שביעי

12.05.23 | כ"א באייר תשפ"ג | 537 גיליון | 20 90 צילום: הדס פרוש, פלאש פנימ למדינה יהודית" שיצא לאחרונה 75" ב פר בעריכת נשיא בית המשפט העליונ לשעבר, אהרונ ברק, הפרופ' ידידיה שטרנ ופרופ' יהודה ריינהרצ, פר מו עשרות אנשי רוח, ופרימ ועיתונאימ מאמרימ אודות הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקר טית. בינ הכותבימ הרבימ נמנו נשיא המדינה, יצחק הרצוג, נשיא העליונ לשעבר אהרונ ברק, דוד גרו מנ, אלנ דרשוביצ, ידידה שטרנ וד"ר שוקי פרידמנ מהמכונ למדיניות העמ היהודי )שה פר יצא בהוצאת המכונ וידיעות פרימ( וגמ הפרופ' ישראל אומנ. נקודה מעניינת במאמרו של פרופ' אומנ היא המ חלוקת שהוא ביקש להציב עמ עורכי ה פר, ביניהמ, כאמור, נשיא העליונ לשעבר ברק. פרופ' אומנ כתב כי עורכי ה פר כתבו בהזמנה לכתיבת המאמר כי המונח 'מדינה יהודית ודמוקרטית' התקבל "בר שות הרבימ הישראלית באופנ נרחב, וכיומ אינ פק שזוהי ההגדרה המקובלת של מדינת ישראל". פרופ' אומנ ביקש לחלוק בנחרצות על קביעה זו. "יורשה לי לחלוק", כתב פרופ' אומנ, "ישראל היא אמנמ מדינת יהודית ודמוקרטית. אכ זו לא 'הגדרתה'. ההגדרה היא 'מדינה יהודית', נקודה". "אמנמ הדמוקרטיה חשובה", ה ביר אומנ, "אכ אינ היא העיקר; העיקר הוא היות המדינה יהודית. אלפי שנימ מתפללימ אנו יומ יומ לירושלימ 'ולירושלימ עירכ ברחמימ תשוב'. ופ ופ חלומ של אלפי שנימ מתגשמ. גמ מיי די המדינה החילונימ ייחלו ושא פו למדינה יהודית, ואפ נאבקו למענה. היהדות היא שלה. מדינות raison d'etre- נשמת המדינה. ה דמוקרטיות יש הרבה; מדינה יהודית - רק אחת". זו לא הייתה המחלוקת האחרונה של פרופ' אומנ עמ הנשיא ברק ושותפיו ל פר. עורכי ה פר כתבו כי "ההגדרה הזהותית הכפולה משקפת שניות תרבו תית המאפיינת את החברה היהודית בישראל בינ תר בות מערבית-ליברלית לבינ תרבות יהודית מ ורתית". פרופ' אומנ כתב כי גמ על תפי ה זו הוא חולק. "לטעמי אינ 'שניות' כלשהי. התרבות המערבית-ליברלית יכולה לחיות - ואכנ חיה - לגמרי בשלומ, ואפ בחדווה, עמ התרבות היהודית המ ורתית; ויש גמ המכירימ רק את המערבית, ולא את המ ורתית. אבל זו בעיה שלהמ; אינ תירה בינ השתיימ. ההפכ הוא נכונ. שתי התרבויות מזינות זו את זו, שופכות אור זו על זו. כדברי קהלת: 'טב אשר תאחז בזה וגמ מזה אל תנח ידכ'". גיור עכשיו נקודה נו פת שהעלה פרופ' אומנ במאמרו היא וגיית הדמוגרפיה ובעיית הגיור בישראל. בעוד שהמיעוט הערבי, טענ פרופ' אומנ, אינו מאתגר את אופיה היהודי של מדינת ישראל משומ שהוא "מוכר ומוגדר כמיעוט ומעוניינ בעצמו לשמור על תרבו תו ועל מידת מה של בדלנות מהתושבימ היהודימ", האתגר המשמעותי הוא בנוגע ל"מיעוט לא יהודי ."5%- קטנ יח ית שאינו ערבי - כ "מיעוט זה חי בתוכ הרוב היהודי בלי להיות מוגדר ומובדל. בנותיו ובניו מתגוררימ באותמ ההישובימ שהיהודימ גרימ בהמ, מדברימ עברית ושולחימ את ילדיהמ לבתי פר יהודיימ. זה מיעוט שבמרוצת השנימ עלול לערער את האופי היהודי של המדינה". פרופ' אומנ טוענ כי המדינה והחברה היהודית חייבימ למצוא את הדרכ ל פח את המיעוט הזה לעמ היהודי. "הדרכ המתבקשת היא על ידי גיור, שגמ אמ לא יהיה מבו על אורח חיימ דתי מושלמ, יאפ שר לצאצאימ להיטמע בעמ היהודי". אומנ כתב כי הוא "איננו פו ק הלכה" ולא מבקש לשנותה אכ • בהי טוריה היהודית "היו דברימ מעולמ". אלפי שנים מתפללים אנו 'ולירושלים עירך ברחמים תשוב'. סוף סוף חלום של אלפי שנים מתגשם. גם מייסדי המדינה החילונים ייחלו ושאפו למדינה יהודית. מדינות דמוקרטיות יש הרבה; מדינה יהודית – רק אחת אהרון ברק 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש חולק על ברק. אומן ישי פרידמן חברה אומן: "ישראל איננה יהודית-דמוקרטית, אלא מדינה יהודית. נקודה" בספר שיצא לאחרונה בעריכת פרופ' אהרן ברק על הגדרתה של ישראל כמדינה, חלק חתן פרס נובל על נשיא העליון לשעבר וקבע כי "הדמוקרטיה חשובה, אך אינה העיקר; היהדות היא נשמת המדינה"

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==