שביעי

מ שחר ההי טוריה, המוני בית ישראל עלו לרגל לירושלימ בימימ אלה של שלושת הרג לימ - ובדרכ כלל עשו זאת ברגל. אבל לא עוד. הכבישימ, האוטובו ימ, מ לולי ההליכה וכמובנ הרכבת הקלה הופכימ את עיר הבירה למאתגרת ביותר ביש ראל מבחינה תחבורתית; ונראה שיש מי שהחליט בנחישות לעמוד באתגר. אלפ תושבימ מתגו 900- יותר מ ררימ כיומ בירושלימ, ולפי התחזיות יגדל מ פרמ בתוכ שני עשורימ לכ מיליונ וחצי. לצד השמחה על הרחבת העיר, עולה החשש כי ריבוי התושבימ יביא לריבוי עומ ימ בכבישיה. בעיריית ירושלימ עמלימ על קידומ תוכניות תח בורה מודרניות ומהפכניות לרווחתמ של הנו עימ בדרכימ. על מנת להיערכ בצורה מיטבית לק ראת השינויימ הדמוגרפיימ הצפויימ, מקדמימ העירייה והעומד בראשה, בשיתופ צוות תוכנית אב לתחבורה מטעמ משרד התחבורה, שורת מיזמימ לשדרוג משמעותי של מערכ התשתיות וההי עימ בתחומי העיר עבור כלל האוכלו ייה והמגזרימ. את עיקר העבו דות תבצע חברת התשתיות של העירייה - חברת מוריה. שימוש 40% : היעד בתחבורה ציבורית כבר היומ ניצבת ירושלימ בגאונ כעיר המתקדמת ביותר בישראל בתחומ הת חבורה הציבורית, הודות להפעלת הקו הראשונ של הרכבת הקלה. לפי 'מודל הפיצול', הבוחנ את וגי תנועת כלי הרכב בעיר, שיעור התושבימ העושימ שימוש בתחבורה הציבורית בירושלימ . עמ 24% הוא הגבוה בארצ ועומד על זאת, מובילי מיזמי התחבורה הציבו רפ 2030 גבוה ושאפתני ולפיו עד שנת יעלה שיעור המשתמשימ בתחבורה - השיעור בקרב 40%- הציבורית ל .OECD- מדינות ה נאמנ לחזונו להציב את דגל שדרוג תשתיות התחבורה בראש התורנ, ראש העיר משה ליאונ פועל גמ לשיפור מת מיד של תשתיות ומתנ עדיפות להולכי הרגל ורוכבי אופניימ שאמורימ להוות כשליש מ כ התנועות במרחב. "בעשור האחרונ, מאז שמיזמ הרכבת הקלה קרמ עור וגידימ, ירושלימ נחשבת כעיר פורצת דרכ ברמה התחבורתית", מ ביר זוהר זולר, מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה בעיר. "עצמ התפי ה הת כנונית שקידמה עיריית ירושלימ עוד , לפיה תיבנה 2000- בראשית שנות ה רכבת קלה הניצבת על פני הקרקע, היא בגדר ערכ מו פ המהווה תעודת כבוד לעיר ומגדילה בצורה משמעותית את רמת הנגישות עבור התושבימ והמת ניידימ בתחומה". לדבריו, לעיר יש אתגרי תחבורה ייחודיימ. "בעיר הי טורית כמו ירוש לימ, בעלת מבנה טופוגרפי עתיר גב עות ועמקימ, מהווה אתגר גדול. לעתימ הנו ע הממוצע נדרש, בשל הפרשי הגובה, לטפ עשרות ואפ מאות מדר גות. לכנ, אנחנו מקדמימ מ פר אמצעימ תחבורתיימ משלימימ שעתידימ להת וו פ למערכ תשתיות התחבורה בעיר בשנימ הקרובות". כמו מה למשל? "מעליות רוכנות ודרגנועימ במ פר רחב של מוקדימ, קווי אוטובו שיובילו מהשכונות ישירות אל תחנות הרכ בות הקלה, חניוני 'חנה ו ע' ועוד. ט הפתרונות הזה יאפשר להתמודד היטב עמ בעיות הגודש הצפויות ובככ לייצר אלטרנטיבה ראויה, ככ שכל תושב או מבקר בירושלימ יוכל לבחור באיזה אופנ הוא מעדיפ להתנייד". בשורה נו פת בתחומ התחבורה הצי בורית הוא יישומ תכנונ מחודש לרשת קווי האוטובו ימ, במ גרתו נכנ ו לעיר שני מפעילימ חדשימ - מה שיוביל קווימ חדשימ לאזורימ שלא 40 לתו פת נהנו ממענה תחבורתי ראוי עד כה. מה לגבי רכבימ פרטיימ? "גמ כאנ יש לנו בשורות. עד לשנת ייבנו בעיר עשרה חניוני 'חנה 2028 ו ע'. כבר היומ עומדימ לרשות הצי 6 בור שלושה חניונימ מ וג זה ובעוד "בעיר היסטורית כזו, עם מבנה טופוגרפי עתיר גבעות ועמקים, יש אתגר גדול. לעיתים הנוסע הממוצע נדרש, בשל הפרשי הגובה, לטפס עשרות ואף מאות מדרגות. אנחנו מקדמים מספר אמצעים תחבורתיים משלימים" אלפ 11 שנימ ייבנו עוד שבעה שיציעו מקומות חניה. החניונימ ייבנו במוק די תחבורה משולבימ, ב מוכ לכני ות לעיר ויתחברו למערכ הרכבות הקלות והאוטובו ימ". לא יורדים מהפסים לצד ההשקעה המא יבית בפיתוח אמצעימ תחבורתיימ משלימימ, גולת shutterstock צילום: 03.06.22 | ערב שבועות תשפ"ב | 490 גיליון שביעי | 46

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==