שביעי

10.06.22 | י"א סיון תשפ"ב | 491 גיליון שביעי | 8 Shutterstock צילום אילוסטרציה: משה ויסטוך חברה "גיוסי המונים עלולים להביא לגזל" הרב אליעזר פוזן מזהיר מפני הפן ההלכתי הבעייתי שמסתתר במיזמי "השיטה מכשירה הפעלת לחץ מניפולטיבי, • ההדסטארט למיניהם ומביאה אנשים לתרום שלא מתוך רצון. יש לבחון את כשרות הכסף" מיזמי גיו ההמונימ הופכימ נפוצימ ופופולריימ, והיקפי הכ פימ שנתרמימ עבור ישיבות, עמותות ח ד ומקרימ פרטיימ מזנקימ בשיעור ניכר. עמ זאת, מאמר תורני חדש וקר את הבעיות ההלכתיות שעלולות לצוצ בגיו ימ מ וג זה - ומזהיר כי במקרימ מ וימימ, למרות הכוונות הטובות, הדבר עלול להיחשב כגזל. בימימ הקרובימ ייצא לאור כרכ מ"ב ב דרת פרי 'תחומינ' מבית מכונ צומת, ובו כותב הרב אליעזר פוזנ, ר"מ בישיבה תיכונית שע ק בעבר בגיו המונימ והחל לחקור את הנושא מהפנ ההלכתי: "שיטת גיו הכ פימ החדשה מניבה תוצאות ומרבה את היקפ התרומות, אכ היא עלולה להביא עמה מכשול גדול של אנשימ שית רמו שלא מתוכ רצונ מוחלט". לדבריו, עד לפני מ פר שנימ הוע קו אכ ורק אנשי מקצוע כמתרימימ, וכשמציאות זו השתנתה, ה יכוי למכשול הלכתי גדל. "בשיטה שהתחדשה, מארגני הקמפיינ ממנימ מ פר רב של 'שגרירי גיו כ פימ' מקרב ידידי המו ד. בשלב ההיערכות מתבקש כל שגריר לנקוב ב כומ שאותו הוא מציב לעצמו כיעד, ובדרכ כלל הדבר נעשה בפומבי כדי ליצור תחרותיות בינ השגרירימ". היח הנפשי שבינ התורמ לנתרמימ משתנה בצו רה משמעותית, ולא פעמ מוביל למצבימ לא נעימימ. "בהדרכה שמעבירימ מארגני הקמפיינ, המ מבהירימ שההצלחה מבו ת על 'חתירה למגע' ועל יצירת מחויבות אישית של התורמ כלפי המתרימ", מבאר הרב פוזנ. "נקודת המוצא היא שמחויבות התורמ למתרימ תקשה עליו לחמוק מתרומה". הוא מו יפ כי חלק מההצלחות בגיו נובעות לעיתימ מאילוצ רגשי מצד התורמ ומחו ר נעימות שלו ל רב למכר או לבנ משפחה שביקש להתרימו. "אי לככ, מת עוררת השאלה האמ יש בעייתיות ב גנונ גיו כ פימ זה, או שמא התוצאה של זיכוי הרבימ במתנ צדקה מכ שירה הפעלת לחצ נפשי ומניפולטיבי על התורמימ. יש לבחונ את כשרות הכ פ שניתנ בתרומתמ". "לתרום ללא תחושת אי נעימות" במאמרו קובע הרב פוזנ שורת כללימ לגיו הת רומות, שעמידה בהמ תמנע התנגשות עמ ההלכה ואפ חשש גזל. "א ור לגבאי צדקה - כולל של קופה צי בורית - לגבות ממי שאינו יכול לתת, ונא רו גבאימ של ארגונימ או מו דות פרטיימ להפעיל לחצ על אדמ לתרומ בניגוד לרצונו. כאשר יש י וד ביר להניח שתרומה לארגונימ ולמו דות ניתנה שלא בלב שלמ, ראוי להימנע מלקבלה והפעלת לחצ על הנתרמ עלו לה להיחשב כגזל בדיני שמיימ, ולעיתימ - אפ כגזל בדיני אדמ". כלל נו פ מתייח לזהות המתרימ, ולפיו "כשקיימ פק כלשהו, שמא לא ניתנ לזהות את רצונו האמיתי של המקורב - נראה כי נכונ יהיה להנחות שדווקא אדמ אחר הוא שיתקשר בשמ המו ד, ולא זה שמקושר עמו. מובנ שבמצב זה, ראוי להציע לשלוח קישור או את פרטי החשבונ, על מנת שיוכל לתרומ ללא רגשות של אי נעימות, או שבדרכ זו יוכל אפילו לחמוק מלתרומ, אמ אכנ זהו רצונו". ל יומ, מדגיש הרב פוזנ, על המו דות יש לשימ לב ולקחת אחריות על המתרימימ שאותמ המ שול חימ. "נראה להציע להימנע מלהע יק בשיטת התר מה זו אנשימ שח רימ את המודעות לבחונ את רצונ הנתרמימ, ובדגש על בחורימ צעירימ שעדיינ לא יודעימ לחוש את רגש נכונות הזולת לתרומ, קל וחומר בשעה שהמ כה להוטימ להגדיל את ה כו מימ שייתרמו - וממילא אינמ פנויימ להעמיק בנפש • האדמ שמולמ". "מרבים את היקף התרומות, אך מביאים למכשול" עדיף להימנע מלהעסיק אנשים שחסרים את המודעות לבחון את רצון הנתרמים, ובדגש על בחורים צעירים שעדיין לא יודעים לחוש את נכונות הזולת לתרום

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==