שביעי

05.04.23 | ערב פסח תשפ"ג | 533 גיליון | 10 שהוא בבחינה של על פסח המקובלים כתבו "פה- ח" - במצרימ הדיבור ב"גלות" וביציאה ממנה הוא נגאל. אבל מה הבעיה לדבר? איכ גלות מצרימ מעכבת אותנו מלומר את מה שברצוננו? הימימ האחרונימ פתחו פתח להבנה עמוקה יותר של העניינ. הדיבור אינו רק היכולת לחבר מילימ ולייצר שפה. דיבור אמיתי הוא זה שמביא לידי ביטוי את הנפש ולא רק "תעביר לכאנ את המעדר". כאשר אנחנו בגלות אנחנו לא רק רחוקימ מנ המקומ הטבעי שלנו, אלא מצב התודעה שלנו הולכ ונחרב. הכפיפות למ גמות ולרוחות זרות, מייצרת בהכרח התאמה נפשית מרצונ או מאונ . קשה מאוד לעמוד בגבורה אל מול כוחות אדירימ המופעלימ כנגדנו. זה יכול להיות במצרימ או באחת הפקולטות בארצ. כאשר אתה עומד מול מרצה, שמתבוננ בכ מעל משקפימ נוצצות ובחיוכ מגחכ על התנ"כ או על תפי ותיכ הפוליטיות, קשה שלא לחוש שיתוק פנימי לומר או אפילו לחשוב אחרת. יש הגיונ פנימי במלכות מצרימ. אמנמ 'בית עבדימ' שנוטל את חירותמ של בני עמו, אבל בתמורה מעניק ארצ מודרנית ומפותחת שכל העולמ עומד למולה בהשתאות. יש הגיונ בל קחת לפרט את חופש הבחירה כדי להביא לטוב כולל יותר. אז אמ המחיר הוא שקבוצה מ וימת שוקעת בטיט כי מישהו צריכ לבנות פה פירמידות, אולי אינ לה הזכות לומר על ככ מילה? אלו דרי העולמ וצריכימ להכיר במקומנו! פתאומ אנחנו מבינימ שחלקנו חש ממש ככ בעצמו - כאנ בארצ. הוא עומד מול רמטכלי"מ ואנשימ שעשו דברימ חשובימ בקריירה שלהמ והמ אומרימ לו שאמ נביא לארצ את אש"פ יהיה פה ופ ופ שקט. "בלי בג"צ CIA עמ נשק ובאימוני ה- ובלי בצלמ", אמר רבינ. מה אנחנו מבינימ לעומת רמטכ"ל ששת הימימ? איזה מודיעינ יש לנו? אז ב דר, יש לנו תחושות עמומות שמשהו כאנ לא הגיוני, אבל מי אנחנו? ואז מגיע גוש קטיפ, ושוב מאות גנרלימ מעוטרימ מבטיחימ שיהיה טוב, ומי אנחנו לעומתמ? אבל הכל מתפוצצ ברעש גדול והמ לא נ וגימ, אלא מאשימימ את ישראל, ובתוכ תוכנו אנחנו חושבימ: המ בטח צודקימ. הרי המ הרציונליות! המ המעשיות, הגבורה והנחישות! מי אנחנו לעומתמ? אבל מגיעימ הימימ האלה ופתאומ רבש"ע מרימ את המ כ ובחלקה האחורי והחשוכ של הבמה הכה יפה ומוארת, מתגוללימ חלקי תפאורה שבורימ ומשומשימ. פתאומ אנחנו מבינימ שזה לא שהבנות של מצפה רמונ טובות רק לשבת על מכונת תפירה, כי הקב"ה שלח את השכל רק לבנות צהלה. אנחנו מבינימ שיש מי שמ ננ וקובע עבורנו את התמונה הזו. פתאומ אנחנו שומעימ את המשכילימ ביותר מדברימ שטויות איומות, באופנ שאינ לנו פק שאינ בהנ שמצ אמת. רואימ מפגינימ שמנופפימ בדגלי אש"פ, שעליהמ חרותה השבועה להחריב את מדינתנו האהובה. אנחנו צופימ בהשתקה של אנשי אקדמיה ותרבות, שנגזר עליהמ להח ביא את דעותיהמ וממילא קולמ הכה נחוצ, אינו נשמע. ואנחנו יודעימ שמה שהיה כבר לא יהיה. הדיבור שלנו מתחבר אל תחושת הודאות שבנפש. אנחנו בצד הנכונ והנאמנ. אנחנו המ בטאימ את עומק האמת של עמ ישראל ואנחנו גמ אלה שראויימ להנהגה. הדיבור הקשה שלנו הוא לא דיבור של פירוד. לא לשני עמימ אנחנו מטיפימ חלילה. אנחנו רוצימ בטובת כולמ, אבל • הפעמ אנחנו חופשיימ לומר את האמת. הפה שלנו שב לדבר. Aaron@achay.org.il לדבר מחאה. הפגנת הימין בירושלים הדיבור הקשה שלנו הוא לא דיבור של פירוד. לא לשני עמים אנחנו מטיפים חלילה. אנחנו רוצים בטובת כולם, אבל הפעם אנחנו חופשיים לומר את האמת 90 צילום: אריק מרמור, פלאש הרב אהרו ן אגל־טל באוסלו • גאולת פסח היא ביכולת לדבר דיבור של אמת וחירות 'הגלות' הזו הסתיימה • ובהתנתקות חששנו לדבר מול אליטות כוחניות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==