שביעי

17.03.23 | כ"ד באדר תשפ"ג | 530 גיליון | 12 אליהו גליל יהדות 90 צילום: דוד כהן, פלאש מה באמת חשב הרמב"ם על תחיית המתים? ספר חדש, 'כפירותיו של הרמב"ם', מעורר מחלוקת סביב השאלה אם המחבר, ד"ר נתנאל רובין: • עיקרי האמונה כפר בהם בעצמו 13 מחבר "לדעתי התרוצצו בקרבו גישות הפוכות, והוא הכריע שלא להכריע ביניהן" שמו של ה פר הזה פרובוקטיבי, אבל הוא עו ק בשאלות מהותיות: איפה עובר הגבול בינ אמונה עיקרי האמונה 13- לכפירה, והאמ יכול להיות ש אינמ מחייבימ את מחברמ? 'כפירותיו של הרמב"מ' מאת ד"ר נתנאל ישראל רובינ מבקש להוכיח שרבי משה בנ מימונ חשב אחרת מהמקובל ב וגיות אמו ניות מרכזיות כמו שאלת חידוש העולמ, הישארות הנפש, תחיית המתימ ואפילו השכר והעונש. "כתבתי את ה פר מתוכ אהבה לרמב"מ", אומר רובינ, שחיבר קודמ לכנ פרימ למדניימ עליו. "חשוב לי שאנשימ יכירו את רמב"מ הלמדנ ואת רמב"מ הפילו ופ. אני רוצה שיכירו עוד פרשנות, מוכרת פחות, למורה הנבוכימ - שהוא עדיינ פר אקטואלי ומשפיע, ורק בשנימ האחרונות יצא לאור מחדש פעמיימ בתרגומימ שונימ". ומה היא בעצמ הטענה המרכזית של ה פר?  "ה פר מציג את הפרשנות הרדיקלית למורה נבו כימ, שלפיה הרמב"מ ראה בעיקרי האמונה אמצעי לשמירה על חברה מו רית, אבל הוא עצמו לא בה כרח האמינ בהמ. אני מראה איכ פרשנימ אפיקור ימ חשבו ככה, וגמ גדולי הרבנימ, כמו רבי מאיר אבול עפיה, רבי יעקב עמדינ ורבי נחמנ מבר לב. ה פר לא בא להכריע מה באמת חשב הרמב"מ בנוגע לעיקרי האמונה, אלא להציג צד מ וימ בפרשנות. לדעתי האישית, התרוצצו בקרבו שתי גישות הפוכות, ונ ראה שהוא הכריע שלא להכריע ביניהנ". "לא יכניסו לספרייה חרדית" "הרמב"מ מאתגר את החשיבה הרגילה, ועוב דה שהוא ממשיכ לעורר ויכוחימ עד היומ", אומר הרב ד"ר יוחאי מקבילי, מיי ד מפעל משנה תורה, העורכ הראשי והמבאר של מורה הנבוכימ. "פרשני הרמב"מ, או אלו שראו את עצממ כתלמידיו, הפכו במקרימ רבימ קיצוניימ יותר ממנו. שמואל אבנ תיבונ, שהיה המתרגמ הראשונ של מורה הנבוכימ, פירש את הרמב"מ בקיצוניות שלא עלתה על דעתו של הרמב"מ עצמו. כשלא ה תדרו לו אמירות של הרמב"מ, הוא טענ שהרמב"מ נרדמ כשכתב אותנ". ומה דעתכ על הטענה שהרמב"מ כפר בעיקרי  האמונה שהוא עצמו חיבר? "זו לא טענה חדשה. אני מאמינ שא ור לפחד משאלות קשות וממבוכות מטלטלות, אבל צריכ מראש לקבוע שהדרכ להבינ את הרמב"מ היא רק מתוכ נאמנות לדבריו, לא מתוכ תפי ות חיצוניות לו. יש מ פיק מהפכנות בתפי ת הרמב"מ המטל טלת את הקורא, ולא צריכ לבחור להקצינ רק לשמ השיווק. פרשנות קיצונית תמיד נשמעת אותנטית יותר, אבל היא צריכה לעמוד בבי ו רציני יותר, והרמב"מ עצמו לימד לעצור במקומ ה פק. אכנ יש תירות שהנ ה תרות, אבל מכל מה שראיתי עד היומ, הראיות לא עומדות בנטל ההוכחה הנד רש, והנ פרי השלמה של הפרשנ, המנ ה להיתלות באילנ גדול. יש אנשימ שכביכול רוצימ לפ וע בנתיב של הרמב"מ, אבל המ הולכימ כמה צעדימ רחוק מדי אל מעבר לצוק שהרמב"מ עצמו עצר והשקיפ ממנו". "ברור לי שאת ה פר שלי לא יכני ו ל פרייה חרדית תורנית", מודה ד"ר רובינ, "אבל במקומות פתוחימ יותר, בוודאי שכנ. ה פר מייצג את פירושיהמ של מחברימ כמו כ פי ונרבוני על מורה הנבוכימ, ואמ מחזיקימ את פירושיהמ בכל פרייה תורנית, בוודאי שאפשר להחזיק בהנ גמ את פרי, שב כ הכל מביא בעברית מודרנית את מה שהמ אמרו בשפתמ, • ונותנ הצצה לפרשנות שנדחקה הצידה". הספר מציג את הפרשנות הרדיקלית למורה נבוכים, שלפיה הרמב"ם ראה בעיקרי האמונה אמצעי לשמירה על חברה מוסרית, אבל הוא עצמו לא בהכרח האמין בהם ד"ר נתנאל רובין קברו של הרמב"ם בטבריה. למצולם אין קשר לכתבה כריכת הספר החדש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==