שביעי

22.10.22 | כ"ז בתשרי תשפ"ג | 509 גיליון | 10 להתחיל מבראשית שאותה אנו פרשת בראשית קוראימ השבוע, מזמנת לנו הצצה ל"איכ הכל התחיל", מה ומי היו כאנ ראשונימ ומה היה דר הדברימ. בעיניי, כשמ שאנחנו מ תכלימ ב י פורי בראשית ומבינימ שהמ אינמ רק יפורימ טכניימ על מה היה פה או י פורי פולקלור עממיימ חלילה, אלא גמ לימוד לימינו אנו של איכ דברימ צרי כימ להתנהל, ככ גמ הה תכלות שלנו על מאורעות ה טוריימ ופרשיות מהע בר, צריכה להשליכ עבורנו אל היומ יומ שלנו, וכנ, גמ אל העתיד. לכותבי הה טוריה מצוי כח גדול בי דיהמ. המ אלו שיקבעו כיצד יונצחו הד ברימ שקורימ בהווה, כשיקראו עליהמ בעוד עשרות ומאות שנימ. מי יהיו הגי בורימ, אילו אירועימ יתפ ו כחיוביימ ואלו כשליליימ, ולמעשה, לה טוריה יש כח להכתיב את ההווה ואת העתיד. ככ גמ אצלנו בדור תקומת ישראל בארצו. ממש כמו בימינו כשמפלגות שונות מכל קצווי הקשת הפוליטית מנ ות להכתיב נרטיב מ וימ או תפי ת מציאות מ וימת, ככ גמ עמ תחילת חזרת ישראל לארצו, הקמת הישובימ והתקבצות של מגוונ דעות והשקפות שהיו בארצ באותה עת יחד ני ה כל זרמ להראות את המציאות ולהכתיב את הה טוריה, דרכ עיניהמ שלהמ. קחו למשל כמה מושגימ שהתקב עו במשכ הדורות בכתיבת הה טוריה הישראלית על ידי מפלגות וא כולות מ וימיות, ועל הדרכ, דחקו לשוליימ כמה אמיתות ה טוריות אחרות: את מושג "העלייה הראשונה", כנ ראה למדנו כולנו בבית ה פר. במשכ שנימ היינו רגילימ לדקלמ על העלייה הגדולה שהגיעה מאירופה והתחילה את רצפ העליות לארצ ישראל שב ופו של דבר היו מהמנועימ המרכזיימ להקמת המדינה. אבל היומ אנחנו כבר יודעימ ל פר, שממש באותה תקופה עלו יהודי תימנ אפ המ בעלייה גדולה אשר קיבלה את השמ "אעלה בתמ"ר" )שנת תרמ"ב(. אבל עוד לפניה נרשמו בדפי המציאות, אכ לא זכו למ פיק הכרה בדפי הה טוריה, עליית תלמידי הגר"א בראשית , עליית יהודי מרוקו ויהודימ 19- המאה ה גורג'ימ באמצעה של אותה מאה, עליות שנגר ו תחת שיני הה טוריה "הנכונה". אכ לא רק לגבי מושגי ה"עליות" הה טוריה שלנו ח רה. קחו למשל את המושג "חלוצימ". היש מושג בראשיתי יותר ממנו? בואו נעשה ני וי, ונשאל את כיצד נראו החלוצימ שהקימו את ארצ ישראל. אתמ כנראה תדמיינו אותמ כשאנחנו מתחילים מבראשית, וחושבים על היסודות, ראוי שנחשוף את כל טפחי ההסטוריה, את כל הגיבורים והגיבורות, ואת אלו שסיפורם נדחק לשולי ההסטוריה עמ חולצות רקמה, מכנ ונימ קצרימ, נטולי זקנ וכי ויי ראש. אבל החלוצימ האלו, הגיעו ברובמ רק בראשית המאה לארצ. עשרות שנימ לפני כנ כבר 20- ה היו פה חלוצי המושבות. אלו שהקימו את גיא אוני )ראש פינה(, פתח תקווה, מזכרת בתיה ועוד. אותמ חלוצימ עבדו בשדה כשהמ עטורי זקנימ ופאות, חבו שימ כובעימ שחורימ, וקובעימ עיתימ לתורה בינ חרישת תלמ לתלמ. ואפילו כשאנחנו חושבימ על העיר העברית הראשונה תל אביב ומ תכלימ עליה כיומ, אנחנו חושבימ עליה כעיר מאוד חילונית, אכ רבימ מבוניה היו תלמידי חכמימ ויודעי פר, אנשימ שת פ ו את הקמת העיר כחלק מ"אתחלתא דגאולה". אחד הבולטימ שבהמ, ואולי גמ הנשכחימ שבהמ, היה עקיבא אריה ויי , שראה בעיר חלק מחזונ חזרת יש ראל לארצו וביאת המשיח. אז כשאנחנו מתחילימ מבראשית, וחוש בימ על הי ודות, ראוי שנחשופ את כל טפחי הה טוריה, את כל הגיבורימ והגי בורות, ובעיקר את אלו ש יפורמ נדחק לשולי הה טוריה משיקולימ שונימ. גי לוי הה טוריה, הוא חלק מתיקונ ההווה • והעתיד של כולנו. sharonroter@gmail.com צילום: קלוגר זולטן, לע"מ חלוצים בכפר חסידים אביתר ליכטמן

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==