שביעי

23.12.22 | כ"ט בכסלו תשפ"ג | 518 גיליון | 14 אחיקם הימלפרב יהדות צילום: אהרל'ה ויסברג חנוכה, הגירסה היוונית הרב מרדכי פריזיס עלה מאתונה לירושלים: "היקפי ההתבוללות בקהילה אריאל לקאדיטיס חי עדיין בבירת יוון: • "80%- היהודית עוברים את ה "ההתמקדות בשואה הרחיקה את הצעירים, שזיהו קורבנוּת ביהודים" בחנוכה חוגגימ מדי שנה את ניצחונ היהודימ על היוונימ, אכ למרות הניגוד בינ הזהויות שעו מד בב י החג - ביוונ ממשיכה להתקיימ אחת הקהילות היהודיות העתיקות בעולמ. למעשה, היהדות היא הדת הוותיקה ביותר שמ תקיימת ברציפות ביוונ. ראשית הקהילה ביהודימ רומניוטימ שהגיעו בימי בית שני ואינמ נחשבימ לאשכנזימ או ל פרדימ. אליהמ הצטרפו יהודימ , והפכו לחלק הארי 1492- רבימ שגורשו מ פרד ב בקהילה. שפת הלדינו הייתה השלטת בנמל לוניקי לפני השואה, והעיר עצמה נקראה 'ירושלימ הקטנה'. "משפחתי הייתה יהודית וציונית, ולכנ עליתי (, שנולד 45) לישראל", מ פר הרב מרדכי פריזי באתונה לבית רומניוטי-מ ורתי, ומתגורר כיומ בירושלימ. "חוויתי אנטישמיות בבית ה פר. כמעט לא היה יומ שבו לא הייתי בא לכיתה ורואה צלב קר על השולחנ שלי. אלו חוויות שהובילו אותי להבינ שהמולדת היחידה ליהודימ היא ארצ ישראל. חזרתי בתשובה ועליתי לארצ". הרב פריזי , נציג הליכוד העולמי ביוונ שאפ התמודד לכנ ת מטעמ רשימת עוצמה יהודית בשנה שעברה, מעביר שיעורימ ופעיל בתחומ הה ברה הישראלית בשפה היוונית. הוא מציג תמונה מדאיגה בנוגע לקהילה היהודית ביוונ: "לצערנו, היקפי ההתבוללות בקהילת יוונ המ אחוזימ ומעלה. הזהות היהודית 80 ב ביבות ביוונ חלשה מבחינה דתית, ציונית או לאומית. לצערנו, רוב הנוער היהודי חי ללא הרבה מ ו רת או ציונות". 4,000- ההערכות הנ שברחבי יוונ חיימ כ יהודימ. הקהילה הגדולה ביותר נמצאת באתונה, ואחריה לוניקי, לארי ה ור י י קהילות ברודו , חלקי וקורפו. "רוב היהודימ נמצאימ במצב כלכלי בינוני עד טוב. יש כמה גבירימ עשירימ, ולצידמ מעטימ שחיימ מתחת לקו העוני. היהודימ עו קימ בתחומימ מגוונימ. יש רופאימ, עורכי דינ ו וחרימ ובעלי חנויות". מי היא בעצם "מלכות יוון הרשעה"? (, שנולד בוולו , חי באתו 42) אריאל לקאדיטי נה. "אני הי טוריונ של השואה, ואת לימודיי עברתי באוניבר יטת חיפה", הוא מגלה. "אני ופר וכו תב מאמרימ על אנטישמיות, אנטי-ציונות ושואה. הקהילה המקומית ממוקדת רק בשואה, שהשמידה כמעט את כולה, וזה גורמ לצעירימ רבימ לזהות את היהדות עמ קורבנוּת ומרחיק אותמ ממנה". אפ שהיוונימ שלחמו בחשמונאימ שייכימ לאימפריה ה לאוקית, שמרכזה היה ב וריה ולא בשטח יוונ של היומ, עדיינ בחנוכה אנו מודימ להשמ על שהצילנו מ"מלכות יוונ הרשעה". איכ נראה חנוכה ביוונ?  "בחנוכה אנשימ מדליקימ נרות וזהו. הקהילה חו גגת, אבל לא כמו במקומות אחרימ באירופה, שבהמ יש פ טיבלימ ענקיימ. לא תראה חנוכייה ענקית במרכז אתונה. ישימו חנוכיות באזורימ צדדיימ, שבהמ חיימ עשירימ". זה קורה בגלל אנטישמיות?  "אני חושב שאנשימ לא מפחדימ ללכת ברחוב ושירביצו להמ כי המ יהודימ. זאת לא בעיה שקיימת אצלנו. אבל בכל זאת המ מפחדימ לחגוג בגלוי. אמ תציב חנוכייה במרכז העיר, אני בטוח שיהיה מי • שייצא נגד זה". בחנוכה אנשים מדליקים נרות וזהו. לא תראה חנוכייה ענקית במרכז אתונה. אם יציבו אחת, תהיה התנגדות. הקהילה חוגגת, אבל לא כמו במקומות אחרים באירופה "מפחדים לחגוג בגלוי". בית הכנסת באתונה קהילה שכמעט נמחקה. אנדרטה לזכר השואה ביוון

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==