שביעי

16.12.22 | כ"ב בכסלו תשפ"ג | 517 גיליון | 18 אליהו גליל ספרות 90 צילום: גרשון אלינסון, פלאש שני יהודים, שלוש דעות ספר חדש שופך אור על מחלוקת לא ידועה, ומציג את הצרות שהובילו "בית שמאי ובית הלל לא נמנעו מלהינשא • קהילות יהודיות לפיצולים זה לזה, למרות חילוקי הדעות. לא כולנו מצליחים לעמוד בזה" אמ הייתמ נקלעימ לאי בודד, כמה בתי כנ ת הייתמ בונימ לעצמכמ? התשובה הנכונה היא לפ חות שניימ, כמובנ: אחד להתפלל בו, ושני שבו כפ רגלכמ לא תדרוכ לעולמ. הבדיחה הישנה הזו מזכירה לנו שמחלוקות הנ ה יבה העיקרית לפי צול קהילות יהודיות כבר מאות שנימ, אפ שחלקנ נראה בדיעבד ח ר משמעות. מחלוקת כזו פיצלה קהילות באיטליה במאה . "בכמה ערימ נהגו שהכהנימ מנגנימ בפה את 18- ה ברכת כהנימ במנגינה מיוחדת", מ ביר פרופ' יעקב שפיגל, שהוציא לאור את ה פר 'נעימת הכהנימ', "אלא שהמ ניגנו, וככ האריכו את המילה האחרונה של הברכה, וזה גרמ לשיבושי הטעמה. למשל, בינ מלעיל ומלרע. "כולמ ה כימו שצורת ההטעמה לא נכונה, אבל התעורר פולמו האמ מותר לשנות את צורת הני גונ. היו שאמרו שצריכ לשנות את המנגינה, והיו שאמרו שצריכ לדבוק במ ורת המקובלת. לכאורה הוויכוח היה ביב פרט מ וימ - אולי שולי - בתפילה, אבל עלתה בו השאלה אמ אפשר לבטל מנהגי אבות". הפולמו נמשכ כעשר שנימ, ובמהלכו נגזר על שני הכהנימ יוזמי השינוי להמשיכ לברכ כמנהג הישנ. המ עברו לבית כנ ת אחר, ואחר ככ חזרו, ואפ פנו במכתב בקשה מיוחד לשר העיר שית ערב ב כ וכ וייתנ להמ רשות לנהוג כמנהגמ. "ליהודים יש נטייה לוויכוחים" זו לא הפעמ היחידה שבה שאלה הלכתית פי צלה קהילות: הוויכוח בינ בני המנשה בהודו בשאלת הכיוונ שאליו יש לפנות בזמנ אמירת 'בואי כלה' בלכה דודי, ואפילו השאלה אמ נכונ שייפתח מכונ הוראה בישיבה ידועה בירושלימ - כל אלו הביאו לתוצאות דומות גמ בימינו. "ליהודימ יש נטייה עתיקה לוויכוחימ", מ ביר ויכו 101 : הרב חיימ נבונ, מחבר ה פר 'תיקו חימ גדולימ של היהדות'. "באגרות הקי ר הרו מאי קלאודיו מופיעה אגרת ששלח ליהודי אל כ נדריה, ובה גער בהמ ששלחו לו באופנ חריג שתי משלחות נפרדות, שכנראה ייצגו שני פלגימ בקהילה. קלאודיו נדהמ מהתופעה, אפ שאותנו היא לא מפתיעה. "חז"ל ע קו רבות בשאלה איכ לנהל מחלוקות, והמליצו על דרכמ של בית הלל ובית שמאי, שלא נמנעו מלהינשא זה לזה למרות המחלוקות הקשות שהיו ביניהמ, כולל בדיני יוח ינ. אצלמ הוויכוח האינטלקטואלי לא הפכ לפילוג וציולוגי. למרבה הצער, אנחנו לא תמיד מצליחימ לקיימ את העצה הטובה הזאת". "הנושא של ביטול מנהג נדונ בהרחבה ב פרות הרבנית", אומר שפיגל, "אבל החלטתי להוציא את ה פר על המחלוקת באיטליה כדי לתת תמונה מלאה יותר של ה וגיה הלא מוכרת הזאת". פרו הקודמ של שפיגל, 'וישמע קולי', ע ק גמ הוא במחלוקת מוזיקלית שהתעוררה באי קורפו: "גמ שמ הניגונ הכשיל את הרבימ. החזנ או המקהלה ניגנו את קריאת שמע באריכות, ובינתיימ היו מת פללימ שכבר יימו והחלו לדבר". ואיכ נגמרו המחלוקות באיטליה ובקורפו?  "במקרה של ברכת כהנימ נראה שהמנהג נשאר על תילו, והמשיכו לנגנ איכ שרוצימ. את המנגינה • של קריאת שמע כנראה הצליחו לשנות". לכאורה הוויכוח היה סביב פרט מסוים - אולי שולי - בתפילה, אבל עלתה בו השאלה אם אפשר לבטל מנהגי אבות פרופ' יעקב שפיגל כמה בתי כנסת הייתם בונים לעצמכם? לפחות שניים, וזו לא סתם בדיחה כריכת הספר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==