שביעי

" "לא תותר כניסת רכבים לשטח היישוב בשבת". סיכום הדיון בעפרה, שהופץ לתושבים "הכי חשוב - ללא כפייה ומתוך רצון פנימי". איתי זר א חד הנושאימ הטעונימ בציבור הדתי הוא וגיית החוזרימ בשאלה, או בשפת המגזר - דתל"שימ. משפחות וקהילות רבות נדרשות מדי פעמ לשאלת היח ימ ביננ לבינ הבנימ והבנות שבח רו באורח חיימ לא דתי. דיונ שכזה התקיימ לאחרונה בעפרה שבבנימינ, וההחלטות שהתקבלו בו הציפו את המורכבות הגדולה. לפני כמה שבועות התכנ ה מו חברימ 30- עצת היישוב, המונה כ שנבחרו על ידי כלל התושבימ, כדי לקבל החלטות בשני נושאימ: האמ לאפשר לבני המקומ שאינמ דתיימ לנ וע ביישוב בשבת, והאמ לאפשר קליטת בנימ ובנות חוזרימ - גמ אמ אינמ מגדירימ את עצממ שומרי תורה ומצוות? ה וגיות הללו כונו "רגישות מבחינה אישית, משפחתית וקהילתית" במ מכ שהופצ בעפרה. תושבימ רבימ הגיעו לדיונ, והמוע צה הכריעה בהצבעה שלא תותר כני ת כלי רכב פרטיימ לעפרה בשבת, למעט רכבי חירומ וביטחונ, ובני המקומ שירצו לבקר את משפחותיהמ יצטרכו להחנות מחוצ לשער ובתחנת הדלק ה מוכה. בנו פ, נקבע ברוב קולות כי ליישוב "יתקבלו רק המגדי רימ את עצממ כשומרי תורה ומצוות". ב יכומ הישיבה צוינ כי "הקולות שעלו מחייבימ המשכ שיח ודיונ על תתי הקהילות ביישוב, ועל האיזונימ הפנימיימ בתוכ המגוונ הקיימ כיומ". "היישוב שואל את עצמו כבר תקו פה - איכ לנהל את היח ימ האלה", אומר רב היישוב, הרב אחיה בנ פזי. "עפרה מוגדר כיישוב קהילתי- ולצד דתי, זה גמ מגוונ. הרוב המוחלט של המשפחות מגדירות עצמנ דתיות, ויש גמ משפחות שאיננ דתיות. לכנ, המטרה הייתה לקיימ הליכ של בירור וגיבוש מחדש של זהות היישוב. "זה תהליכ מבורכ שנמשכ כבר שנתיימ. הדיונימ היו טעונימ בכל השלבימ, וכל אחד דיבר מעומק הלב. יש מי שדיברו מנקודת מבט של הורימ לילדימ שבחרו בדרכ שונה מהמ, ויש מי שהתייח ו לרצונמ לחנכ את יל דיהמ לערכימ דתיימ. לתחושתי, אנ שימ הצליחו גמ להביע את עצממ וגמ להקשיב - למרות שבאו עמ לא מעט מטענ. "ההשתתפות בדיונ הייתה מאוד מכבדת, והיה משמח לשמוע שלרוב מוחלט של התושבימ חשוב לשמור על הפרה יה הציבורית, ועל רוח הקהילתיות המאפיינת את היישוב. שומרי שבת ונו עי שבת מכבדימ אחד את השני. בשוליימ, יש מי שג רימ ביישוב מתוכ כורח כזה או אחר, והמ מרגישימ כנראה פחות מחויבימ". ההחלטה ל גור למעשה את השער בפני הדתל"שימ גררה מנ ה תמ גמ ביקורת. "היו כאלה שהביעו דעות חריפות יותר, חלקמ מתוכ הרגשה שהתהליכ נעשה מאחורי גבמ או שההחלטות יפ געו ביישוב. זה בהחלט נושא כאוב, אבל חשוב לומר שהדלת פתוחה וש כולמ מוזמנימ לדבר. אני מניח שזה לא ופ פ וק, אלא תחנה במ ע ארוכ. הקהילה מרגישה את הצורכ לייצב את הבית מבפנימ, ואני מאמינ שכולמ יר גישו את זה וירוויחו מזה. ככל שזהות היישוב מבחינה ערכית ודתית מגובשת ועמוקה יותר, ככ אפשר לשאת על הכנפיימ יותר אתגרימ". עזב את הדת? גם את הקיבוץ כיומ מתגוררות ביישוב כמה מש פחות לא דתיות בשכונת קרוואנימ. ההחלטה שלא לקבל תושבימ שאינמ דתיימ לא צפויה להשפיע עליהנ ישירות, אכ גמ לא תגדיל את מעגל התושבימ שמקיימימ אורח חיימ דומה לשלהנ. נ', שגדלה בעפרה וכיומ לא מגדי רה עצמה דתייה, כמו עשרות 'בוגרימ' אחרימ של היישוב, מודה כי "זה הנו שא הנפיצ ביותר, וצפויימ להתקיימ על ככ דיונימ נו פימ בהמשכ", ובכל זאת היא מציינת, באופנ מעט מפתיע: "אני אמנמ חילונית, אבל חושבת שביישוב צודקימ. ב ופ, זה מקומ דתי. אנשימ רכשו בתימ במקומ דתי כדי לחיות במ גרת ובדרכ חיימ מ וימת, ואנחנו צריכימ לכבד את זה". איכ תשפיע ההחלטה לא לאפשר ההחלטה לנעול את השער תקשה עלינו לבקר את המשפחות. יש כאלה שיצטרכו ללכת זמן רב עד לבית ההורים. אני אמנם חילונית, אבל חושבת שביישוב צודקים. בסוף, זה מקום דתי ואנחנו צריכים לכבד את זה < 16.06.23 | כ"ז בסיון תשפ"ג | 542 גיליון | 30

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==