שביעי

21.04.23 | ר"ח אייר תשפ"ג | 534 גיליון | 12 אליהו גליל עצמאות צילומים: באדיבות המשפחה סיפור על אהבה ואור: הכירו את זקן מדליקי המשואות קווי חייו של • תושב גבול לבנון, פייטן ואבא מאמץ לחיילים בודדים (, ממקימי המושב שתולה, משרטטים את 91) הרב צלאח אליהו סיפורה של רוח ההתיישבות הגשמית והיצירה הרוחנית הרב צלאח אליהו נולד בקוי נג'ק שבחבל כו רדי טנ למשפחה מכובדת. אביו יצחק היה רב הקהילה היהודית, ואמו מרימ הייתה אשת ח ד ידועה. בילדותו היה עד לפרעות הפרהוד, שבהנ מאות יהודימ נרצחו ומאות נו פימ נפצעו ואיבדו את רכושמ. כשהצבא העיראקי עמד לגיי ו בכ פייה, הוא הצליח להימלט ברגע האחרונ לישראל. , התגיי כלוחמ לחטיבת גב 1951 עמ הגיעו בשנת עתי והשתתפ בכמה מבצעימ ותקריות אש מול ה ו רימ והירדנימ. לאחר מכנ היה ממיי די מושב שתולה שבגבול לבנונ, ובו הקימ משפחה ענפה וחי עד היומ. ביומ שלישי הקרוב, ערב יומ העצמאות, ייכלל מדליקי המשואות לתפארת מדי 12 הרב אליהו בינ הוא יהיה זקנ המשיאימ בטק , 91 נת ישראל. בגיל ותושב שתולה השלישי שזוכה לכבוד הרמ )אחרי המורה החיילת המצטיינת קורינ ביטונ והמתיישבת הוותיקה שרה חתנ ז"ל שעשו זאת בעבר(. ביח שבינ מ פר התושבימ למ פר מדליקי המשואות, מדובר כנראה ביישוב הפורה ביותר בישראל. בנימוקי הוועדה הציבורית המייעצת שבחרה בו נכתב ש"הרב צלאח ובני דורו שירטטו את גבולות מדינת ישראל בשדה שחרשו, בלול שהקימו, בבית הכנ ת שבנו". השרה האחראית על טק י העצמאות, מירי רגב, אמרה לו כי "פעלת רבות בחקלאות ובע זרה לנזקקימ ועמ חיילימ בודדימ. אני שמחה שתשיא משואה לתפארת המדינה". מזמרה, רובה וספר פיוטים ילדימ )אחת מהמ, רבקה ז"ל, נפ 13 לרב אליהו נינימ. יפור חייו הוא י 60- נכדימ ו 51 ,( טרה פורה הכללי של רוח ההתיישבות הגשמית והיצירה הרוחנית. במשכ שנימ אחז ביד אחת רובה, כרכז הביטחונ של המושב, ובשנייה - במזמרה ובמעדר, כחקלאי גאה. לצד זאת, הוא אחז גמ בעט וכתב פיוטימ רבימ מ פור, שעשרות מהמ ראו אור ב פר פיוטימ של בני העדה הכורדית, ומאות אחרימ עדיינ שמורימ בביתו. "אמ לא הייתי יודע שהוא המחבר, הייתי חושב שנה", אמר 200 שאלו יצירות של פייטנ מלפני בעבר ל'שביעי' פרופ' אדווינ רו י, חוקר מוזיקה יהודית, אתנו-מוזיקולוג וחתנ פר ישראל. "כשראיתי שאנשימ אוהבימ ומעריכימ את מה שאני כותב, אמרתי לעצמי: אמ אני יכול לכתוב שורה אחת או שתיימ, למה לא לכתוב עוד?", הצ טנע באותו ראיונ הרב אליהו, שפיוטיו זכו לשבחימ רבימ לאור החריזה והמשקלימ שבהמ השתמש. במהלכ השנימ שימש הרב צלאח גמ כאיש ציבור. הוא ורעייתו נזימה ז"ל אירחו בביתמ חיילימ בודדימ רבימ. לאחר שנפטר אחיו, חכמ ני ימ אליהו ששימש כרב המושב, לקח על עצמו הרב צלאח את התפקיד. אפ שבשנימ האחרונות נפגעה ראייתו, הזיכרונ שלו נותר חד; מי שמבקר בשתולה ורואה איכ הוא מתקנ את בעל הקורא בתורה בהגייה של מלעיל ומלרע או בניגונ של אחד הטעמימ, עלול לחשוב שהרב קורא מתוכ פר, אלא שהכל הוא מנ הזיכרונ. ככ גמ כשהוא קורא את ההפטרה, עולה לתיבה כחזנ בתפילות שאיננ שכיחות, או שר פיוט נשכח. מי שנחשפ בצורה בלתי אמצעית לנפלאות הזי כרונ של הרב יכול גמ להבינ את עוצמות הזיכרונ של בני הדורות הקודמימ ששלטו בכל מכמני התורה • שבעל פה, על אפ שהדבר נראה בלתי אפשרי. כשראיתי שאנשים אוהבים ומעריכים את מה שאני כותב, אמרתי לעצמי: אם אני יכול לכתוב שורה אחת או שתיים, למה לא לכתוב עוד? הרב צלאח אליהו לתפארת מדינת ישראל. הרב אליהו )במרכז( כחייל צעיר

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==