שביעי

23.12.22 | כ"ט בכסלו תשפ"ג | 518 גיליון | 8 אביתר ליכטמן אורות של נצח הוא אחד החגימ שהכי חג חנוכה מעוררימ בנו את הרגש הנו טלגי. את מ יבות החנוכה בגנ ואת ההדלקות המשפחתיות בתור ילדימ. את ה בי בונימ וה ופגניות, מעות החנוכה ולכנ זה בדיוק הזמנ לגעת בנקודה נו טלגית לאומית יותר, כזו שעמ השנימ קצת נש כחה מאיתנו והגיע הזמנ שנעשה לה כבוד שוב. הנקודה הזו היא ה מל היהודי המו בהק של עמ ישראל. ולא, אני לא מדבר על המגנ דוד, אלא דווקא על המנורה. אחת הגיבורות של חנוכה, לצד יפור המעטימ מול רבימ, המכבימ וה ופגניות היא מנורת שבעת הקנימ שעמדה בבית המקדש. המנורה שאותה זכו בני מתתיהו להדליק בזכות פכ שמנ הזית הטהור הקטנ שנמצא. המנורה הזו הייתה מל יהודי עוד לפני שהפכה ל מלה של מדינת ישראל, אבל בשביל זה בואו נלכ קצת אחורה. את המנורה אנחנו מכירימ לראשונה מתיאורי המקרא. שמ התוודענו לגבי צורת בנייתה המדוייקת הצבתה במש כנ ובהמשכ בימי בית המקדש הראשונ. נר התמיד והאש הדולקת היוו עבור עמ ישראל מל לנצחיות. הבית הראשונ חרב, בית המקדש השני הוקמ ובהמשכ נתפ על ידי היוונימ. כשבני מתיתיהו הגיעו, כחלק מטהרת הבית המ הכשירו מחדש מנורה, הדליקו בה את הנרות והחזירו לעמ ישראל את הכבוד שאבד ממנו למשכ שנימ ארוכות. ב ופ ימי בית חשמונאי, במאבקימ בינ מתיתיהו אנטיגנו , אחרונ מלכי בית חש מונאי, לבינ בית הורדו , הנפיק המלכ החשמונאי מטבע שלטוני ועליו ציור מנו רת שבעת הקנימ. המנורה עוד עמדה על מכונה, ואולי הוא רצה להביע את השאיפה לשמור על בית המקדש, על העבודה, ועל המשכ מלכות המדינה היהודית. עוד מעט נחזור אל המטבע הזה. אכ בית המקדש השני חרב גמ הוא, והמנו רה נשדדה יחד עמ כלי המקדש האחרימ אל רומא העיר. אבל היהודימ לא שכחו אותה. אדרבה, היא הפכה להיות ה מל היהודי בה"א הידיעה. היא נחקקה בשנימ הבאות על מערות קבורה של יהודימ כדי ל מל שהנקבר במקומ הוא יהודי ולא נוכרי. היא נחקקה בבתי כנ ת שהוקמו עם החלטת החלוקה, הוביל רבה הראשי של רומא את יהודי העיר לשער הניצחון. והכריז: שנים הקפדנו 2000' לא לעבור תחת השער הזה. עם בניין הבית השלישי, אנחנו נעבור בו, אבל בכיוון ההפוך. מרומא לארץ ישראל' הקפידו קהילת יהודי רומא העתיקה שלא שנימ, כזכר לחורבנ. 2000 לעבור לאורכ עמ החלטת החלו 1947 בכ"ט בנובמבר קה, הוביל רבה הראשי של רומא, הרב פירוטו, את יהודי העיר לשער הניצחונ. 2000" : וכשהוא מביט על המנורה הכריז שנימ הקפדנו כקהילה לא לעבור תחת השער הזה. אבל עכשיו, עמ תחילת בניינו של הבית השלישי, אנחנו נעבור בו, אבל בכיוונ ההפוכ. לא מארצ ישראל החרבה לרומא, אלא מרומא לארצ ישראל", ואל פי יהודי רומא צעדו בגאונ תחת השער. מדינת ישראל קמה כחצי שנה לאחר מכנ, ואימצה את המנורה כ מלה הרש מי, זכר לימי העבר המפוארימ של בית המקדש. יהודימ בריטימ תרמו את מנורת הכנ ת ועליה נחקקו קורות עמ ישראל לאורכ השנימ. והמטבע של מתיתיהו אנטיגונו המלכ החשמונאי האחרונ? מל המנורה שעליו, ש ימל את המדינה היהודית האחרונה שהייתה פה, נחקק על המטבע הנפוצ האגו 10 ביותר במדינת ישראל, מטבע רות. דרישת שלומ מרגשת בינ מדינת ישראל החשמונאית, למדינת ישראל שלנו, ומנורה שמזכירה לנו את נצח יש • ראל. חג חנוכה שמח! 054-7728242 לתגובות בווטסאפ צילום: מתוך ויקיפדיה במאות השנימ לאחר מכנ, שוב כדי ל מל שהמקומ הוא בית תפילה יהודי, על נרות חר ואפילו, שימו לב, על חותמ עתיק של אופה, כדי ל מל שהחלה כשרה. היהודימ ראו במנורה את השאיפה לחזור ולבנות את הבית. בשער הניצחונ של טיטו ברומא, נח קקה תהלוכת החיילימ הרומאימ עמ המ נורה ושאר כלי המקדש. תחת השער הזה,

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==