שביעי

02.09.22 | ו' באלול תשפ"ב | 503 גיליון | 8 ענבל רץ־גילמור זהות אבודה זו לא תיפתח או לא תיפתח השאלה. אנחנו כל ככ ע וקימ בשאלה אמ ילדינו יחזרו למ גרות בראשונ ל פטמבר, עד ששכחנו לשאול לאנ בדיוק המ חוזרימ? מה מ וגלת מערכת החינוכ להעניק להמ מעבר לבית חרושת לציונימ במקרה הטוב, ושירותי בייבי יטר במ קרה הרע. השאלה הזו טורדת את מנו חתי לאור הרפורמות במערכת החינוכ בהובלתה של השרה שאשא ביטונ. אקדימ ואומר שאני מאמינה שיש לשרה כוונות טובות, רצונ לשפר, לקדמ ולייעל, אבל כולנו יודעימ כי הדרכ לגיהנומ רצופה בהיברי . כל שר חי נוכ שנכנ לתפקידו רוצה להביא משהו חדש משלו, ובמקביל למחוק את שעשה קודמו. כמובנ שאת המחיר משלמימ הת למידימ. אחרי שלוש שנימ בהנ רצפ הלמידה נפגע משמעותית ופערימ גדולימ נוצ רו, שרת החינוכ רצתה לתת מענה. ואיכ עושימ זאת מבלי להרגיז את הציבור ול כנ את יציבות הממשלה? בפופוליזמ. מבזבזימ כ פימ ומקלימ. הבה ניבחנ שתי יוזמות, תוכנית גפ"נ בי ודי וצמצומ הבגרויות בעל – י ודי. גפ"נ- "גמישות פדגוגית ניהולית", )שמ מפוצצ,נכונ?( תוכנית בהרצה שנו עדה לאפשר אוטונומיה למנהל להש תמש בתקציב שמוענק לו כדי לרכוש מוצרי חינוכ. על פניו נשמע נהדר, אבל במציאות בוצע כאנ ישראבלופ קלא י. כ פי הניהול העצמי שהיו נהוגימ בעבר בוטלו, ובמקוממ התקבל תקציב "צבוע" לקניית "מוצרימ", נחשו ממי? ממשרד החינוכ. וככ חלק משמעותי מהכ פ שניתנ למנהל חוזר למשרד החי נוכ. לעומת זאת, מנהל שרוצה לשלמ ל"תומכי הוראה" )שיכולימ לעזור למ נהלימ להתמודד עמ חו ר משמעותי בכוח אדמ( כבר לא יכול לעשות זאת כי זה כבר לא ב ל המוצרימ. תשאלו למה? כי תומכי ההוראה היו יוזמה מצוינת של השר הקודמ, יואב גלנט, ולכנ זה היה חייב להתבטל. בעל – י ודי קיימ קושי של התלמי דימ להתמודד עמ כמות חומר הלימוד? לשרה שאשא ביטונ היה רעיונ מהפכני, נקצצ בחומר. מה יצא ומה ישאר שאל תמ? זה ברור. תנ״כ והי טוריה אאוט, מתמטיקה ואנגלית אינ, ליטרלי. במדי נת היהודימ התלמידימ יחשפו למורש תמ ול פר ה פרימ בכפופ למה שמנהל בבית ה פר יחליט, מפני שהרפורמה בבגרויות אומרת שלכל מנהל יש אוטו נומיה מה ללמד וכמה ללמד. לימודי תנ"כ, לאומיות יהודית, תר בות יהודית ועוד יהיו תלויימ באג'נדה המקומית, בגורמי לחצ מצד ההורימ או בה פק של הלימודימ בכל כיתה וכיתה. אני לא רוצה לחשוד בכשרימ חלילה, אבל יש מצב שהדגשימ וההעמקה יהיו תלויי אזור. כבר היומ מפות מדינת יש ראל המחולקות בבתי ה פר של מדינת תל אביב לא כוללות את חברונ, שילה ושכמ. אמר על ככ גרשומ 70- בשנות ה שלומ: ש"ניתוק הקשר החי עמ ירושת לימודי תנ"ך, לאומיות יהודית ועוד יהיו תלויים באג'נדה המקומית, בגורמי לחץ. כבר היום מפות ישראל המחולקות בבתי הספר של מדינת תל אביב לא כוללות את חברון הדורות הוא רצח חינוכי". ברוכ ה', עדיינ, בשאר הארצ נהנימ התלמידימ ממפה עמ גבולות רחבימ הרבה יותר. אגב, אני לא מתנגדת לגישה פלורלי טית במערכת החינוכ וממליצה למשל על לימוד מפות של גבולות ההבטחה. מתנ אוטונומיה ניהולית היא דבר מבורכ בעיניי, אבל העברת תקציב י בובי ורידוד תכנימ המביאימ למחיקת זהות אינמ פתרונות ראויימ. אמ מחפ שימ מקורות תקציב אמיתיימ אז מתבקש להתחיל מהראש. פירוק המערכ הפ קידותי השמנ של משרד החינוכ יאפ שר מקורות תקציב אדירימ, כמעט כמו מאגר "ליוויתנ". וכדאי מאד שהכ פ הזה יושקע בללמד את ילדינו על מה ובעיקר על למה אנחנו פה כלומר, להגביר לי • מודי תנ"כ והי טוריה. ioratz@yahoo.com פחות יהדות, פחות לאומיות. תלמיד במבחן בגרות 90 צילום: פלאש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==