שביעי
26.08.22 | כ"ט באב תשפ"ב | 502 גיליון | 8 אלפי בחורימ ישובו לישיבותיהמ וזו הז ביום ראשון דמנות לשאול "מה בעצמ מועילה התורה לחיימ? כיצד היא רלוונטית היומ?". כלומר, כל אדמ ביר מכיר בככ שהישיבות מעמיקות את הרוח היהודית ושבינ כתליהנ מתרחשת דרמה רו חנית מופלאה. אבל השאלה היא האמ מחוצ לאינקובטור הזה, יש לתורה מה לומר? הרי דר היומ שלנו מתנהל כמו בכל מקומ אחר בעולמ. אמא אנגליה דואגת לילדיה, ממש כמו אמא יהודיה, אז איפה בדיוק ההבדל? בשעות שבהמ אנחנו פנויימ משאלות הקיומ? השבוע יחול יומ פטירת מרנ הרב קוק זצ"ל ואפשר לחדד עוד ולשאול האמ תורת הרב רלוונטית לתלמידיו? האמ החכמה הנשגבה המשורטטת ביד אמנ כביר, באלפי דפי פריו משנה משהו ב דר החיימ שלנו? לפני מ פר ימימ קראתי תובנה מעניינת מיהודי יקר ושמו צביקה דרור. דבריו מעניינימ ככלל, אבל יש להמ משקל מיוחד בשל הרקע האישי שלו. דרור השתתפ במלחמת יומ כיפור, בקרב על החרמונ וביומה האחרונ של המלחמה בכ"ו בתשרי תשל"ד, הוא ראה וחווה מה שאפ בנ אדמ לא אמור לראות בחייו. מאז הוא מתמודד עמ פו ט-טראומה. טראומה גורמת לחטט באוב יביות בעבר. עי וק מדכא שאינו פו ק ולא מ תיימ ובטח שלא תורמ לריפוי, אבל צביקה מלמד מני יונו שיש כוח אחד שיכול לנצח את העבר - העי וק בעתיד: "רק העי וק בשאלת העתיד יכול להוציא אותנו מהבוצ הַממַכֶּר של העבר וגמ ייתנ משמעות קיומית עמוקה להווה המ ובכ שלנו". צביקה בור ש"תורת העתידנות הישראלית", היא זו שרוחשת מתחת למה שאנו מכנימ 'דת': "תמיד היתה ליבה אינטלק טואלית שלא הפ יקה ללמוד ולהעביר הלאה את ודות העתיד שלמענו אנחנו קיימימ", כתב. "פעמ קראו להמ נביאימ, ל"ו צדיקימ, חכמי הקבלה ואומני פר הזוהר. בדורות האחרונימ היו אלו הבעש"ט והגאונ מווילנה, שמכוח תורת העתיד המו פלאה שלהמ החלו העליות לארצ ישראל". וכאנ דרור מבאר באופנ כל ככ מעניינ את הרלוונטיות של הרב קוק, כמי שלימד וכתב פרימ כל ככ רבימ ה"קשורימ בטבורמ לנושא העתיד המאושר אליו אנו חותרימ מזה אלפי שנימ". כאשר מ תכלימ על המפעל הדתי-לאומי העצומ שהתפתח במהלכ השנימ בארצ, קל להבינ שרוח עתידנית עזה הניעה אותו ומילאה אותנו בביטחונ שיש בנו הרבה יותר מנ הרצונ הפשוט 'להתקיימ'. שציונות אינה רק הקמת מפעלימ ו לילת כבישימ, אלא תפי ת עולמ נועזת היונקת מנ ה'עתיד' והיא הדוחפת את הכל להתקדמ. אכנ, חלק עצומ בתורה מתייח לחיי היומיומ, אבל א ור להתבלבל - זה לא כי העולמ הזה הוא חזות הכל וצריכימ לה תדר עמ מה שיש. התורה מלמדת אותנו לצפות לישועה השלמה - לתיקונ עולמ במלכות שד-י, והמגמה שלה היא להביא את העולמ כולו לשמ. האמ היהודיה אכנ דואגת גמ היא שיהיה טוב לילדיה, אבל ה'טוב' שלה רואה אופק אחר לחלוטינ. דרור מלמדנו מני יונו שב'עתידנות' הזו גנוז הכוח, שמ וגל לקחת אפילו אדמ ששרוי בטראומה ולהשיבו לחיימ. לכנ השא לה "מה התורה מועילה לנו?", היא שאלה חומרנית שלא מבינה מ פיק את עוצמתה של הרוח. בלא מוטיבציה לנוע אל היעד, נישאר בנקודת המוצא מבלי יכולת לנוע קדימה. האור של העתיד נותנ לנו אותה. אז בר • כותינו לכל לומדי ולומדות התורה - "עתידני העמ היהודי". Aaron@achay.org.il ילדים לומדים תורה ביישוב בת עין כאשר מסתכלים על המפעל הדתי-לאומי העצום שהתפתח בארץ, קל להבין שרוח עתידנית עזה הניעה אותו ומילאה אותנו בביטחון שיש בנו הרבה יותר מן הרצון הפשוט 'להתקיים' 90 צילום: נתי שוחט, פלאש הרב אהרו ן אגל־טל לומדי התורה הם עתידני העם היהודי, בכך שהם חותרים אל עולם השאיפה הזו משנה לחלוטין את ההווה • של ציפייה לישועה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==