שביעי

24.02.23 | ג' באדר תשפ"ג | 527 גיליון | 6 המוכשר ששוחח עמ אחד האנ צפיתי ברוני קובן שימ המרתקימ החיימ בינינו וגמ אמ איננו מ כימימ, צריכימ להודות במה שעינינו רואות. אדמ שמצהיר בהתרגשות דומ עת על אהבתו לאשת נעוריו מזה שבעימ שנה, הוא אדמ בעל מעלה. הוא מי שליבו ברשותו ונאמנותו אומנותו, ובאמת אדמ שכזה ראוי לדונ מולו ולהתמודד עמ טענותיו. אהרנ ברק מודה שאינו מכיר את היהדות. זה די מהממ לחשוב על ככ. אדמ שיכולותיו השכליות הנ מנ הגבוהות שיש בינינו, לא מוצא עניינ ללמוד תורה? מוכנ לשמוט את החיבור ל פריות עמו ות בחכמה אדירה? איכ זה הגיוני בכלל? גמאמ אינכ דתי, איכ אתה כאדמ תרבותי וכמי שרואה את עצמו כמנהיג חברתי, לא רואה לנכונ להבינ במעט מה מניע מיליוני יהודימ לאורכ דורות? זה מעליב ובעיקר מטריד מאוד. ברק מלינ על המדינה שלא לימדה את השופטימ יותר יהדות, שקרא וכתב כל 87 אבל זו טענה בלתי נ בלת. בטח לא מיהודי בנ ככ הרבה. הוא ודאי לא צריכ שהמדינה תדאג לו בתחומימ האלו. אני לא תובע את עלבונה של התורה. היא תחזיק מעמד היטב גמ אמ ברק לא ילמד אותה, אבל אני תובע את עלבונו של עמ ישראל. כיצד יתכנ ששופט ברמתו יכול לצטט הוגי דעות וגדולי משפט נוכריימ ואילו את מה שקיימ במ ורת שלו - שלנו, הוא לא רואה לנכונ לבדוק? ברק אומר על עצמו שהוא הרצלייני. הרצל הוא דמות נערצת גמ עלי. אבל הרצל לא מתחיל יפור אלא מ יימ אותו. אי אפשר להבינ את הקיומ היהודי רק במובנו הפי י, כי הוא לא היה מתקיימ בלעדי הממד הרוחני; זה שנפרש לאורכ ולרוחב בינ מיליוני הדפימ שנכתבו ונלמדו במ ירות נפש לאורכ הדורות. הרצל בעיקר דואג לגופ, מה הנשמה שמחזיקה אותו בעצמ? ה יפור של ברק הוא יפורו של ניצול שואה שמבקש לצור צורה חדשה ליקומ. אמ האלוקימ הכזיב, אולי האדמ ימלא את מקומו? ברק מצוי במלחמה רוחנית. אינ כאנ וגיה משפטית גדולה ככל שתהיה וגמ לא גורלה של הדמוקרטיה הוא זה שמטריד את המחנה שלו. יש כאנ קריאת תיגר, שלא לומר 'כפירה' בתפי תו את האדמ כמכוננ המו ר. 'האדמ הנאור', כהגדרתו. זה שיוכל לכוננ מערכות חיימ שיהיו חזקות ממעללי האדמ הפחות נאור. בראיונ לעיתונ הארצ לפני למעלה מעשור הוא נשאל לגבי הביטוי הזה ובאי נוחות ענה: "במושג ציבור נאור אני מתכוונ לציבור ה ביר. הכוונה היא לאדמ הנורמלי במדינת ישראל. כולל דתיימ ולא דתיימ, יהודימ וערבימ". מתחמ ה בירות וגר את החלונות מלהשקיפ על מה שגבוה מדעתו של כבוד השופט ואנושיות שאינה מתכתבת עמ הנשגב, אינה יכולה ל חוב את עמ ישראל במעלה הדרכ המפותלת שלו. אנחנו כאנ כי אנחנו בניו של אברהמ אבינו ויש בנו מימדימ שהמ הרבה למעלה מנ הקיומ, גמ אמ הוא מנו ח היטב מבחינה משפטית. אולי חשבונ הנפש הגדול שצריכ להיעשות כאנ הוא איכ משקימ את השורשימ הקמלימ האלו. איכ הופכת התורה לחובה אישית שכל בנ תרבות יהודי יחוש בושה שלא להכיר. אמ כבר "מבחנ ה בירות" - לא ביר בעליל שיהודי לא יכיר • את תרבותו היהודית! Aaron@achay.org.il השופט לשעבר ברק בריאיון עם רוני קובן ברק מצוי במלחמה רוחנית. יש כאן קריאת תיגר, שלא לומר 'כפירה' בתפיסתו את האדם כמכונן המוסר. 'האדם הנאור', כהגדרתו. זה שיוכל לכונן מערכות חיים שיהיו חזקות ממעללי האדם הפחות נאור? 11 צילום מסך: כאן הרב אהרו ן אגל־טל איך אדם תרבותי שרואה בעצמו מנהיג חברתי, גם אם אינו דתי, לא רואה לנכון להבין וזה, יותר מכל, לא עומד במבחן הסבירות המדובר • מה מניע יהודים לאורך דורות?

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==