שביעי

24.06.22 | כ"ה סיון תשפ"ב | 493 גיליון שביעי | 8 דביר עמר י הד ו ת "יש בשלות לתורת מניטו" • בעבר תורת מניטו הייתה ידועה למתי מעט בקהילה היהודית בצרפת אך בשנים האחרונות פרצה תורתו לבתי מדרש ולעולם התרבות. מאה שנה להולדתו של הרב יהודא ליאון אשכנזי, מגדולי יהדות צרפת הרב יהודא ליאונ אשכנזי )מניטו( זצ"ל היה מגדולי הרבנימ והוגי הדעות של יהדות צרפת. בעשורימ האחרו נימ תורתו החלה להתפשט בקרב קהלימ הולכימ וגדלימ בציונות הדתית ובעולמ היהודי. בשבוע הבא יתקיימ כנ לזכרו מטעמ הה תדרות הציונית לרגל מאה שנימ להולדתו. תורת מניטו מצליחה לגעת בציבורימ רחבימ ובבתי מדרש מגוונימ עד למיטב האמנימ בישראל כמו ברי חרופ ועמיר בניונ. עמנואל בארי שהיה במשכ שנימ מקורב מאוד למ ניטו אומר כי וגיות אקטואליות שהיומ עומדות בלב הדיונ האינטלקטואלי, רבו מניטו, כבר ע ק בהנ לעומק ולרוחב. "הקשר שלי עמ מניטו התחיל עוד כשהייתי ילד שמגיע לשמוע את שיעוריו בקהילה היהודית ברובע היהודי בי- מ. היינו באימ בשביל האוכל, הליקר והערק ונשארימ בגלל ה קרנות. המוח המאוד מבריק ומקורי, ושלל בדי חות, בהשתתפות ציבור גדול של צעירימ ומבוגרימ, גב רימ ונשימ. הוא כבר זיהה את הפו טמודרניזמ עוד בשנות השמונימ כשזה עוד לא היה תופעה, והדגיש שוב ושוב את האמת והאמונה באל אחד כי וד מהותי, בניגוד לתפי ה הפילו פית מערבית, ששמה את ה פק כב י להכול". למניטו היה חלק גדול בעליית יהודי צרפת לארצ ובקשר ליהודה ושומרונ. "לא רק שהעלה עשרות אלפימ, הוא היה מלווה אותמ פה בארצ הרבה שנימ, כולל ביהודה ושומרונ. הוא מאוד מאוד התלהב ואהב את ההתיישבות. היה מגיע שבתות לתלמידימ שלו במקומות רבימ כמו באלונ מורה. הדיבור שלו על ארצ ישראל היה בלי ופ. העוצמה של ההתיישבות זו העוצמה של התורה, מה שלא פגשנו בצרפת, כי הגלות הייתה קיצוצ עמוק בכוח היהודי". מישיבות ציוניות עד חילוניות לא היו לו גינונימ של רבי והוא התנגד לח ידות, אומר בארי. "הוא התנגד לתופעות של ביטול עצמי. הח ידות שדיבר עליה הייתה של ח יד עובד ה' על המידות, מע מיק בתורה ועושה ח דימ". בארי זוכר את הויכוחימ המ קרנימ עמ ישראל פיבקו, שבא לשיעורימ כתלמידו של ישעיהו ליבוביצ'. "במשכ שנימ המ היו מתווכחימ בשיעורימ. הוא קיבל אותו באהבה אבל מפרק לו את כל הטיעונימ והקושיות. עשרות פעמימ פיבקו היה מביא דברימ מליבוביצ' והרב היה מחייכ בנחת ועונה לו ב בלנות ובבקיאות עצומה. החבר'ה אפילו ני ו להשתיק אותו כי הוא היה בחור צעיר אבל מניטו התעקש לאפשר לו לשאול. ב ופ ישראל פיבקו נהיה מגדולי תלמידיו, התחתנ עמ הבת שלו ומפיצ את תורתו". נריה מאיר, ראש המחלקה לפעילות ציונית בתפוצות בה תדרות הציונית העולמית, עומד מאחורי הכנ שי ערכ לכבוד תורתו הגותו של מניטו בשבוע הבא. ה יבה לכנ היא פריצת תורתו של הרב אשכנזי לקהלימ הולכימ וגוברימ בעולמ היהודי. "עשרות שנימ תורתו של מניטו הייתה כנו ה בתוכ מעגלימ גורימ של הקהילה הצרפ תית שעלתה לארצ ותורתו העמוקה והרחבה מאוד היתה שגורה בידי מעטימ. אבל בשנימ האחרונות יש פריצה ופריחה של התורה שלו גמ בקרב תלמידי ישיבות צב רימ, ואפילו אצל אומנימ מרכזיימ כמו עמיר בניונ, מיכה שטרית, וברי חרופ. במובנימ רבימ הפריחה של תורתו מישיבת ירוחמ, שמ הוציא ראש הישיבה הרב אוריאל עיטמ, פר חדש על תולדות חייו של מניטו, דרכ הרב אורי שרקי והרב ינונ מדר ראש מכינת חמדת, וכלה במ כינת נופי פרת ועד להוויה התל אביבית, מהווימ עדות מצוינת להבשלה של החברה היומ לתפי ותיו של מני טו", אומר מאיר, "בניגוד לקיצוניות שבאה לידי ביטוי ברשתות החברתיות, החברה הישראלית מתכנ ת דווקא למרכז ויש ביקוש עצומ היומ לגישה היהודית מזרחית • והציונית שאותה היטיב לבטא מניטו". ביקוש אדיר לתורה היהודית והציונית שלו. הרב מניטו ישיבת ירוחם דרך הרב אורי שרקי וכלה במכינת נופי פרת ועד להוויה התל אביבית, מהווים עדות מצוינת להבשלה של החברה היום לתפיסות מניטו

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==