שביעי
24.03.23 | ב' בניסן תשפ"ג | 531 גיליון | 10 שהשרות גלית די טל מסתבר שיש מי שמאמין אטבריאנ יחד עמ מירי רגב, מבקשות רפורמה שתהפוכ אותנ לשפחות. בתחילת השבוע ט תי עמ השר הרב עמיחי אליהו לניו יורק. שע תיימ לפני הנחיתה בא מנהל הטי ה והזמינ את השר לקוקפיט ושוחחנו עמ הקברניט שהוא ממובילי המחאה, ובינ היתר, שמענו שהממשלה זוממת "לפגוע בנשימ". השר ההמומ הראה לו את תמונת בנותיו ושאל - "איכ אתה בכלל מעלה על דעתכ שארצה לפגוע בהנ?!" איכ נבנה עיוות ראיה כזה? ל פרי קראתי 'להגיד לאדמ ישרו' ובו ביקשתי לשרטט את הקוימ הלא מוגדרימ של ה'יושר'. ב ופו של דבר, ישרות עלו לה להיות ענינ של גיאוגרפיה. אמ אתה חי במדינה קומוני טית, כשהמדינה היא הכול, אינ צודק וישר מלשלוח לגולאגימ את אלו המאיימימ על שלומה. מצד שני, אתה עלול להאמינ שרבכ יושב ליד הקב"ה ואז נראה לכ הגיוני לגמרי לשמור כל תג בתורה - בתנאי שהרב נותנ לזה אישור. ישרות מייצרת תכונות ומידות מ וימות, אבל היא קודמ כל מתחילה בקריאת המציאות. מי שראיית עולמו עו קת בדברימ הממשיימ כפי הבנתו, רואה עולמ אחר ממי שהרוחניות או הקדושה, ממשיימ יותר מכול בראייתו שלו. תפי ת המציאות, היא קריטית במערכת קבלת ההחלטות שלנו, כפי שהדגימ זאת יפה נחומ גולדמנ ז"ל, נשיא הקונגר היהודי העולמי, שבנאומ לציונ מאה שנה להולדת הרצל אמר: "כידוע לכמ הרצל הגיע לציונות בגלל משפט דרייפו ". זוהי ראייה מצו מצמת מאוד של הרצל עצמו, אבל היא מתאימה למי שמחפש תכ ליתיות או תפי ת עולמ פרקטית: "יש שונאימ. יש כנה. צריכימ מדינה!" ומה נעשה כשהמדינה הזו בנויה גמ על אלו שחולמימ על גאולה ועל תפארת ישראל? ועל זה בינ היתר הדיונ היומ. ככ נולדות חרדות וככ נוצרימ רטימ דמיוניימ. אמ הרציונל שלי לא מצליח להכיל את תמונת העולמ האחרת, אני עלול לפתח פוביה שתכני אותי לדמיונ שהנה - הולכימ להפוכ את בנותינו היקרות לשפחות. הרצל עצמו הרי אמר ש"השיבה ליהודיות קודמת לשיבה לציונ", אבל נוח יותר הנרטיב של עמ רדופ המבקש קורת גג לראשו; מקלט לילה מפני שונאיו. הרובד העמוק? זה עניינ של משיחיימ מ וכנימ. כדי להיות בטוחימ שכל מרכיבי התמונה בידינו אנחנו מו כרחימ ל גל תפי ה כפולה. זו האנושית הקולטת את המציאות כמו כל אדמ בעולמ, כשלצידה תפי ת עולמ המתבוננת על העולמ מנקודת מבט גבוהה יותר; אלוקית אמ תרצו. דרכ שתי נקודות עובר קו ישר אחד. כאשר תפי ת עולמכ היא שהצלחה או שיויונ, המתעלמימ משאלות זהות ולאומ - המ חזות הכול, אתה משוכנע לגמרי שהחרדימ או הימינ המ כת ושהמ בכלל לא חושבימ, כי "איכ אפשר בכלל לחשוב אחרת מאתנו?" או אולי - "המונ ליכוד ניקימ חושבימ כמונו ב תר ליבמ". יש מי שטוענ שהמענה לכל הוא בהפצת יותר יהדות. אני בעד יהדות, אבל צריכימ לשאול האמ יש 'לקוחות' שמבקשימ אותה? לא בציבור המ ורתי שמחובר בדרכו לזהותו היהודית, אלא ביח לאלו המכונימ 'אליטה'. כדי להעמיד טיעונ משכנע מולמ, כדאי שניתנ יהיה להציע תפי ת עולמ ישרה שרואה מציאות מורכבת. כזו שמתבוננת בגו בה העיניימ למציאות ומתפקדת בה ברמה הכי גבוהה שניתנת, אבל לא מרמה את עצמה לחשוב שה יפור כולו הוא השרידות • שלנו כאנ בעולמ. Aaron@achay.org.il מייצג השפחות. פחד עמוק מהציבור הדתי שוחחנו עם הקברניט שהוא ממובילי המחאה. ממנו שמענו שהממשלה זוממת 'לפגוע בנשים'. השר ההמום הראה לו את תמונת בנותיו ושאל – 'איך אתה בכלל מעלה על דעתך שארצה לפגוע בהן?!' 90 צילום: פלאש הרב אהרו ן אגל־טל • חצי עם מסתכל על החצי השני כסיוט הגדול ביותר שיכול להיות החרדה הזו יסודה בחוסר יכולת להכיל תפיסת עולם שונה
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==