שביעי

12.08.22 | ט"ו באב תשפ"ב | 500 גיליון | 8 לפני מ פר חודשימ שאלתי שאלה בשיחה עם מורות פשוטה למדי: "מדוע בעצמ לשמור תורה ומצוות?". את השא לה הזו באופנימ שונימ אנחנו מציבימ בפני קהלימ שונימ, כחלק ממ ע הזהות הגדול שפתחנו בו לפני כחמש שנימ. 'אנחנו' זה מכונ אח"י )א טרטגיה חינוכית יהודית( שהוקמ כדי לשאול את שאלת ההמשכיות. או במילימ פשוטות יותר - מדוע לחברה ה'דתית לאומית', ישנמ שוליימ כל ככ רחבימ של נשירה. מהי יבת אחוז הדתל"שימ הגבוה אצלנו? זו שאלה מתישה כי קשה מאוד לענות עליה וכי ב ופו של דבר לאדמ יש בחירה חופשית, אבל חשבנו שחשוב לעורר את השאלה הזו, כי אולי יש לנו מה לתקנ. ובכנ, מה כל אחד מאתנו היה עונה לילדיו המתבגרימ, אמ היו שואלימ אותו: "אבא - בעצמ למה לנו להיות דתיימ?" המורות היקרות שע וקות במלאכה האצילית של חינוכ ילדי יש ראל, דממו לכמה רגעימ. מעולמ לא התבקשו לענות על המובנ מאליו. "מה זאת אומרת? זה מי שאנחנו! אנחנו דתיות!" אבל אחרי שעברו כמה רגעימ הנ ני ו בכל זאת. ובכנ - 'אנחנו דתיימ כי ככה גדלנו', 'כי זו המ ורת שלנו', 'כי אנחנו מאמינימ בה' וזה מה שהוא רוצה מאתנו'. אלו התשובות הרווחות ובימימ טובימ אנחנו מק בלימ גמ את התשובות האלו: 'כי זה נותנ משמעות' או 'כי זה ערכי'. אבל כשאני כותב את הטור אני חדש פה בשכונה, הזה השאיפה היא שהמחשבות שיעלו בו ינחתו גמ על שולחנ השבת של הקוראימ. אנחנו ראויימ לע וק בשאלות הי וד של הקיומ היהודי שלנו והנ מתחילות ממש בשאלות הפשוטות האלו. אינ כאנ תשובות זריזות ש וגרימ במאה תווימ, אלא מ ע מרתק של חקר הזהות היהודית ובאופנ מדוייק יותר - ה'דתית לאומית' בדור שלנו. אנחנו עומדימ בפני מתקפות תרבותיות שלא היו כמותנ בעבר. רמת ההיכרות שלנו עמ מה שקורה בעולמ, גמ במקומות הרחוקימ ביותר, לא היתה מעולמ והיא שמה אותנו בעמדה נפשית שונה לחלוטינ ממה שחוו ה בתות שלנו. לא לפני מאה שנה, לא לפני שנה אפילו. הכרות יוצרת דיאלוג ולצד השלילה הרבה שאנחנו 30 פוגשימ, אנחנו מגלימ עוד מוטיבציות לחיימ והנ נובעות ממקומ אחר - לא מכוח של תורה או יראת שמימ. נשוב למורות היקרות - מה בעצמ הבעיה בתשובות האלו? ובכנ, אנחנו מונעימ לרוב, משני כוחות ותרימ: מתקווה למ שהו גדול שממתינ או פחד מגורל נורא שיפול חלילה בחלקנו: העונג מול העונש. אמ אני שומר תורה ומצוות 'כי ככ חונכתי', זה אומר שאני אדמ שיש לו כבוד לעבר ול מכות, אבל זה לא אומר שאני עושה את מה שנותנ מענה לזהות המ ויימת שלי; לרצונות הכמו ימ שלי. כאשר אני אומר ש'אני שומר שבת כי זה מה שה' רוצה', זה אומר שיש בי ערכ של יראת שמימ, אבל הנפש רחוקה מרחק רב מלה תחבר. אני עושה כי הוא רוצה. האמ גמ אני? ושהעולמ אינו ברור לגמרי שיש שכר ועונש הפקר, אבל תפקידנו כהורימ ואנשי חינוכ הוא להעמיק את התודעה שהתורה הקדושה שלנו, אינה רק מכשיר לענישה או מקור להשראה, אלא שהיא נושאת בתוכה את בשורת החיימ השלמימ והמאושרימ. תודעה מייצרת רגש והיא לעו למ לא מפ יקה להתפתח ולהשתנות. זה המ ע שאליו אנחנו • צריכימ לצאת. Aaron@achay.org.il אנחנו עומדים בפני מתקפות תרבותיות שלא היו כמותן. רמת היכרותנו עם מה שקורה בעולם, גם במקומות הרחוקים ביותר, שמה אותנו בעמדה נפשית שונה לחלוטין ממה שחוו הסבתות שלנו 90 צילום: אהרון קורן, פלאש הרב אהרו ן אגל־טל ומדוע התשובה • מה הסיבה לאחוז הדתל"שים הגבוה בציונות הדתית? מתחילה בהבנה שעלינו לחזור ולעסוק בשאלות היסוד של הקיום היהודי?

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==