שביעי

09.06.23 | כ' בסיון תשפ"ג | 541 גיליון | 14 משה ויסטוך יהדות Shuettrstock צילום אילוסטרציה: הרכב האוטונומי בראי היהדות: הפן ההלכתי של המהפכה בכבישים מה הן הדילמות ההלכתיות שעלולות לעלות במכוניות שלא זקוקות הרב ארז אברהמוב, מהנדס בתעשייה האווירית, • למגע אנושי? מציף בספר 'תחומין' את השאלות והתשובות העולמ הופכ יותר ויותר טכנולוגי עמ הזמנ, ולא רחוק היומ שבו כלי רכב אוטונומיימ יעלו לכביש ויהפכו את מלאכת הנהיגה האנושית למיותרת. לפני שהמכוניות בעצמנ יובילו אותנו בדרכימ, ללא צורכ במגע אדמ, יש מי שמבקש לברר האמ הנ עומדות בתנאי ההלכה והאתיקה היהודית כבר ברמת התכנות. הרב ארז אברהמוב, מהנד בתעשייה האווירית, פיר מ לאחרונה מאמר הלכתי העו ק בשאלת האל גוריתמ של הרכב האוטונומי, ובדילמות ההלכתיות שעלולות לצופ מהתכנות והשימוש בו. מ דרת פרי 'תחומינ' מבית מכונ 43- בכרכ ה צומת, בחר הרב אברהמוב לע וק בנושא קדימות בהצלת חיימ בדרכימ, בהתב על עקרונות שונימ דוגמת "וחי בהמ ולא שימות בהמ", "חייכ קודמימ לחיי חברכ", חיי יחיד מול רבימ ועוד, ובהשוואה שבינ כלי רכב רגילימ לאלו שאינמ מצריכימ נהיגה בידי אדמ. לדבריו, המאמר בא לבחונ ולברר "האמ יש אח ריות הלכתית )הנ לענייני ממונ והנ לענייני נפשות( של המתכנת )האלגוריתמאי(, שהגדיר את ט החו קימ שעל פיו הרכב מתנהל, וכנ האמ ישנה אחריות על בעל הרכב האוטונומי, שאמנמ אינו נוהג ברכב, אכ רכבו פגע באדמ אחר". המחבר ציינ כי בכל הנוגע לרכב רגיל, "נהג שר כבו מידרדר לעבר קיר, והוא מבקש לעשות 'פעו לת הצלה' לעצמו ולהטות את הרכב, ככ שבמקומ להתנגש בקיר הוא יתנגש באדמ יחיד ההולכ על המדרכה - לשיטת החזונ איש הדבר מותר )וכל שכנ אמ יש ברכב כמה אנשימ שעלולימ להיהרג(. אבל אמ הרכב מידרדר לכיוונ אדמ אחד, והנהג אינו מצוי ב כנה, אכ הוא מבקש לעשות 'פעולת הצלה' ולה יט את הרכב לכיוונו של אדמ אחר - הדבר א ור. "כאשר אנו דנימ ברכב אוטונומי, תכנות הרכב נעשה זמנ רב לפני שה טת הרכב מתרחשת. נראה שתכנות מוקדמ של הרכב דומה לפעולה הנעשית לפני שנגזרה על האדמ גזירת מוות, ועל כנ מותר לעשותו". כה בר לככ הוא מדגיש כי "ברכב אוטו נומי - יש לראות את האלגוריתמ כ'גורמ שלישי', המתוכנת לפני שנגזרה מיתה על מישהו פציפי, ולכנ מותר לתכנת את הרכב שי טה ויציל את הנהג, אפ על פי שעל ידי זה ייהרג הולכ הרגל". "מותר לתכנת את הרכב לסטות ממסלולו" עוד כותב הרב והמהנד כי "כאשר רכב רגיל שועט לכיוונ קבוצת אנשימ, ואינ לנהג אפשרות לעוצרו, אולמ הוא יכול לה יט את הרכב ולפ גוע באדמ המצוי בצד השני - הדינ תלוי במחלוקת האחרונימ דלעיל. ברכב אוטונומי נראה שלכולי עלמא מותר לתכנת את הרכב ל טות ממ לולו", גמ אמ פעולה זו עלולה לגרומ להרג אדמ בצד השני. בנוגע לאחריות מתכנת הרכב והנהג על נזקימ שנגרמו לאחרימ בכביש, מ ביר הרב אברהמוב כי "נראה לומר שביח לרכב אוטונומי - המתכנת נחשב כ'מש ה' את הרכב לפגוע באדמ מ וימ, אכ כיוונ שהוא פעל כראוי, הוא פטור לגמרי. גמ בעל הרכב לכאורה פטור מתשלומינ, שכנ הוא אינו אמור לשמור על התנהגות הרכב, ואדרבה - קנה רכב אוטונומי כדי שלא יצטרכ לנהוג, וממילא לא ניתנ • לבוא אליו בטענה 'היה לכ לשמור'". יש לראות את האלגוריתם כ'גורם שלישי', המתוכנת לפני שנגזרה מיתה על מישהו ספציפי. לכן, מותר לתכנת את הרכב שיסטה ויציל את הנהג, אף שעל ידי זה ייהרג הולך הרגל הרב אברהמוב בקרוב אצלנו? רכב אוטונומי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==