שביעי
17.06.22 | י"ח סיון תשפ"ב | 492 גיליון שביעי | 8 שר ו ן ר ו ט ר sharonroter@gmail.com ……… מהרגע הראשונ שפ אפתח בוידוי: גשתי אותה – נשביתי בק מיה. אינני אובייקטיבית. יש בה משהו שקשה לה ביר, קוראימ לזה כריזמה אבל המילה הזאת קטנה עליה. מי זאת? האישה והאגדה רמה בורשטיינ, אחת הכותבות, הת ריטאיות והבמאיות הטובות בעולמ לדעתי. ואחרי שהשתפכתי אגש להבטחתי מהטור הקו דמ: "ריקוד האש", ה דרה שכתבה וביימה ושהפרק האחרונ שלה שודר השבוע, ופ ופ, אפשר כבר לשפוכ רשמימ. מה לא אמרו עליה? שהיא יצירת מופת ושהיא גרועה ברמות. חילול שמ שמיימ וקידוש שמ שמיימ, שהיא לא אמינה בע ליל ושהיא מדברת בדיוק את שפת החיימ. אתמ כבר יכולימ להבינ את רוח הדברימ. מה עושה את ה דרה הזאת לכל ככ אמביוולנטית בעיני המתבוננ? מדוע אפילו אני, שמפרגנת לרמה עוד לפני שראיתי פריימ אחד, לא הצלחתי להחליט מה דעתי עד הרגע האחרונ? יש לי הרבה תשובות, וחלקנ כבר נאמרו על ידי אח רימ, אבל אני חושבת שה יבה העיקרית היא שהכוונה של רמה היא לדבר את שפת הלב והיא ״רק״ מלבישה את זה ב יפור, דמויות, שחקנימ וכל מה שצריכ בכדי לעשות רט או טלוויזיה. אנו מכירימ אותה משני רטיה. האחד, "למלא את החלל" שהיה אומנותי ולא מובנ מאליו, רט-פ טיבלימ שזכה לאהדה בעולמ. השני, "לעבור את הקיר" היה רט "לציבור", ל"עמ". וג של קומ דיה רומנטית משובחת ומותחת שאי אפשר היה שלא להתאהב בה. כצפוי הוא פחות עבד בפ טיבלי קולנוע אבל זכה לעיבוד למחזמר מצליח בתיאטרונ בית לי ינ. יש שילוב של ב"ריקוד האש" שניהמ. מצד אחד טייל אומנותי בלתי מתפשר כשהיא לא מאכילה אותנו בכ פית ומרמזת מתחת לפני השטח, מבל בלת אותנו ככ שכל הזמנ נהיה במתח, בינ הא ור למותר, בינ התאוות והר צונ למימוש, מזגזגת ברגשות הדמויות וברגשותינו. משחקת משחקימ כאילו "טיפשיימ" שמטרתמ לגלות את האמת הכנה והבלתי מתפשרת של הדמויות ושלנו. לגלות את הנשמה. מהצד השני, זה יפור אהבה, מו רכב, לא צפוי ולא מקובל, אבל כזה שלגמרי קורה ויכול לקרות. אמ נערה יכולה להתאהב עד כלות ברוק טאר, היא בטח יכולה להתאהב ברב )וביהודה לוי שמגלמ את דמותו על אחת כמה וכמה(. לנשימ )בהכללה ג ה- אנא אל תהר גו אותי( יש מעינ מנגנונ שהנ מתאהבות במי שהנ מעריכות, שאכפת לו מהנ, שמייצר אתנ קשר מיוחד. מדובר על כל קשר, גמ עמ ילדימ, חברה טובה או בעל חיימ. זו התאהבות של הנשמה, כמובנ שכשמדובר בגבר עלולימ להת ערבב עוד אלמנטימ שמ בכימ. בשבוע שעבר כתבתי פה על ברלנד וכבר שמעתי על ההקשר שרומזימ שיש לו ל דרה, וגמ תהיתי האמ זה מקרי שהתחקיר עליו יצא בדיוק במקביל ל דרה הזאת שעו קת ביח ימ מורכ בימ בינ רב לבנות הקהילה שלו. שפת הלב ההבדל המהותי בין אומנות יהודית לאחרת, היא שמחובתנו, המאמינים, לייצר אומנות שתכוון לעולם טוב יותר, שלא רק תשקף את כל הרע שיש במציאות בעיני ההבדל המהותי והחשוב הוא שרמה מעזה לדבר על הנושא הזה אבל לעולמ לא תחצה את הגבול המו תר והכשר וגמ תקפיד למצוא את הפתרונ המושלמ לכולמ. כי בשביל זה אומנות קיימת. בשביל להעלות על פני השטח את המורכבות של החיימ. אבל ההבדל הבינ אומנות יהודית לאחרת, היא שמחובתנו, המאמינימ, לייצר אומנות שתכוונ לעולמ טוב יותר, שלא רק תשקפ את כל הרע שיש במציאות, אלא תעזור לנו להתגבר ולהיות אנשימ טובימ יותר בזכותה. אז אולי אפשר לטעונ שעצמ השיח הוא לא צנוע אבל בואו, השיח הזה לצ ערנו כבר מרוח בכל מקומ, כאשר שע רוריות כאלו נחשפות על ב י קבוע. נכונ שהיא קצת אפלה, מוזרה, לא תמיד ברורה, אבל אפילו בשביל כמה צנות שבשבילי היו משנות חיימ היא שווה צפייה, ותכינו טישו לידכמ, על • כל מקרה. צילום: שלמה גלבר
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==