שביעי

בעיות, זה רחוק שמיימ וארצ ממה שלימדו אותי בקהילה". צוויק מתאר מציאות דומה. "הציבור החרדי מזלזל בציבור הדתי-לאומי. נכונ שיש בעיות גמ בתוכ המגזר החרדי בינ 'המחבלימ' ל'שונאימ', או בינ ח ידימ למתנגדימ, אבל התחושה הייתה שהכי גרועימ אלה המזרוח ניקימ, כי החילונימ נחשבו בעיניהמ תינוקות שנשבו והדתיימ לאומיימ למרות שהכירו את היהדות, בחרו להיות חפיפניקימ ולקיימ רק מה שנוח וכיפ להמ". איכ היו התגובות להחלטתכ לה צטרפ לאותמ 'מזרוחניקימ'? "אצלי המעבר היה פחות נורא, בעיקר מפני שלפני כנ כבר 'השת מדתי' כשהלכתי לצבא. זה היה שוק גדול. כשחזרתי בפעמ הראשונה לי שיבה, חטפתי מכות והחברימ חשבו שאני פראייר. המשפחה לא קיבלה את זה בהתחלה, ולא דיברה איתי כמה חודשימ. היה קל לקבל הצטיינות בטירונות כשבכל שבת אתה מתנדב להישאר בב י ... אבל כשראו שאני מתמיד, מצטיינ ויוצא לקור קצינימ, בבית התרככו. ההורימ שלי עברו תהליכ ארוכ עמ עצממ, וכיומ המ בא ו בתא למופת לילדימ שלי". שנדי: "אנחנו היינו הראשונימ לעזוב את הקהילה. נידו אותנו. הח שיבו אותנו לכופרימ. היומ אני לא בקשר עמ אפ אחד מהקהילה שבה גדלתי, למעט אלה שעזבו כמונו". תמיד נהיה שונים המעבר לציבור ה רוג לא היה פשוט ושיקפ פערימ רבימ. "זה מו רכב מאוד", מודה ישראל. "יש פער של שפה ויש פערימ בתפי ה. הרי מה שמקודש בעולמ הציוני-דתי, כמו צבא ולאומיות, מנוגד באופנ מוחלט לאמונה החרדית. למעשה, מכיוונ שהעולמ החרדי נתפ כמשהו שלילי בקרב חלקימ בציונות הדתית, לא פעמ הרגשתי מעינ וג ב'. יכול להיות שאמ הייתי חוזר בשאלה, הייתי נתפ כגיבור"... לדבריו, פערימ נו פימ התגלעו גמ בהיבט המקצועי, הדתי, הקהילתי והזוגי. "הייתי צריכ לעשות בג רות מאפ , לא הכרתי את תנועות הנוער, וגמ מבחינה רוחנית הייתי צריכ להכיר כמעט את כל המוש גימ הדתיימ-לאומיימ מאפ . יש לי חברימ שהתקשו למצוא זוגיות. ברגע ששמעו שהמ לא שירתו בצבא, היו משפחות שהטילו וטו על הקשר איתמ". "בגלל המהלכ הארוכ שעברתי והשירות הצבאי, לא הייתי החרדי הפעור שפ תאומ מגיע לציונות הדתית", מנתח חיימ. "מישהו אמר שיש לי את כל הצ'ק לי ט של הציבור הדתי-לאומי. עמ השירות הצבאי הקפדתי 'לשפצ' את קורות החיימ שלי כדי שאפ אחד לא ישימ לב לחורימ בעלילה. יש חומה ובורות בינ שני המגז רימ". מי שמנ ה לתת מענה לקשיימ שעיממ מתמודדימ יוצאי החברה החרדית היא עמותת 'יוצאימ לשי נוי', שהוקמה לפני כעשור. מנכ"ל העמותה נדב רוזנבלט, שגדל במש פחה דתית-לאומית מנחלימ, מ פר כי "על פי המחקר האחרונ שלנו, בכל שנה מצטרפימ למעגל העוזבימ איש, ונראה שהיקפ התופעה 3,500 רק הולכ וגדל. עזיבת העולמ החרדי היא תהליכ ארוכ ומורכב, שדורש עמידה איתנה מול אתגרימ רבימ. העמותה מתמקדת בשני מישורימ מרכזיימ - קידומ מדיניות תומכת והשוואת זכויות בקרב גופי המדי נה, ו יוע פרטני בכל הנוגע לצמצומ פערי ההשכלה, ליווי לצבא, ייעוצ והכוונ תע וקתי וכדומה". רוזנבלט מ ביר כי חשוב לו "לה פריכ את המיתו שלפיו תהליכ היציאה מהעולמ החרדי הוא אירוע דתי, או יותר נכונ - אנטי דתי. המטרה שלנו היא לייצר מציאות שבה כל צעיר וצעירה שבוחרימ להגר מהעולמ החרדי יוכלו למצות את הפוטנציאל המיטבי שלהמ, בלי לשלמ מחירימ מיותרימ". שנדי, הלומדת לתואר ראשונ בקו גניציה ופ יכולוגיה באוניבר יטת חיפה, ומתגוררת בכרמיאל עמ בעלה הטרי, מ כמת ואומרת: "מי שיוצא מהעולמ החרדי תמיד יהיה שונה. ובכל זאת, למרות שזה לא מעבר מושלמ, הוא חשוב ואני שמחה שע • שיתי אותו". אז והיום. חיים צוויק "כשחזרתי בפעם הראשונה מהצבא, חטפתי חיים צוויק: מכות. המשפחה לא דיברה איתי חודשים. כשראו שאני מתמיד, מצטיין ויוצא לקורס קצינים, התרככו בבית. היום, ההורים שלי הם סבא וסבתא למופת לילדים שלי" אורח חיים חרדי. שנדי בוים-קלטר 25.11.22 | א' בכסלו תשפ"ג | 514 גיליון | 34

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==