שביעי

אחוזימ, נשארו דתיימ. על פי 65- ל החוקרימ, ממצא זה מלמד כי היציאה ב'שאלה' מהחרדיות נשענת יותר על ב י וציולוגי מאשר תיאולוגי. ב קר דומה שערכה הלשכה המ רכזית ל טטי טיקה התקבלו נתונימ 24 דומימ, ולפיהמ בקרב יהודימ בני מיוצאי החברה החרדית 46% ,54 עד הגדירו עצממ דתיימ, כשליש המ מ ורתיימ 17% מ ורתיימ )מתוכמ מ ורתיימ לא כל ככ 15%- דתיימ ו החשיבו את עצממ 22% דתיימ( ורק חילונימ. "גדלתי בבני ברק, כילד חמישי מתוכ שבעה אחימ, במשפחה מהזרמ (, נשוי 40) הליטאי", מ פר צוויק ואב לשניימ, המתגורר לרגל עבוד תו בברצלונה. "המעבר שלי לעולמ הדתי-לאומי לא היה טנדרטי. לא החלטתי ביומ אחד שאני עוזב את העולמ החרדי ומתחיל להאמינ בתו רת הרב קוק. בזמנ שלמדתי בישיבה חרדית, הבנתי שאני לא ממצה את היכולות שלי ולא מוצא את עצמי שמ, במיוחד כשהייתי עמ הפרעות קשב וריכוז". צוויק החליט להתגיי לצה"ל, אכ לא יפר לאפ אחד מ ביבתו הקרובה. "כילד קראתי על הצנחנימ ששיחררו את הכו תל, וחלמתי לשרת בחטיבת הצנחנימ. אפילו התחמקתי מהישיבה כדי ללכת לגיבוש. אבל לא באמת הייתי מוכנ לא תגר הזה, וב ופ הגעתי לדוכיפת". בה משכ הוא יצא לקור קצינימ והשתחרר כ גנ מפקד פלוגה. בתומ הפרק הצבאי החל את מ עו הרוחני. "הייתה לי רתיעה מהחיצוניות והעי וק בפרטימ הקטנימ שיש בח ברה החרדית. לקחתי לעצמי שנתיימ כדי לברר עמ עצמי את עולמי הדתי. ב ופו של דבר, החלטתי בעיניימ פקוחות לצלול לתוכ העולמ הדתי- לאומי ואז גמ הכרתי את אשתי שהיא ציונית-דתית מלידה". (, שגדלה 22) גמ שנדי בוימ-קלטר כשיינדל ברכה, השישית מבינ תשעה ילדימ, נולדה בקהילה חרדית עד שהשלימה את המעבר לחיק הציונות הדתית. "גדלתי בצפת, בקהילה של ח ידות בר לב שאליה התאגדו חוז רימ בתשובה רבימ, כמו ההורימ שלי". שלא כמו חיימ, עזיבתה של שנדי את העולמ החרדי לא הייתה לבד. "כשהייתי בת עשר, המשפחה שלי עזבה את הקהילה. להורימ שלי היה קשה עמ הלחצ החברתי והכפייה, עמ המחשבה שלא מרפה, מה יגידו עלינו אמ נעשה ככ וככ. אני זוכרת שאחו תי ביטלה אירו ימ, והשיח היה שהיא פגעה בשידוכימ של שאר האחימ". משפחתה עברה לקהילה לא דתית בכפר ורדימ, והיא החלה להימשכ לעולמ הדתי-לאומי. "המשכ נו לחיות אורח חיימ חרדי, רק ללא קהילה. בשלב מ וימ ביקשתי ללמוד באולפנה, אז עברתי למעלות ושמ נח שפתי לציונות הדתית, והתחלתי זליגה איטית לכיוונה. למעשה, ידעתי כל הזמנ שאשאר שומרת תורה ומצוות". ( עבר לא מעט 24) ישראל גזית טלטלות בדרכ למקומ שבו הוא נמצא היומ - מנהל מחוז בתנועת 'אח ריי', שעובד עמ נוער ב יכונ ומ תגורר עמ רעייתו בירושלימ. הוא גדל בביתר עילית, שישי בינ תשעה אחימ ואחיות; הוריו היו "קיבוצני קימ הארדקור", כהגדרתו, שחזרו בתשובה. אלא שחייו היטלטלו כשהמ התגרשו. הוא יצא לפנימייה, ובהמשכ חזר לישיבה חרדית. התחלתי לחפש את 17 "באזור גיל עצמי מבחינה רוחנית", מ ביר גזית. "הרגשתי שהעולמ החרדי כבר פחות נכונ לי ואני לא רוצה להיות בו. עדיינ היה לי את החיבור לערכי היהדות". כעבור שנתיימ הוא התגיי , "ובצ בא גיבשתי זהות יותר ישראלית, עמ מרקמ דתי-לאומי. לאחר השי רות ט תי להודו ושמ הכרתי את מי שתהפוכ לאשתי, שגדלה בבית דתי". גרועים יותר מחילונים ישראל, שנדי וחיימ, כל אחד במ לול חייו, גדלו על טהרת הזלזול של החברה החרדית בציונות הדתית. "בהחלט הייתה התנשאות על 'המז רוחניקימ', אמרו שהמ גרועימ יותר מחילונימ ואפילו גויימ", נזכרת בוימ-קלטר. "ממש הורו לנו להת רחק מהמ. כשהכרתי יותר את הצי בור הזה, הבנתי שגמ אמ יש בתוכו קיבוצניק, חרדי, מזרוחניק. ישראל גזית להפריך את המיתוס. נדב רוזנבלט 90 צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש "העולם החרדי נתפס כמשהו שלילי בקרב ישראל גזית: חלקים בציונות הדתית, ולא פעם הרגשתי מעין סוג ב'. יש לי חברים שהתקשו למצוא זוגיות. כששמעו שהם לא שירתו בצבא, היו משפחות שהטילו עליהם וטו" צילום: מולי גולדברג מהיוצאים בשאלה הם 22% רק חילונים. למצולמים אין קשר לכתבה 25.11.22 | א' בכסלו תשפ"ג | 514 גיליון | 32

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==