שביעי

16.06.23 | כ"ז בסיון תשפ"ג | 542 גיליון | 32 " "ביקשו להרחיב את מעגל הקבלה ליישוב". עפרה --- הדיונים היו טעונים, כל אחד דיבר מעומק הלב, והיו כאלה שהביעו דעות חריפות, חלקם מתוך הרגשה שההחלטות יפגעו ביישוב. זה בהחלט נושא כאוב. אני מניח שזה לא סוף פסוק, אלא תחנה במסע ארוך < צילום:קובי גדעון, לע"מ כני ת מכוניות בשבת? "זה בהחלט יקשה עלינו לבקר את המשפחות. יש כאלה שיצטרכו ללכת זמנ רב מהשער עד לבית ההורימ". עפרה אינו היישוב היחיד בקלחת הזו. בעינ צורימ עו קימ בנושא כבר כעשור, לאור בקשה מצד בוגרי המקומ שאינמ דתיימ להיקלט מחדש בקיבוצ, ככ שיוכלו להתגורר מוכ להוריהמ. הוחלט לקלוט משפחות של 2019- ב בני ובנות משק לא דתיימ. לדברי המצדדימ במהלכ, הב י לככ הוא העמדה שהתפי ות הדיכו טומיות של דתיימ וחילוניימ איננ רל וונטיות כבעבר, והיומ יש רצפ רחב הכולל שורת הגדרות דתיות שבתוכנ יכולימ להיכלל גמ אנשימ שבעבר נחשבו חילונימ. בביטאונ הקיבוצ הדתי 'עמודימ' התפר מ לפני כשנה ראיונ עמ ללי אלכ נדר, תושבת הקיבוצ ואחת מח ברות 'צוות הה כמות' שהוקמ כדי לברר את המהלכ. "זו הייתה יוזמה מהפכנית ומנוגדת לתפי ה שבעבר הייתה אק יומה בעינ צורימ - שמי שעוזב את הדת, בהכרח עוזב גמ את הקיבוצ", אמרה. "בהתחלה, היוזמה עוררה הרבה הת נגדות", מ פרת התושבת. "ההתנגדות הזו התחלקה לכמה רבדימ - שמר נות דתית, חשש משינויימ ומפגיעה בקהילה כקהילה דתית, וגמ נשמעו טענות כאילו מובילי המהלכ מציבימ את רווחתמ האישית לפני טובת הקי בוצ. היו כע ועלבונ באוויר, ותחושה של פצצה שעומדת ליפול ולהרו את הקהילה". בהצבעה שהתקיימה אחרי שנתיימ של דיונימ, נדחתה ההצעה לפתוח את שערי עינ צורימ בפני לא דתיימ; אמנמ היה לה רוב, אכ לא רוב מיוח שנדרש לשינוי במצב. רק לפני כא רבע שנימ, בהצבעה נו פת, המהלכ אושר ונכנ לתוקפ. בקיבוצ הוחלט על קליטה איטית, תוכ מתנ דגש על ככ שהבנימ החו זרימ, גמ אמ אינמ דתיימ, "מזדהימ עמ ערכי הקהילה הדתית". מה זה אומר בפועל? בהיבט האישי לא היו חובות דתיות מיוחדות, אכ הו כמ שלא יהיו נ יעות בשבת ברחבי הקי בוצ ולא יבוצע חילול שבת בפרה יה. בנוגע למצב החדש אמרה אלכ נדר כי "הבנימ החילונימ שותפימ לצדדימ הרוחניימ בקהילה, ללימוד תורה, המ וילדיהמ הפכו לחלק מבאי בית הכ נ ת". כולם מעוניינים בפתרון הליכ שילוב דתל"שימ הגיע גמ ליישוב חוות גלעד שבשומרונ, אמ כי בצורה מעט שונה והרבה פחות ממו דת. ביישוב הצעיר יח ית אינ עדיינ מ פר גדול של בני המקומ שבגרו והקימו משפחות, והדיונ ע ק ב'נערי גבעות', שהגיעו לשמ בגיל צעיר ואומצו על ידי משפחות מקומיות. חלקמ חזר בשאלה במה לכ השירות הצבאי; היו כאלה ששבו לקיימ אורח חיימ דתי לאחר שהתח תנו, אכ יש כאלה שלא - ובכל זאת נשארו להתגורר ביישוב. "נערימ תמיד בודקימ את עצממ ושואלימ שאלות, ככ גמ דתיימ בה קשר הדתי", אומר תושב חוות גלעד, איתי זר. "חלק ניכר מאותמ נערימ חזר לדת בצורה כזו או אחרת, והכי חשוב - ללא כפייה ומתוכ רצונ פני מי. רובמ מתגוררימ ביישוב". ואיכ נראה ה טטו קוו הדתי חילוני אצלכמ? "חלק קטנ לא חיימ כדתיימ, אכ בפרה יה מכבדימ את צביונ המקומ. התקיימו דיונימ, והמ מעצממ אמרו שישאירו את הרכב מחוצ לשער. אפ אחד לא דרש לנ וע ברחבי היישוב בשבת". נ' מדגישה כי באופנ כללי, גמ בעפרה יש נכונות להגיע לה כמות: "בקרב ילדי היישוב מתקיימימ כל הזמנ דיונימ בקבוצת ווט אפ פנימית. הבנימ החוזרימ הלא דתיימ מעוניינימ מאוד בפתרונ, ומבינימ גמ את עמדת היישוב. יש רצונ להגיע לעמק הש ווה". הרב בנ פזי מ כמ כי ההחלטות שהתקבלו משקפות את הלכ הרוח, אכ עשויות עוד להשתנות. "היו קולות שביקשו להרחיב את מעגל הקבלה ליישוב, וזה בהחלט היה על הפרק. הגדרת עפרה כיישוב דתי השליכה על מדיניות הקליטה, אפ שגמ בעבר התקבלו החלטות נקוד תיות שונות. התושבימ הרגישו צורכ ל פק הגדרה יותר מדויקת, ויש לה יתרונות בבהירות וח רונות בגמי שות שה טטו קוו מאפשר. "בנקודת הזמנ שבה אנו עומדימ, נראה שהקולות הקוראימ להרחבת הגבולות לא תואמימ את המצב שבו היישוב נמצא כיומ. אבל קהילה היא דבר חי, תו ומתפתח. אני בטוח שעוד נגדל ונצמח, נעמיק שורשימ, ונפרו ענפימ למרחבימ מוכרימ וגמ חדשימ. אני מתפלל להשמ שידריכ • אותנו בדרכ הישר והטוב".

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==