שביעי

15.07.22 | ט"ז בתמוז תשפ"ב | 496 גיליון שביעי | 14 צילומים: יואל חדד, ויקיפדיה דביר עמר י הד ו ת תורת הכהן הגדול של תוניסיה • הרב כלפון משה הכהן ז"ל נפטר כשנתיים לאחר הקמת המדינה הוא היה ציוני נלהב, שהעריץ את הרצל וראה בהקמת ת"א סימן ספר חדש מבקש להאיר את משנתו המרתקת • לגאולה הוא היה מגדולי הרבנימ בדורות האחרונימ, רבה הראשי של ג'רבה, חיבר עשרות פרימ בכל ענפי היהדות - ובכל זאת, רבימ מאיתנו עדיינ לא מכירימ את מורשתו הדתית והאמונית של הרב כלפונ משה הכהנ ז"ל. פר חדש שיצא לאחרונה מבקש להניח זרקור על שנימ. 72 דמותו המרתקת של הרב הכהנ, שנפטר לפני ד"ר ירונ נעימ, מנהל מכללת אמי"ת באר שבע, חוקר את הגותו של הרב מתוני יה. פרו עו ק בתמרונ שבינ שמרנות למודרנה בא פקטימ רחבימ של תורתו. "בעיניי, הגותו של הרב הכהנ מדהימה ומרתקת, אכ לצערי פחות מתייח ימ אליה", אומר ד"ר נעימ, "לכנ הוצאנו את ה פר - כדי להנכיח את ההגות של חכמי צפונ אפריקה, ולהראות את היכולת שלהמ לה תכל על המציאות המודרנית, לא כאויב אלא כמשהו שצ ריכ לבדוק אותו, זו הגישה שהוא החזיק בה. הגישה כלפי המודרנה שאנחנו מכירימ היא 'חדש א ור מנ מהתורה'. גישתו של הרב כלפונ שונה, בבחינת תוכו אכל, קליפתו זרק". נעימ איגד ב פרו את כל ההתייח ויות של פריו בנוגע לדמוקרטיה, 45- הרב הכהנ ב זכויות אדמ והפרט, חינוכ, מעמד האישה והיח לאוניבר ליות. "ביקשתי לאגד את הנושאימ לפי תחומימ ולעשות משנה דורה". שלושה ימי הלל בג'רבה נושא מרכזי במשנתו של הרב הכהנ היה יח ו הנלהב לציונות. "הייתה לו הגות נרחבת ביח לתנועה הציונית. כלפי הרצל הוא התייח בה ערצה, כ וג של שליח השמ, תוכ שהוא משווה אותו למשה רבנו ולאליהו הנביא, מי שאמור לבשר על הגאולה. "הוא התייח לשילוב בינ פעולה טבעית לגאולה ני ית. בהצהרת בלפור ראה ימנ לגאולה טבעית, ולא רק בה - אלא גמ בעובדה שמדינת ישראל מת פתחת ומתחיל תהליכ שיבה של היהודימ לארצ יש ראל, או בניינה של העיר תל אביב. בכל המהלכימ האלה הוא ראה אתחלתא דגאולה, ולאחר קומ המדינה הכריז בג'רבה על שלושה ימימ שבהמ אומרימ הלל עמ ברכה". לדברי ד"ר נעימ, הרב הכהנ ביקש לע וק גמ בממדימ אוניבר ליימ, מעבר לעולמ היהודי. "שאלו אותו ב ופ מלחמת העולמ הראשונה האמ להמשיכ להגיד את התפילה של עשרת ימי תשובה, עמ התו פות של תקופת חירומ - שהרי נגמרה הלחימה עמ גרמניה? הרב כלפונ פ ק לא להפ יק להגיד עד שלא מ יימימ את המלחמה מול יפנ. מבחינתו, כל עוד יש תקופת מלחמה, גמ אמ היא לא קשורה ביהודימ, היא עדיינ מלחמה. בכלל, הוא החזיק מאוד מהאו"מ, ואפילו כתב הצעה למעינ ממשלה עולמית, עמ מטבע אחיד ושפה אחידה וראה בירושלימ ובשפה העברית את הכתובת לממשלה הזו". בכתביו של הרב הכהנ אפשר למצוא התייח ויות לשאלות שנשאלות היומ ביח לזכויות אדמ ולמעמד האישה. "הרב נשאל לגבי זוג נשוי שהתגרש כבר בשנה הראשונה לאחר שהאישה נכנ ה להריונ. נולד להמ בנ, והמ שאלו מה לעשות מבחינה הלכתית בברית המילה. ההלכה אומרת שהחובה מוטלת על הבעל, אבל האישה לא רוצה לראות אותו. ענה הרב: 'מאחר שהברית נע רכת בשטח שלה - שהבעל לא יבוא'. ענו לו: אבל הברית נערכת בשטח שלו, גמ על ככ ענה הרב שלמ רות שבשטח שלו - שלא יבוא. העובדה שלאישה אחרי לידה יש תקופה רגישה, והיא עלולה להיכנ לחשש או • דיכאונות, הייתה שיקול בעיניו". הרב הכהן, לצד מצבתו בהר המנוחות בירושלים, המהווה תעתיק מלא של קברו בג'רבה כלפי הרצל הוא התייחס כסוג של שליח השם, תוך שהוא משווה אותו למשה רבנו ולאליהו הנביא. בהצהרת בלפור ראה סימן לגאולה טבעית ספרו החדש של ד"ר נעים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==