שביעי

שאנחנו. אנחנו תבענו והבאנו את חופש הביטוי למוזיקה הישראלית. גמ הדתיימ וגמ בני עדות המזרח המ ב ופ הקהל הגדול, שהתחנות צרי כות לתת לו לשמוע את מה שהוא אוהב. עמ הזמנ, אחרי שהיינו בגדר ’מוקצה' במשכ הרבה שנימ, התחנות הממלכתיות ופ ופ הבינו את זה". רבות מיצירותיו המפור מות של מדינה מ פרות על אהבת ארצ יש 4891- ראל והמ ורת היהודית. ב הוציא גיר ה משלו ל'שבחי ירוש לימ', והלחינ וביצע את 'אל תשלי כני לעת זקנה'. עוד קודמ כתב את 'כינור דוד', שהפכ לאחד השירימ המזוהימ עמ שימי תבורי. למעשה, את פריצתו הג דולה לתודעה הישרא עמ 23 לית עשה בגיל השיר ’יעקב תמימ', שמגולל את יפור חייו של יעקב אבינו ומוכר בזכות הפז מונ ’אל תירא ישראל'; הפזמונ הצליח לחלחל לתודעה הישראלית עד כדי ככ שרבימ יופת עו לגלות שלא מדובר במילות הפ וק ממש, אלא בפרפראזה של מדינה לכתובימ. ”ההי טוריה משתנה ככל שעובר הזמנ", הוא אומר. ”אנחנו נמצאימ בנקודת מציאות שונה. בית ה פר שלי היה ממלכתי-דתי, ולא הייתה טלוויזיה שתביא מידע מקצה העו למ בתוכ שניות. כיומ אנחנו מושפ עימ יותר מהתרבות הקו מופוליטית מאשר מהתרבות היהודית. הזמרימ הישראלימ חיימ בכפר גלובלי, קו לטימ תכנימ מתרבויות אחרות וב ופ גמ פולטימ את אותמ התכנימ. לכנ ה גנונ, הנושאימ והעברית שלהמ שונימ משלנו. ב ופ, אני מאמינ שזה מצב טבעי שאנחנו גוזרימ על עצמ נו - להיות מושפעימ יותר מהעולמ ופחות מהמ ורת ומהבית שלנו". יבוא השלום ושוב נריב מדינה רגיש מאוד להגדרות, וכשהוא שומע על ’מוזיקה מזרחית', הוא ממהר לתקנ ל'מוזיקה ישראלית ימ-תיכונית'. ”בשמ המזרחיות, אני וחבריי נדחקנו החוצה מהתקשורת הממלכתית. ככ הפכו אותנו לזרימ בתרבות הישרא לית, וככ הצליחה התקשורת להימנע מלהשמיע את השירימ שלנו". בשבוע שעבר קיבלת חיקוי ב'ארצ  נהדרת' לצד עודד קוטלר. עמ יד על הלב, אהבת או נעלבת? ”צחקתי מכל רגע. בזכות מעמדי החדש כחתנ פר ישראל, ראו לנכונ שיש עניינ לעשות חיקוי שלי. קוט לר עשה המונ דברימ חיוביימ לאורכ הקריירה שלו, ואי אפשר לשפוט אותו על משפט אחד שאמר, אלא על העשייה שלו לאורכ השנימ. הוא עשה תיאטרונ במקומות שאפ אחד לא הביא אליהמ תרבות, אבל את זה אפ אחד לא מזכיר. ”גמ אצלי - מי שלא מ כימ עמ התזה שלי, תמיד מנ ה להפיל אותי בלשוני. כתוב בקהלת ’כי אדמ אינ צדיק בארצ אשר יעשה טוב ולא יחטא'. אפ אחד אינו מושלמ, ולכו לנו יש משפטימ שאמרנו מתוכ כע והתחרטנו עליהמ למחרת". זמרימ ואמנימ צריכימ להביע  את דעתמ הפוליטית? "לכל אחד מותר להביע את דעתו על החברה שבה הוא חי. כשאני רואה עוול, אני לא יכול לעמוד מהצד ול שתוק. אני רודפ צדק, ולא אכפת לי אמ הדעה שאביע תפגע בי או לא. אני לא קשור לימינ, לשמאל או למ רכז. אני מצביע תמיד למפלגה שאני מאמינ שתעשה טוב לעמ ישראל, ולא אכפת לי מאיזה מחנה היא". אנחנו מצויימ שוב בתקופה ו  ערת בתחומי הפוליטיקה והביטחונ. ”בעת צרה, עמ ישראל תמיד שמ את המחלוקות והשוני בצד, וחו שב קודמ כל על איכ לשמור על עצמו. זאת תכונה טובה, ולכנ אני תמיד מאמינ שאנחנו יכולימ לע בור כל משבר. ב ופו של דבר ירווח לנו, יבוא השלומ ואז נוכל להמשיכ לריב", הוא צוחק. הזכייה בפר ישראל היא מעינ  אקורד יומ ו יכומ לקריירה שלכ? ”אני כל הזמנ יוצר. אמנמ לא בקצב שבו יצרתי בעבר, אבל תמיד יוצר. בגלל שאני לא שייכ לדור הצעיר, הדברימ שאני כותב כבר לא הולכימ היומ. בארבע השנימ האחרונות הוצא תי שירימ חדשימ, ואפ אחד לא השמיע אותמ, אז הבנתי שכבר עבר זמני. ”הכתיבה וה גנונ המוזיקלי שלי המ הזהות שלי, ולא אשנה אותמ. משמ נובע הכוח שלי, ואמ זה לא מתאימ לדור החדש, אני מקבל את זה. הכתי בה שונה היומ, ולכנ יימתי את המ שמרת שלי. אני כבר לא מעביר שירימ לאמנימ, כי אני מבינ שהגיעה הירידה • שלי ואני משלימ עמ זה". שלושה מי יודע. מדינה עם עוזי חיטמן ז"ל ואהוד בנאי 90 צילום: משה שי, פלאש חנן בן ארי וישי ריבו יוצרים להיטים שהופכים פופולריים בקרב כל העם, ומצליחים להזכיר לנו מי אנחנו. הדור שלי סלל להם את הדרך. היינו ’מוקצה', אבל תבענו והבאנו את חופש הביטוי למוזיקה "צחקתי מכל רגע". החיקוי של מדינה ב'ארץ נהדרת' צילום: 'ארץ נהדרת' בטוויטר 15.04.22 | ערב פסח תשפ"ב | 484 גיליון שביעי | 38

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==