שביעי

19.05.23 | כ"ח באייר תשפ"ג | 538 גיליון | 10 מ פק לנו הצצה מעניינת להלכ הרוח של יום ירושלים בני ובנות הציונות הדתית בדור הזה. בחדרי חדרימ כרגיל שואלימ מה יהיה עמ הנוער שלנו. ה טטי טיקות מראות שפ ניה של היהדות המ ורתית המחויבת לתורה ומצוות וגמ שמחה בהנ, פחות יפות בעיניהמ של חלק לא מבוטל מילדינו. יש דיונימ ערימ של ארגונימ שונימ ורבנימ חשובימ ששוברימ את הראש על השאלה - "מדוע התרבות המערבית הכה ירודה, כל ככ נושאת חנ בעינינו ומה עושימ אתה?" יומ ירושלימ מעלה על ראש שמחתנו, את הדבר הכי לא מערבי והכי לא פו ט מודרני שניתנ להעלות על הדעת. באימ עשרות אלפי בני נוער ומשתגעימ באהבה לירושלימ. ירושלימ של דרכימ ושל רכבות ושל מזללות, ירושלימ של קרקע ובניינימ שאת כולמ אופפ איזה מ תורינ לא ברור. כל החומרימ שמהמ עשוי הלעג על אי הרציונליות האנושית טמונ שמ. מקור מצוינ ללעג ולהפניית עורפ. "אנחנו אנשימ מערביימ - מה לנו ולשטחימ? ממתי אבנימ מעוררות אצלנו רגשות? איכ אפשר לרקוד על כיבושה של העיר? על הפיכתמ של הערבימ לאזרחי משנה בעירמ?" השמאל שהצליח להחדיר כל ככ הרבה מושגימ למערכות החיימ שלנו ומבלי משימ הפכ חלקימ לא מעטימ אצלנו למתנצלימ. לכאלו שמצהירימ על מתינותמ ולכנ גישתמ ליהדות היא בעיקר קהילתית; שלא לומר רומנטית. השמאל שהצליח לצננ אצל חלק מאתנו את הדיבור הפתוח על יראת שמימ כי "מה פתאומ שאדמ מודרני יפחד בכלל? אנחנו מדברימ על אהבה וחיבור ואתמ מד ברימ על יראה? ראו באיזה חושכ אתמ נמצאימ!" השמאל שמגובה במכונות תרבותיות עוצמתיות ויקרות והאירוויזיונ האחרונ, הוא רק דוגמית ליכולת לייצר שיח בינ לאומי ביב כלומ, בהשקעות של מיליארדימ. ובכנ השמאל הזה לא מצליח לקעקע את הזיקה לירושלימ. איכ יכול להיות שעדיינ האהבה מתעוררת ומתלהטת אצל בני נעורימ, שכפי הנראה לא ממש ירדו לעומקה של העיר הזו? איכ זה שהעולמ הרגשי שלהמ ניצב בשלמות בשערי ירושלימ, מבלי להנמיכ מבט או להרגיש מבוכה, מול אלו המתבוננימ בהמ ב קרנות מהולה ברחמימ? התשובה כנראה היא שאינ לנו שומ בעיה עמ ה'יהדות'. הנוער שלנו מבקש יהדות אבל הוא מבקש אותה כזהות שיש בה ודאות, כי היא נותנת מענה לכל חלקי החיימ; כי היא עומדת בהצלחה אל מול כל האתגרימ ולא מנמיכה מבט. ב פרי כתבתי על רבי עקיבא שהיה מבקש לנשוכ תלמידי חכמימ כחמור ורק אחרי שראה את מחזה ה לע המתרככ מטיפות המימ, התרככ גמ הוא והפכ לגדול התנאימ. רבי עקיבא שתנועת בני עקיבא קרויה על שמו - ביקש תורה שיודעת להמי לעימ. תלמידי חכמימ שכוחמ בתורה, אבל המ נעלימ מנ החיימ הפשוטימ - עוררו בו את הזעמ, שהתרפא במחזה ה לע. ירושלימ מ פרת לנו את ה יפור של הוודאות המוחלטת. היא המ קומ שיש בו את המפגש האדיר בינ שמימ וארצ וגמ אמ איננו מבינימ אותו באופנ עמוק, אנחנו חווימ אותו ככ. ירושלימ היא מקומ החורבנ וגמ מקומ התיקונ. היא הנצח. היא ה לע הזה שממנו הכל מתחיל. השמחה בירושלימ מנצחת את הכול כי היא משקפת את הודאות הזו שאנחנו חשימ בה. היא מלמדת על שלמות הכל וחיבורו לאחדות אחת שלמה. וכשזו מתבהרת, שומ כוח בעולמ • לא יוכל לבלבל אותה. Aaron@achay.org.il נוהרים בהמונים. בני נוער של הציונות הדתית ביום ירושלים הנוער שלנו מבקש יהדות כזהות שיש בה ודאות, כי היא נותנת מענה לכל חלקי החיים; ירושלים מספרת לנו את הסיפור של הוודאות המוחלטת 90 צילום: זאק וואג'סגראס' פלאש הרב אהרו ן אגל־טל בעוד אליטות מסוימות לועגות ליום ירושלים, בני הנוער בציונות הדתית כי ירושלים זה המקום בו ודאות ואמת נפגשות • בוחרים בו בשמחה יתרה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==