שביעי

30.06.23 | י"א בתמוז תשפ"ג | 544 גיליון | 8 שהוצג בשבוע שעבר על ה"מדרשיה", הסרט המרתק עורר נו טלגיה עמ צער גדול. למדתי במדרשיה עוד לפני המהומות שהוצגו שמ, אבל זרעי הפורענות היו כבר אז. כשיצא תי משמ לעולמ, התחמשתי בשתי תובנות י ודיות להמשכ הדרכ. האחת היא שאני לא אורח בעולמ או להוויה הישראלית. אני מי שיר מבט לאליטות האמיתיות או המדומות. לא מתפעל וגמ לא מעוניינ לרצות אותנ. הציונות הדתית, זו המבקשת את הקשר ואת הגשר ואת הטפיחה על השכמ, היא חלק מ ויימ בזהות שלי, אבל לא כולה. השניה היא שכאשר שותימ מנ המשקה ה ודי שמייצר את התכונות הללו ללא השגחה רצינית, עלולימ לאבד את הק מ. המקומ המפואר הזה שה תיימ כפי שה תיימ, הפכ למשל גדול לחיימ. שני כוחות גדולימ יצרו את המדרשיה. ההוגה והיוזמ ומי שניהל אותה בכישרונ עצומ הוא ישראל דנ ז"ל שהזמינ את הרב יהושע יגל זצ"ל, תלמיד חכמ ליטאי עמוק, לשמש כראש המדרשיה. הרב יגל שאפ להפגיש את תלמידיו הצברימ, עמ העיירה היהודית על למדניה ואורחותיה. הוא היה מלא מנ האורות ההמ שכבו וחש אחריות להדליקמ מחדש. דנ לעומתו, היה נטוע יותר בהויה הציונית המבקשת את בנינ הארצ. שאיפתו הגדולה היתה להקימ דור של בני תורה המעורימ בכל מרחבי החיימ ומשפיעימ מרוחמ על המדינה. כמה גאווה היתה בו, לראות בוגרימ שנעשו לרופאימ, מפקדימ בכירימ או לאנשי אקדמיה. כמה מחשבה ומשאבימ הוא השקיע כדי לטפח תנאי לימוד ברמה הגבוהה ביותר האפשרית. מי שלמד שמ זוכר את המורימ שהיו להמ תואר שלישי ואפ פרופ ורימ מ ויימימ. על הרב יגל הילכו יפורימ שלימדו על גודל התמדתו. פריו השוכנימ בכבוד ב פריות הישיבות מעידימ על למדנותו העמוקה, נערימ. יהודי 500 שהמשיכה לפרוח תוכ כדי ניהול מו ד של ש פונ כל כולו בבית המדרש, גמ כאשר ע ק בניהול המו ד ושכל שאיפתו להעמיד תלמידי חכמימ; כאלו שילכו בדרכו. הוא היה אדמ גיבור, רוחנית וגמ פי ית. היתה לו בהירות מו רית של אדמ חי, שזועמ וצוחק ומחבק ו וטר. לא דמות שמעוצבת מפחד יועצימ משפטיימ או שמתרשמת במיוחד מהדרכת פ יכולוגימ. יש כאנ באמת שני כוחות חשובימ, כאשר האחד עו ק באופנ מובהק יותר בצד הקיומי ואילו השני מבקש את מה שמרוממ מנ הקיומ. כאשר ישנה דרישה לחיימ רוחניימ גבוהימ, באופנ טבעי נוצר מתח מול המציאות הפשוטה ו דרי החיימ נעשימ כמו משקולות לרוח. מה קורה לתפי ה הזו כאשר היא נדרשת לדור בכפיפה אחת עמ דרימ של משרד חינוכ וציונימ ותעו דות בגרות? כמה היא יכולה לחיות בשלומ איתה? אפשר לדונ בשאלות ניהוליות שגורמות למו ד אחד להתרוממ ולאחר להיכשל, אבל דומני שיש כאנ משהו עמוק יותר. התמונות שה רט הזה מריצ, מלמדות על פער עמוק שהפכ לשטח הפקר שאליו פרצו בחדוה בני נעורימ, שגילו שיש עולמ ללא גבולות. ה רט על המדרשיה בפרד חנה הוא תיעוד נוקב שצריכ לפתוח דיונ רחב ועמוק, כי יש בו הרבה מעבר למה שקרה בפרד חנה. אנחנו לא יכולימ רק ל מנ את מוקדי הענינ שלנו בקודש ובחול • ולצפות שאיכשהו נחיה בשני העולמות בהתאמה. Aaron@achay.org.il בית ספר מסוג חדש. מתוך הסרט "המדרשיה" למדתי במדרשיה עוד לפני המהומות שהוצגו שם, אבל זרעי הפורענות היו כבר אז. כשיצאתי משם לעולם, התחמשתי בשתי תובנות יסודיות להמשך הדרך 11 צילום מסך, כאן הרב אהרו ן אגל־טל הסרט על המדרשיה מציג כוחות שונים שהתפרצו במוסד שביקש מה ניקח משם ומה נשאיר מאחור? • להצעיד תלמידים לפסגות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==