומ תפילה, אלא מרכז לגיבוש הזהות הקהילתית והיהודית", אומר מנהל המרכז, ד"ר שמעונ אוחיונ. ” ביב בתי הכנ ת בלוד התרחשו אירועימ לא פשוטימ בימי שומר החומות, וח לקמ מ פר יפורימ מיוחדימ. בינ הדוברימ המרתקימ בכנ היה רב הגרעינ התורני בלוד, הרב ישראל מט, שעומד בראש תוכנית 'ראשית' במכונ הגבוה לתורה בבר אילנ. ”לוד זו עיר מרובת בתי כנ יות. בשנות קומ המדינה הגיעו אליה עולימ מכל קצות תבל, היישר מהאונייה. כל קהילה בנתה בית כנ ת, וזה מדהימ לראות עשרות רבות של בתי כנ ת בעיר, שכל אחד מהמ בא מגלות אחרת". עוזבים בגלל התנכלויות? לפי נתוני ארגונ הכבאות וההצלה, ארבעה בתי כנ ת הוצתו בזמנ מבצע שומר החומות, נעשה ני יונ להצית אחד נו פ ושניימ הושחתו על ידי ני פוצ חלונותיהמ. רוב המבנימ שניזוקו היו בשכונת רמת אשכול, ואחד מהמ הוא בית הכנ ת דו א, שמ פר יפור של מאבק שנמשכ כבר עשרות שנימ. כעשרה בתי כנ ת ממוקמימ ברמת אשכול, אכ עמ השנימ הלכה והתמ עטה נוכחות היהודימ בשכונה, ורוב תושביה כיומ המ ערבימ. רבימ הגיעו ממקומות מרוחקימ בעיר כדי לשמר את המניינימ ולדאוג שבתי התפילה ימשיכו לפעול. נדרשה אבטחה לבית 90 בשנות ה הכנ ת דו א בעת תפילות החגימ; פעמ אחת הוא הושחת על ידי פעיל ,2005 המזוהה עמ החזית העממית, וב אחרי ההתנתקות, המבנה הוצת. י דורימ ו פרי קודש נשרפו, ולמעשה המקומ הקדוש נחרב. את פרי התורה הצליחו לפנות מבעוד מועד. הרב מט מגלה שבמהלכ אותו עשור, אחד מראשי העיר הציע לפנות את התושבימ היהודימ משכונת רמת אשכול. ”מבחינת העירייה אולי היה בזה היגיונ באותמ ימימ, אבל העמדה שלנו, כחברי גרעינ, הייתה שנטי שת השכונה היא אקט לא מעשי וגמ לא נכונ עקרונית - לבוא ולהצהיר שיהודימ עוזבימ בגלל התנכלויות". באותו שלב החלו להיכנ משפחות של חברי הגרעינ התורני לשכונה. מנכ"ל המכינה הקדמ צבאית באותמ ימימ, אהרנ אטיא )כיומ מנכ"ל העירייה(, לקח תלמידימ מהמכינה ודאג לשיפוצו וחנוכתו מחדש של בית הכנ ת. מתפללימ חזרו להתפלל בו, ו פרי התורה הוחזרו אליו. בד בבד, התחדשו ההתנכלויות, והמ שפצימ בלו מהטרדות ומהצקות. חלונות בית הכנ ת כו ו בפחי ברזל מה שהציל ככל הנראה את המ  בנה משריפה מלאה במהומות בשנה שעברה. כלומר, מדובר בבית כנ ת ממוגנ  בלב הארצ. ”לא היה אפשר לזרוק אבנימ או בקבוק תבערה לתוכ בית הכנ ת. אבל היה חדר צדדי שלא היה מוגנ, והוא נשרפ. החלטנו לא לחכות למ רכוש, ומיד לשפצ את בית הכנ ת מחדש". המסר מתעמעם, אבל נדרש את ההר שהיה בלוד, שרי פת המבנימ, המו דות, בתי הכנ ת והפרעות, רובנו מכירימ היטב. אבל את הנקודה שמעלה הרב מט פחות מכירימ: מרגע שנודע על ההצתות, "אנחנו לא המקום היחיד שבו ניסו להצית בתי כנסת, אבל לוד היא עיר קיצונית דתית. היו ניסיונות לקיים מפגשים, ואין היום אף דמות בהנהגה הדתית הערבית כאן שמוכנה לשוחח עם יהודים" 90 צילומים: יוסי אלוני, יונתן זינדל, ג'מאל עוואד - פלאש הרב ישראל סמט

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==