שביעי

08.04.22 | ז' בניסן תשפ"ב | 483 גיליון שביעי | 32 הגיעו המוני ישראלימ לשפצ ולשחזר את בתי הכנ ת, וגמ להרחיב אותמ. למה היה חשוב לשפצ את בתי  הכנ ת כבר בימי המהומות? ”האמירה צריכה להיות מאוד ברורה: בכל מקומ שמישהו מתכוונ ל לק אותנו או להחריב, הוא יגלה שזה גורמ לנו להיאחז במקומ ביתר שאת. זו אמירה פשוטה, והיא נכו נה תמיד. ככ עמ ישראל נהג בארצו. בכל מקומ שהתנכלו לנו, השתדלנו להרחיב את הנוכחות שלנו". יש שיאמרו שבעשורימ האחרו  נימ המ ר הזה הולכ ומתעמעמ. ”המ ר הולכ ומתעמעמ, אבל בי מימ אלה מזכירימ לנו את הצורכ בו. נדמה לי, לא?". למה בלוד הוצתו יותר בתי כנ ת  מבכל מקומ אחר? ”יש הרבה ה ברימ אפשריימ. אנח נו לא המקומ היחיד שבו ני ו להצית בתי כנ ת, ועמ זאת, לוד היומ היא “יש גרעין תורני בנגב? כי הנגב היה מושבת בשומר החומות. בגליל לא היה אפשר לנסוע בלילות. אירועי שומר החומות התחוללו, למעשה, במקומות שבהם יש אוכלוסייה ערבית גדולה" עיר קיצונית דתית. רוב האימאמימ מזדהימ עמ הפלג הצפוני של התנו עה האי לאמית, ככ שזה לא כל ככ מפתיע ש ביב עניינ אל אקצה בשומר החומות, התגובה הייתה בשריפת בתי כנ ת. יכול להיות שהמ רואימ בבתי הכנ ת מל להתיישבות יהודימ. אי נני יודע". היה ני יונ לדבר עמ ההנהגה  הדתית הערבית בלוד? ”היו ני יונות לקיימ מפגשימ, אבל רוב האימאמימ בעיר לא מוכנימ לדבר עמ יהודימ בכלל. למעשה, אינ היומ אפ דמות בהנהגה הדתית הע רבית בעיר שמוכנה לשוחח איתנו". יש גרעין בנגב? תוכ כדי המהומות, החלה  להישמע ביקורת קשה על הגרעינ התורני, שאתה עומד בראשו. נטענ שדחקתמ את הערבימ מהשכונות. ”יש גרעינ תורני בנגב? כי הנגב היה מושבת בשומר החומות. בגליל לא היה אפשר לנ וע בלילות. גמ שמ זה הגרעינימ התורניימ? אירועי שומר החומות התחוללו, למעשה, במקומות שבהמ יש אוכלו ייה ערבית גדולה. זה קרה בנגב, בגליל וגמ בערימ המ עורבות. ”לא נוח לנו לה תכל על זה בעינ פקוחה ולהודות שמדובר באירוע לאומני, וכנראה גמ דתי, ולכנ אנחנו מנ ימ לחפש כל מיני יפורימ וה ברימ, ובינ היתר להאשימ את הגר עינימ התורניימ. הביקורת הזו יושבת על אידיאולוגיה ואינטר ימ מאוד מ וימימ". איזו אידיאולוגיה?  ”בעיקר אידאולוגיה אנטי דתית ואנטי ימנית. קשה לקבל שיש צי בור המזוהה עמ הציבור הציוני דתי, שמתיישב ופועל במקומות מאתגרימ בלב הארצ. לא היו תלונות דומות על הגרעינימ החילוניימ שפועלימ כמו הגרעינימ התורניימ". בהיעדרה של המשטרה בזמנ שומר החומות, הפכ הגרעינ התורני - ביחד עמ אזרחימ רבימ שבאו מבחוצ - לכוח המגנ העיקרי על תושבי לוד. ”זה מה שאיפשר לנו להתגוננ", מ כמ הרב מט, ”הצבנו מערכת ארגונית שלא נתנה לפורעימ לעשות מה שהמ רוצימ. בעכו, היהודימ ה תלקו ובתי הע ק נשרפו. אפ אחד לא עצר את זה. בלוד, אחרי יומ יומיימ, כשהבנו שלא תצמח טובה מהמשטרה, הצלחנו • לעצור את זה". מכינת מעוז הוצתה ונבנתה מחדש בית כנסת 'דוסא' לאחר השיפוץ צילומים: באדיבות מכינת מעוז

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==