שביעי

05.05.23 | י"ד באייר תשפ"ג | 536 גיליון | 8 אכנ רב הנ תר על מסתורין הוא היכל מסוכן. הנגלה בעולמנו. בורא עולמ עצמו נעלמ משכלנו והכרתנו וכ תוצאה מככ אנחנו מביטימ על העולמ, פעמימ רבות, בבעתה. לא מבינימ את ההתרחשויות ומנ ימ בכל כוחנו לשער מה פשר החיימ והמאורעות ש ובבימ אותמ. אי הידיעה מייצרת חלל עמוק בנפש, שמבקשת לה יציבות וודאות. את החלל המ תורי הזה ממלאימ לא פעמ מאחזי עיניימ המתיימרימ לדעת את הנ תרות ולא משנה כמה פעמימ נתפ ו הללו בשקריהמ, תמיד יהיו המונימ שינהרו. גמ אמ רציונלית אינ אפשרות להישענ עליהמ, רגשית המ מ פקימ את התשוקה לוודאות ולכנ אנשימ מתמ רימ כל ככ. ל"ג בעומר הוא תופעה מ תורית מתחילתו ועד ופו. החל בדמותו המ תורית הנשגבה של 'אדוננו בר יוחאי' ועד להילולא שלא נוצרה מכוח תקנת חכמימ, ובכל זאת הפכה לאירוע הגדול ביותר בישראל. מאות אלפי יהודימ עולימ בחרדת קודש ובשמחה למירונ בלי לעשות חשבונ לשאלות של נוחות או לשעות שינה. המ הולכימ אל הנ תר ומעוררימ אצל המיליונימ שנשארו בבית את השא לה: "מה המ מקבלימ שמ בעצמ?" יש כמובנ היבטימ רוחניימ עמוקימ לככ, אבל אולי יש כאנ דבר מה נו פ. שווה לכל נפש. הרב קוק זצ"ל כתב שנשמה לא יכולה להיות שבעה במה שגלוי לעינ. עד כמה שנבקש את הבי טחונ ברציונליות שבלעדיה אינ מדע ואינ הנד ה ואינ תחושת ביטחונ קיומית, אינ די בככ לדרישה הפנימית העמוקה שלנו. אחרי שפתרנו את שאלות הקיומ וי דנו את המו דות האנושיימ הנחוצימ לבטחונה של האנושות, מרחב החיימ האמיתי והגדול עדיינ נ תר מאתנו. אנחנו קולטימ שקורימ דברימ נו פימ שמ קורמ אינו רציונלי. אנחנו יודעימ בודאות שיש עולמ של רגש ושל תפילה ושל כי ופימ. מתבוננימ בעולמ ומבינימ שהפליאות שהוא מעורר, גדולות מנ התשובות שבידינו. גמ אמ הצלחנו לר תומ את כוח המשיכה והכבידה כדי להרימ מטו ימ, נותרנו כמו בהתחלה עמ השאלות הגדולות שלנו - לאנ אנחנו רוצימ לטו ? כאשר הרציונליות מבקשת את הבכורה, כי היא החכמה והיא הני יונ האנושי המצטבר, אנחנו מקבלימ ב ופ וג חדש של אלילות. הנשמה לעולמ תדרוש את המגיע לה ואמ אינ לה מקו רות תזונה אמיתיימ היא תלכ לתחליפימ. אי אפשר להימלט מנ התחושה הזו, כשרואימ את המאבקימ ביב בית המשפט ואת היח שמבקשימ להעניק לשופטימ ה'עליונימ'. זה הרבה יותר גדול מנ הרצונ ל דר חברתי מתוקנ. יש פה מימד של הערצה ששמור לאנשימ שנעלימ מנ ההמונ, ואותו המונ מוכנ לעשות כמעט הכול כדי לשמר את ההערצה הזו. דווקא הרציונלי טימ הגדולימ מגלימ ביח מ לשופטימ את ה'משהו' הזה הח ר להמ. זה מרתק וזה מלמד הרבה על הטבע האנושי. אולי העליה למירונ הנראית כל ככ לא הגיונית, עד כדי שג דולי תורה יצאו נגדה, מלמדת על הרעב העמוק הזה שלא יכול להימלא אלא שמ. העליה הזו היא ההוכחה לככ, שיש עולמ נשגב וזוהר שלמרות שאינ לנו השגה בו, יש לנו זיקה עמוקה אליו. הוא חלק ממי שאנחנו; האירוע שמנגנ על מיתרי הנשמה העדינימ ביותר שלנו. וכשפושטימ את ההג נות ההגיוניות ומוכנימ להקשיב למנגינה של הנשמה, מוצאימ איכ מה שמפריד בינינו בימימ האפורימ - הרציונליימ, מתאדה באחת. הרינו מקבלימ את אדנותו של בר יוחאי בלי לדעת כל ככ מהי? • וג של עמידה בתחתית ההר באמירת 'נעשה ונשמע'. Aaron@achay.org.il חסידים ברינה יגילו. הילולות בר יוחאי משנים קודמות הרב קוק כתב שנשמה לא יכולה להיות שבעה במה שגלוי לעין. עד כמה שנבקש את הביטחון ברציונליות, אין די בכך לדרישה הפנימית העמוקה שלנו 90 צילום: דוד כהן, פלאש הרב אהרו ן אגל־טל מה מבקשים למצוא העולים למירון להילולת רבי שמעון בר יוחאי? אך הנשמה דורשת לעלות • כל האירוע אפוף מיסתורין ואולי אפילו חסר היגיון

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==