שביעי

37 | 16.12.22 | כ"ב בכסלו תשפ"ג | 517 גיליון ואלו, כפי שאפשר לראות, כמעט ועומדימ 2012 שילשו את עצממ מאז כיומ על אחד מכל חמישה משתמשימ ביישומונ. ביר שהדברימ נכונימ גמ לאפליקציות האחרות )דוגמת באמ בל(, אכ אלו לא דורשות מהמשת משימ לענות על שאלות דומות, ככ שקשה יותר לאפיינ זאת. "המגזר לא ייתן לי מענה" "המחשבה הראשונה שעולה לי זה שכל עניינ הרצפ הדתי נהיה הרבה יותר רחב וגמיש", מ בירה ד"ר פרינ . "הגבולות היטשטשו, וזה כבר לא נתפ מוזר או חריג להיות בזוגיות עמ אדמ שאינו בדיוק מישהו שהיה איתי ב ניפ בבני עקיבא. במר חב יש הרבה מודלימ של זוגות שחיימ שנה היה לא מדו 20 יחד. מה שלפני בר ולא מקובל, משהו שההורימ צרי כימ לה תיר בבית כנ ת, הפכ נפוצ. אנחנו רואימ זוגות שמצ ליחימ להחזיק את זה. אז למה לא? גמ ד"ר ארי אנגלברג, וציולוג ואנתרופולג במכללת הד ה, מנ ה לה ביר את התופעה: "עוד ועוד דתיימ משתמשימ באפליקציות הללו, מכיוונ שיש כיומ יותר דתיימ ואנשימ מאמינימ מבעבר. יש שיגידו שתו צאות הבחירות יכולות להעיד על ככ, וזו בהחלט אפשרות, אבל ברור גמ שהדור הצעיר מחפש שיפ יקו להגדיר ולהגביל אותו. מתוכ המקומ הזה, אפשר גמ להבינ שאנשימ לא רוצימ שיגבילו אותמ בהיכרויות". אנגלברג בור שתופעת "הבגרות הצעירה" יכולה לה ביר את המעבר לאפליקציות הכלליות. "מדובר בתו ת מיד אנחנו רואימ בר ווקימ וברווקות דבר שדורש תיקונ - איכ נשדכ אותמ או איכ נדאג לשמר להנ את הפוריות. בתוכ הוואקומ זה, חיימ אנשימ שקשה להמ, וברור שהרווקוּת המתמשכת מייצרת השלכות רחבות. צריכ לה פ יק את הה תרות ולהעלות את זה לשיח". ככ אומרת ד"ר מיכל פרינ , מחברת ה פר 'פשוט לרצות' ובעלת הפודקא ט 'בגופ ראשונ'. יותר ויותר דתיימ משתמשימ בא פליקציות היכרויות שאיננ 'דתיות'. היישומונימ המגזריימ תפ ו בש נימ האחרונות תאוצה, אכ כעת נפתח נתיב חדש - לפחות בחלקימ מ וימימ של הציונות הדתית. מנתונימ שנמ רו ל'שביעי', נראה כי חלה עלייה בכמות המשתמשימ הדתיימ באפ - אפ okcupid ליקציית ליקציית היכרויות שמיועדת בעיקרה לציבור החילוני. בשונה מאפליקציות אחרות, מציבה שאלות רבות למ okcupid שתמשימ, וככ אפשר פחות או יותר לאפיינ את המשתמשימ. אחת השא לות היא: "עד כמה חשובה הדת/ אלוקימ בחייכ?". מכלל המש 7% לפני עשור, רק תמשימ בישראל ציינו שהדת חשובה ציינו שהדת 23%- להמ מאוד ו חשובה להמ במידה מ וימת. המ פרימ כבר נראימ אחרת השנה: ד"ר ארי אנגלברג: "צעירים שוכרים דירה במרכז, וחיים בסגנון '. אנחנו רגילים, אבל בעבר Friends של ' זה לא היה מקובל. וברגע שאתה כבר שם והגבולות מיטשטשים, תשחק על כל המגרש" ד"ר מיכל פרינס: "זה כבר לא מוזר להיות בזוגיות עם מי שלא בדיוק היה איתי בסניף בבני עקיבא. יש הבנה שאולי המגזר לא ייתן לי מענה כמו שחשבתי כשלמדתי בישיבה או באולפנה" י ל י ז ר ב ת נ י ע : ם ו ל י צ ויותר. התחושה היא שאמ אתה כבר שמ, תשחק על כל המגרש. הגבולות פחות קריטיימ". ואחרי הכל, אי אפשר לה ביר את התופעה בלי לדבר על הפיל שבחדר - ה וגיה המינית. האמ מקובל לכתוב על זה בעיתונ דתי? נראה שלא. אכ לא כי התופעה לא קיימת, אלא כי אנחנו מ רבימ לה תכל לה בעיניימ. "בנו פ, נושא הרווקוּת הולכ ומע מיק ומתארכ. אנחנו שומעימ שמתר חשימ הרבה שינויימ במרחב הרווקוּת הדתי - ואני יכולה להניח שיש איזה חיפוש בחוצ, שיש הבנה שאולי המגזר לא ייתנ לי מענה כמו שחשבתי כש למדתי בישיבה או באולפנה. הרווקימ כבר לא יושבימ לבד בחושכ, המ נמ צאימ בחיפוש ובשאלה, המ פעילימ מאוד מול הרווקוּת שלהמ. במרחב הזה אינ פק שמתרחשימ שינויימ". ציינו שהדת חשובה להמ מאוד, 18% ציינו שהדת חשובה להמ 31% בעוד במידה מ וימת. אגב, שיעור הנ שימ שאמרו שהדת חשובה להמ גבוה במעט משיעור מהגברימ. אפשר להתווכח אמ אלו שמ מנימ שהדת "חשובה להמ במידה מ וימת" המ דתיימ או מ ורתיימ, אכ ניתנ לומר כמעט בוודאות שה משתמשימ שאמרו שהדת "חשובה להמ מאוד" משתייכימ לציבור הדתי. פעה מערבית שמתרחשת החל בתומ הלימודימ באוניבר יטה. אנשימ שו כרימ דירה במרכז, עובדימ במקצוע מכובד, יוצאימ לדייטימ, וחיימ ב '. אנחנו Friends' גנונ של ה דרה רגילימ לזה בנופ, אבל זה ממש לא היה מקובל לפני עשרות שנימ. וברגע שאתה כבר שמ, הגבו לות הולכימ ו מ י ט ש ט שימ יותר ץ י ב ו נ י ד ן ת נ : ם ו ל י צ :

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==