שביעי

24.03.23 | ב' בניסן תשפ"ג | 531 גיליון | 18 קטניות או לא להיות: פסק חדש מקל על צמחונים וטבעונים בפסח הרב אלי רייף מציע להתיר אכילת חלק מהקטניות בחג למי שנמנעים "מלכתחילה האיסור הוא מנהג ולא הלכה. זה חלק • ממזונות רבים מעיקר מזונם, שלא מותיר להם כמעט מה לאכול בחג" אמ המילה קטניות לא אומרת לכמ כלומ בעונה זו של השנה, כנראה אתמ שייכימ לעדות שחוצ מחמצ אוכלות הכל בפ ח. אבל אצל בני עדות אשכנז, החג המתקרב מעלה לשולחנ את וגיית אי ור אכילת הקטניות - עמ פ ק הלכה חדש, שמבקש להקל על חייהמ של צמחונימ וטבעונימ. "לעניות דעתי צמחונימ יכולימ לאכול קטניות בפ ח, כי הנ חלק מעיקר מזונמ", כתב הרב אלי רייפ, רב קהילה מוכר ממודיעינ, בפו ט שזכה להדימ רבימ. "מובנ שיש לברור היטב את הקטניות לפני האכילה ולוודא שלא מעורבימ בהנ חמשת מיני דגנ". בשיחה עמ 'שביעי' מ ביר הרב רייפ מה עומד מאחורי העמדה ההלכתית הלא שגרתית שהציג: "אי ור קטניות הוא לא דינ תורה, ואפילו לא גזרה דרבננ, אלא מנהג. הפו קימ מתייח ימ למנהגימ כדבר שיש להקפיד בו וככ ראוי, אכ גמ יש בהמ יותר מקומ להקל. האי ור לא חל על כל הקטניות, אלא רק על חלקנ, וגישה רווחת היא שהוא חל רק על קטניות שבהנ נהג האי ור בעבר, ולא על קט ניות חדשות". הרב רייפ מ ביר שגמ מה שנא ר - הותר במקרימ מ וימימ: "כשהייתה בצורת והעניימ היו רעבימ, התי רו אכילת קטניות, וגדולי הפו קימ כתבו שכל חכמי העיר ובראשמ המרא דאתרא צריכימ לצאת ולהתיר בפומבי לאכול קטניות. בדומה, המשנה ברורה פ ק שמותר לאכול קטניות בשעת הדחק, וגמ לחולה שאינ בו כנה. מתוכ העקרונות הללו נובע ההיתר לצמ חונימ ולטבעונימ, שאצלמ זה כמו שעת הדחק, וללא קטניות לא נשאר להמ כמעט מה לאכול". ובכל זאת, איכ צמחונימ מ תדרימ בפ ח ללא קטניות? "התרגלתי", אומר משה למפרט, צמחוני בנ עדות אשכנז. "אוכלימ מה שיש וזה ב דר. אני לא אוכל קטניות שרואימ בעינ, כמו אורז, חומו או שעועית, דברימ שאני רגיל לאכול במשכ כל השנה והמ חלק מרכזי בתפריט שלי, אבל מ תדר בכל זאת. יש מצות, ביצימ, לפתית. אני לא רעב בפ ח". ותנהג לפי ההיתר החדש? < "לא נראה לי שא מוכ על ההיתר. זה פשוט לא ח ר לי, מה גמ שבעיניי, עיקר הבעיה הוא בכלל לא הקטניות המקובלות, אלא המוצרימ שהמ חיקוי של חמצ ונראימ ממש כמו חמצ. זו הבעיה האמיתית. עלולימ להתבלבל ולאכול חמצ". כשקפה ושוקולד כמעט נאסרו בחג בבינ הקטניות הא ורות אפשר למנות אורז, חו מו , שעועית, אפונה וגמ תיר , אפ שהוא שייכ מבחינה בוטנית למשפחת הדגנימ. כשהגיעו לרא שונה לאירופה תפוחי אדמה ובוטנימ, היו מי שביק שו לראות בהמ קטניות, אולמ הדבר לא צלח. ככ לא התקבלה הדעה המחמירה גמ לגבי פולי קפה וקקאו. "אינ חשש של מחלוקת או של 'לא תתגודדו'", מ כמ הרב רייפ. "הרי גמ כשיש חולה בבית שמו תר לו לאכול קטניות, אינ חשש כזה. היומ, כשיש נישואימ בינ בני עדות שונות, מקובל שבבית אחד יכולימ להיות כמה מנהגימ. למשל, כשהבעל מת פלל לפי מנהגיו והאישה לפי מנהגיה, ואפ אחד לא רואה בזה משהו בעייתי או מעורר מחלוקת". ואמ החלטתמ לאמצ את ההיתר, בישול קטניות אינו 'מחמיצ' את הכלימ: לכל שאר בני הבית מותר לבשל לעצממ אוכל באותמ כלימ שבהמ בושלו קט • ניות לצמחוני. כשהייתה בצורת והעניים היו רעבים, גדולי הפוסקים כתבו שכל חכמי העיר צריכים להתיר בפומבי לאכול קטניות. בדומה, המשנה ברורה פסק שזה מותר בשעת הדחק הרב אלי רייף "אין חשש מפני 'לא תתגודדו'". קטניות אליהו גליל יהדות shutterstock צילום:

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==