שביעי

05.05.23 | י"ד באייר תשפ"ג | 536 גיליון | 14 משה ויסטוך תרבות צילום: לירון מולדובן "אני חולם שראש ישיבה ינתח ציור בשיעור שלו" פורת סלומון, חתן פרס התרבות היהודית ע"ש אורי אורבך, "מתגעגע "כאמן, קשה לי להעלות שאלות דתיות • לחברים מהמתרס השני" ורוחניות, ובסביבה הדתית קשה לי לדבר על אמנות" "תקופה של מחלוקת בחברה הופכת את הזירה התרבותית לזירת מאבק. בכלל, המחלוקת הנוכחית הרבה יותר תרבותית מאשר פוליטית", אומר האמנ והאוצר פורת לומונ, שבשבוע שעבר קיבל את פר התרבות היהודית ע"ש אורי אורבכ בתחומ האומנות הפל טית. המחלוקת בנוגע לרפורמה המשפטית יוצרת, לד בריו, "חידוד עמדות על חשבונ מורכבות וגיוונ. גמ אני נשאב לצורכ לנקוט עמדה ולתפו צד. אני מת געגע לחברימ מהמתר השני, וליכולת שלנו ליצור שיח עמוק ומגוונ - לא של אור מול חושכ. זה הופכ בלתי אפשרי בימימ האלה". (, נשוי ואב לשישה מבת עינ, למד 42) לומונ בישיבה התיכונית בח פינ ובהמשכ בישיבת הה דר בעתניאל ובישיבת תקוע. את הכשרתו המקצועית קיבל בבצלאל באוניבר יטה העברית. מלבד יצירות אומנות פל טיות, הוא גמ מנהל את בית ה פר הג בוה לאמנות בגבעת וושינגטונ 'פרד ', שאותו יי ד, ועבודותיו מוצגות בתערוכות שונות ברחבי העולמ. ואחת היוזמות 2016- פר התרבות היהודית נו ד ב שלו היא שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית טרוק. בינ הזוכימ נמנימ ג'קי לוי, עמיר בניונ, משה אלפי וצביה מרגלית - וכולמ, ככ נאמר בהודעת ועדת הפר , "משמשימ גשר בינ הקהל הלא-דתי לתרבות היהודית, ומביאימ ביצירתמ חיבור מיוחד לשורשימ". בנימוקי ועדת הפר לבחירה ב לומונ נכתב כי הוא "פועל בינ שני מרחבימ ושתי שפות - שפת בית המדרש ושפת האמנות. וגיות משל בית מדרש נדונות ומקבלות חזות בחומר, ו וגיות באמנות נד רשות באמצעות חוכמת היהדות ומעשה חושב". עוד נכתב כי הוא גמ "פעיל בקידומ ובעידוד היצירה היהודית-ישראלית, בפרט בקרב צעירימ דתיימ. לומונ מעניק קול חדש, מרעננ ומקורי לשדה האמנות הישראלית, ומו יפ נדבכ חדש ומר תק לאמנות היהודית לדורותיה". "המשותפ לכל העשייה שלי", הוא אומר, "זה הני יונ לבנות גשרימ בינ האמנות היהודית לזו העכשווית. אלה שני עולמות עשירימ ומלאימ בתוכנ, והכאב הגדול שלי הוא על ההזדמנות האדירה לקיימ שיחה שכמעט מוחמצת לגמרי. יש פער גדול בינ בתי המדרש שבהמ למדתי ל'בתי המדרש לאמנות' שגמ בהמ עברתי. אני מנ ה להפגיש אותמ וליצור דיאלוג בית מדרשי". לדבריו, "קיימ חו ר גדול בשפה עשירה ומורכבת שניתנ לדבר בה. כאמנ, קשה לי להעלות שאלות דתיות ורוחניות בשפת האמנות המודרנית, וקשה לי לדבר אמנות ב ביבה הדתית שלי". "מאחורי עגנון מהדהדת הגמרא" עמ השנימ הקימ לומונ בית מדרש לאמנימ, שבו נלמדות וגיות מהמ ורת היהודית. "מתוכ הלימוד אנחנו יוצאימ לתערוכה קבוצתית ומיזמ אמנותי משותפ. זה מוכיח את רלוונטיות הטק טימ העתיקימ גמ בימינו וגמ באמנות המודרנית. הרי מתחת ל י פורימ של ש"י עגנונ מהדהדימ התנ"כ, הגמרא וה פרות הח ידית. זה ח ר בעולמ האמנות החומרית, החזותית והפל טית - ואת זה אני מנ ה לבנות". השרה טרוק התייח ה לזוכימ ולפועלמ וציינה כי היא "שמחה על הבחירה בזוכימ, המייצגימ כל אחד בתחומו את קידומ התרבות היהודית בישראל". לומונ עצמו מ מנ יעדימ להמשכ, ואומר כי "החב רה הדתית מומחית לפרשנות טק טואלית, אבל בכל הקשור לאמנות פל טית, יש עוד דרכ ארוכה. החזונ שלי הוא שראש ישיבה יעביר בשיעור הכללי שלו • ניתוח של ציור". המשותף לכל העשייה שלי זה הניסיון לבנות גשרים בין האמנות היהודית לזו העכשווית. כואב לי על ההזדמנות האדירה לקיים שיחה שכמעט מוחמצת לגמרי "פועל בין שני מרחבים ושתי שפות". פורת סלומון

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==