שביעי

06.01.23 | י"ג בטבת תשפ"ג | 520 גיליון | 8 אביתר ליכטמן ארץ החיים מהוות פרשות ספר בראשית בהרבה מונחימ את י וד בניינ האומה הישראלית, או ממש כפי שמתבטא בפ רשתנו בברכות יעקב לבניו - היווצ רותמ של "בני ישראל". אחד האירועימ המרכזיימ המוזכרימ בפרשה, הוא יפור העלאת עצמותיו של יעקב אבינו לארצ. יעקב משביע את יו פ כי לאחר מותו, לא יטמונ אותו באדמת מצרימ, אלא יעלה אותו לקבורה בארצ ישראל ב מוכ לקברי אבותיו. התורה מתארת לנו את המ ע הגדול שמשכ את תשומת ליבמ של כל יושבי הארצ, לא רק כ י פור הה טורי, אלא גמ כמקור להשראה לדורות הבאימ. לאורכ שנות הגלות, ובמיוחד בעת החדשה, רבבות עשו את דרכמ לארצ ישראל, בשביל ללכת בדרכו של יעקב, ולזכות להיטמנ בה לחיי נצח, גמ אמ לא זכו לחיות בה את חיי העולמ הזה. בי רושלימ ובמקומות אחרימ בארצ, נפתחו במיוחד "בתי אבות" כדי 19- במאה ה לתת מענה לעולימ הרבימ שהגיעו לארצ לעת זקנתמ במיוחד עבור המטרה הזו. אבל אחד הדברימ המיוחדימ החל לה תרחש דווקא בשנימ שלאחר קומ המדינה. מה שלפני כנ היה צעדמ ויוזמתמ הפרטית של יחידימ, הפכ להיות מעינ תפקיד לא רשמי של מדינת ישראל הצעירה: הבאת גדולי האומה לקבורה בארצ ישראל. הראשונה הדמות המרכזית שהועלתה לארצ, הייתה כמובנ זו של חוזה המדינה, בנימינ זאב הרצל כשנה וחצי לאחר קומ המדינה. הרצל ביקש בצוואתו שלאחר מותו, יקברו אותו ב מוכ לאביו באו טריה אכ זו תהיה קבורה זמנית בלבד. הוא חתמ בבקשה "לשכב שמ עד שהעמ היהודי יעלה את גופתי לארצ ישראל" והעמ היהודי ביצע. זה היה מ ע מרשימ ביותר, שכלל את השתתפות ה גל הממלכתי וכוחות צה"ל. אחרי מ ע ארוכ בארצ, הארונ הגיע לי רושלימ, וחנכ את ההר שהיה אז בפאתי העיר, הר הרצל. אבל לא רק מרחוק הובאו הנקברימ לאדמת הקודש. באותמ ימימ ממש, עמל הרב גורנ ו יכנ את חייו כדי להביא את מה שלפני כן היה צעדם ויוזמתם הפרטית של יחידים, הפך להיות מעין תפקיד לא רשמי של מדינת ישראל הצעירה: הבאת גדולי האומה לקבורה בארץ ישראל שהיוו מנוע כלכלי קריטי בהקמת המו שבות "בדרכ" למדינת היהודימ, לקבורה מרגשת ברמת הנדיב, במהלכה הונחו שקיקי עפר מהישובימ הרבימ שבהקמתמ בני הזוג היו שותפימ. כמובנ שגמ פוליטיקה הייתה מעורבת בענייני העלאת עצמות אישימ חשובימ, כמו למשל ב יפור בקשת העלאת עצ מות זאב ז'בוטינ קי שגרר ערות ציבו ריות ומחלוקות רבות עוד בתחילת שנות , והגיעו אל יומנ בטק הקבורה 50- ה .1964 בהר הרצל בשנת אחד מאותמ יפורימ מרגשימ ביותר הוא כמובנ יפורו של אבשלומ פיינברג, שרק שנימ באדמת חולות המדבר, בז 50 לאחר כות גלעינ תמר אחד שהיה בכי ו וצמח לעצ, נתגלה שלדו והוא הובא לקבורה בהר הרצל בטק צבאי מרגש, אותו צבא שהוא חלמ על הקמתו, ולא זכה לראות. על הבאת עוד רבים הסיפורים נעדרי ישראל ואישימ שונימ לקבורה לאורכ השנימ. אכ חשוב שנזכור גמ היומ את אחינו שנמצאימ ממש כאנ מעבר לגדר בעזה ובמקומות נו פימ, וכפי צוואתו של יעקב, ניתנ להמ את הבטחנו • שנביא גמ אותמ לארצ ישראל. 054-7728242 לתגובות בווטסאפ 90 צילום: זאק וג'סגראס, פלאש מאות חללי צה"ל שנותרו מעבר לקווי האויב הירדנימ, שאכ לפני רגע היו קרו בימ מאוד, ועתה היו מעבר לגבול. בה הרוגי 300- לוויה המונית של למעלה מ הקרבות בגוש עציונ, לטרונ, נווה יעקב, הרדאר ועוד, נחנכ גמ בית העלמינ הצ באי למרגלותיו של חוזה המדינה. שנימ לאחר מכנ, בטק מרשימ לא 6 פחות, באוניות חיל הימ, הובאו עצמותיו של הברונ רוטשילד ורעייתו עדה, מי קברו של חוזה המדינה בהר הרצל

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==