שביעי

28.07.23 | י' באב תשפ"ג | 548 גיליון | 40 סטיקר שהופץ בצפירה בית הכנ ת המרכזי נמצא במרחק גדול, והנשימ שלנו מתקשות לבוא להתפלל שמ. לנו אינ מקומ לשבת בו. פיזית, בית הכנ ת לא יכול להכיל אותנו. ההורימ שמתארחימ אצלנו לא יכולימ ללכת את המרחקימ הללו". היו"ר פרידמנ אומר כי המרחק בינ ההרחבה לבית הכנ ת דווקא ביר, ולדבריו אפשר לפעול להרחבת בית הכנ ת המרכזי או לבנות קומפלק במרכז היישוב. "כל הוויכוח מצטמצמ לטענה שאותה קבוצה, לא כל תו שבי ההרחבה אלא מ פר קטנ מהמ, לא רוצה ללכת ברגל. אני מכיר בעלי ומעלה שהולכימ ברגל 70 נחלות בני מרחקימ גדולימ יותר". איכ אתה חי עמ ההפגנות נגדכ? "זה לא עושה לי כלומ, לא הזמבורות בלילה ולא קריאות ה'בושה!' שצעקו באוזניי. ועד האגודה לא יכול לאפ שר פירוק של קהילה, וזה פירוק של הקהילה בפועל. המ מתעקשימ לפרק אותה. אמרו לנכדימ שלי ש בא שלהמ לא רוצה לבנות בית כנ ת. המציאות היא שאבא שלי בנה את בית הכנ ת המרכזי בצפריה, ואני פעלתי להקימ קומפלק מרכזי למענמ". "אנחנו אזרחימ וג ב' בצפריה. כל מי שבהרחבה מוגדר כתושב חבר, והוא לא חבר אגודה", אומר פעיל במניינ האוהל. "אני לא רוצה לקחת שקל אחד מהמ, אבל אינ לי למי להתלוננ. ועד האגודה קובע הכל ומכתיב את ההחלטות. אני לא יכול להיבחר לוועד. אני משלמ להמ, אבל לא מיוצג. אינ לי מענה ואינ לי למי לפנות". תושב הגינה הציבורית, שהפעיל את הרמקולימ שזיעזעו את כל המושב, התראיינ בתחילה ל'שביעי' אכ חזר בו ודרש שדבריו לא יפור מו. חברי מניינ האוהל מציגימ מכתב שהוא שלח לפני כמה שנימ, ובו ביקש לה קימ בית כנ ת בהרחבה מאותנ יבות שהמ ציינו. "הילדימ שלנו לא ראו בית כנ ת, וההורימ שלנו לא יכולימ לה גיע לתפילות", אומר תושב נו פ ממתפללי מניינ האוהל. "בר מצוות בשבת הפכו לאירוע מורכב ובלתי נ בל, ורבימ מעדיפימ לברוח ולקיימ 15 אותו מחוצ למושב. למה? אחרי שנה - אינ יבה שלעשרות תושבימ שהמ חלק חשוב מהקהילה לא יהיה מקומ להתפלל בו". במניינ האוהל טוענימ שראש המוע צה דוד יפרח מפעיל נגדמ פקחימ, ולכנ המ ירבו להתראיינ בשממ לכתבה. לדבריהמ, מופעל עליהמ לחצ באופנ אישי מלמעלה, לצד אכיפה בררנית. "המועצה לא אוכפת נגד אוהלימ אח רימ שקיימימ ביישובימ, ויש כאלה לא מעט. המ ממש מחפשימ אותנו. אנחנו מתפללימ עכשיו תחת כיפת השמיימ, ועדיינ מקבלימ מהמועצה איומימ. מז מנימ פה אנשימ לחקירות, כאילו המ הפרו תקנות בנייה, אבל בגינה ציבו רית מותר לשימ צילייה. אפשר לשמוע מוזיקה וגמ להתפלל במרחב הציבורי. אז על אילו עבירות אנחנו עוברימ?". בד בבד, מתנהל כעת הליכ של ביזיונ בית המשפט נגד חברי מניינ האוהל, בטענה שהמ עדיינ מתפללימ ב וג של מבנה לא חוקי. המ ינ ו להוכיח אחרת. כל הצדדימ נאלצימ להוציא כ פימ רבימ על ייעוצ משפטי, ומשקיעימ אנרגיות רבות וזמנ יקר על כ וכ שמפרק בפועל את קהילת צפריה. "לא נאפשר לבנות בית כנ ת בגינה הציבורית כפי שקבעה השופטת, משומ שהגינה הציבורית נבנתה לרווחת כולמ", מבהיר פרידמנ. "המ יכולימ לבנות בליבה המרכזית של המושב. כל ה יפור הוא עניינ של הליכה ברגל, וזה לא משהו שצריכ להתחשב בו. כשיהיה קומפלק מרכזי, חלקמ יבוא לשמ ויישארו רק הקיצונימ. זה כ וכ מר ונוקב, אבל לא נוותר להמ". , לא 2008- "כשבאתי לגור כאנ, ב האמנתי שככ יהיה המצב", מ כמ חבר מניינ האוהל. "אנחנו אנשימ נורמטי בימ. יש בינינו אנשי כוחות ביטחונ, מורימ, עורכי דינ. האגודה והמועצה מנ ימ להציג אותנו כבריונימ. אבל אנחנו לא נירתע מול האיומימ וההת נכלויות". דוד יפרח, ראש מועצת שדות דנ מ ר בתגובה: "ה יפור הזה לא קשור למועצה. אותמ מתפללימ יכולימ לטעונ הרבה טענות אכ המ רחוקימ מהאמת. המועצה נתבעה כמוהמ על ידי אותו תושב בהרחבה. גמ הטענות על שלי חת פקחימ, יש בית המשפט, אנחנו לא קובעימ את הדברימ. ואני האחרונ עלי אדמות שאצא נגד בתי כנ ת ושיעורי תורה. לבוא ולהגיד שהמועצה שותפה לכל מיני דברימ ולהאשימ אותי בכל מיני דברימ כשאני בעצמי ממקימי בתי כנ יות, כוללימ ושיעורי תורה? שיבו שמ להמ. לגבי הטענה שאפשר להקימ בית כנ ת בהרחבה, במועצות אזו ריות מי ששולט בקרקע המ היישובימ, האגודות לא המועצות. אני לא יכול להפקיע שטחימ רק אמ הוועד מ כימ וחותמ על זה והמ יודעימ את זה. ב ופ מה שקובע זה החוק ואני לא המצאתי אותו. הטענות שלהמ צריכות להיות • מופנות לאגודה ולא למועצה. המריב אוהל הפגנת זעם של חברי ההרחבה נגד חברי האגודה הם מנסים לפרק את הקהילה, ואנחנו לא יכולים לאפשר את זה. אמרו לנכדים שלי שסבא שלהם לא רוצה להקים בית כנסת. אני, שאבא שלי בנה את המבנה המרכזי, ופעלתי להקים קומפלקס למענם

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==