שביעי

18.08.23 | א' באלול תשפ"ג | 551 גיליון | 32 מערך המילואים בנוי על התנדבות ון בירן בשירותו במילואים מצוי", שירת ב דיר ובמילואימ תחת ממשלות שבצעו את או לו וההת נתקות ומעולמ לא הוא ולא חבריו וחייליו, שחלקמ אנשי ימינ מובה קימ, חשבו להפ יק לשרת או להתנדב בצה"ל. "אמ יש דבר אחד שהביבי ט המצוי לא מוכנ לקבל זו רבנות, על כל גווניה ועל כל הלהטוטימ המי לוליימ בה היא נעטפת. שירות המי לואימ אינו תלוי בדבר", כתב ונ בירנ באתר דיומא, "הימנעות מביצוע תפ קיד צבאי, נטישת הקוקפיט, החמ"ל או הטנק, כאמצעי לכפיית דעה פו ליטית, זו הפרת הברית בינ אנשי המילואימ לחברה הישראלית. חמור מככ, זו הפיכה צבאית דה פקטו". אבל בדרכ גילה המילואמניק הוותיק שיש מחיר חברתי על השמ עת דעות ימניות היומ. חברימ טו בימ נתקו מגע ממנו. "ברמה האישית היו דברימ שזעזעו אותי", אומר ונ בירנ בריאיונ לשביעי, "חברימ נתקו איתי קשר על רקע העובדה שיש לי דעה אחרת משלהמ. חברימ מהמעגל הכי קרוב עמ המונ שנימ והי טוריה ארוכה של שירות מילואימ משותפ. וחלקמ הבהירו לי שאמ אני לא עמ המחאה ואמ אני לא מבינ שמדובר במאבק של בני אור בבני חושכ אז אני, מבחינתמ, בצד של בני החושכ". עד כדי ככ? "כנ, החברימ הכי קרובימ. וכשאתה שומע בתוכ המשפחה אנשימ קרו בימ עמ אמירות שפוגעות זה מכאיב. אבל זה לא רק אני. אחרי שהתחלתי להעלות ווליומ עמ הפו טימ שמ עתי את ה יפורימ האלה חוזרימ על עצממ. פעמ אחר פעמ דה לגיטימציה של אנשימ עמ דעות ימניות. אנשימ שעובדימ בחברות הייטק וא ור להמ לפתוח את פה. אינ שומ יבה לשתפ עמ זה פעולה". איכ אתה מ ביר את הדיכוטומיה הזו שבה השיח הפכ להיות בני האור נגד בני החושכ? "חלק גדול מהתהליכ שאנחנו חווימ הוא תולדה של מגזר מ ויימ שמ ו רתית נקרא 'השמאל' שמזה עשרות שנימ חי בתחושה שהמדינה היא שלו. וקבוצות אוכלו ייה אחרות המ וג של קיטבג שהמ נושאימ על הגב, בינ אמ אלו חרדימ או מתנחלימ או כל קבוצה אחרת שאוהבימ לשנוא. והמ מרגישימ שהאדמה רועדת להמ מתחת לרגליימ כי המ מבינימ שב דרכימ דמוקרטיות יהיה להמ קשה להגיע לשלטונ. הדמוגרפיה פועלת לרעתמ. ונקודות המשענ שימשיכו את השליטה של הקבוצה הזו באופנ מ ורתי הנ האקדמיה, מערכת המ שפט, התקשורת וגמ חלק גדול מהעולמ הע קי. כל המהלכימ של הממשלה הזו ואפ קודמות לה, מערע רימ את נקודות האחיזה האלה". לא מתנדבים? מכבסת מילים באחד הפו טימ שלכ כתבת, שפ עולות המחאה מחריבות את מערכ המילואימ. "זה נושא שמאוד קרב לליבי רג שית. אני מילואמניק המונ שנימ, מתפקיד מ"פ עד מח"ט. השתחררתי הייתי במע 39 , ועד גיל 23 בגיל רכ המילואימ בכל הפוזיציות האז רחיות. כ טודנט, שכיר, עצמאי, רווק, כנשוי ובעל משפחה. אני מכיר את הנושא של שירות מילואימ מכל הזויות ואחד הדברימ שתמיד אמרתי כשהייתי כקצינ מילואימ ראשי, וזה ישמע כקלישאה אבל אני מאוד מא מינ בזה, זה שהמילואימ הוא שמורת טבע ייחודית. יש בו חילונימ, דתיימ, שמאלנימ וימנימ אתה יכול למצוא גמ חרדימ ואפילו ערבימ במילואימ. אבל כולמ חברימ. אנשימ באימ לשרת מתוכ אמונה שהמדינה הזו של כולמ וזה לא מתוכ מ שפתיימ, זה באמת ככ. היו תקופות שלאנשי ימינ היה קשה לשרת. וגמ לשמאל קשה לשרת ביהודה ושומרונ. אבל עדיינ זה מערכ של כולמ והוא חלק אינטגראלי והכ רחי לביטחונ המדינה. ברגע שמכני ימ פוליטיקה, לא כדיונימ על קפה בצאלימ, אלא כהתניה ששירות במי לואימ זו פונקציה של הדעה הפולי טית שלי ושל התפי ה שלי את מהלכי הממשלה, אז המערכ הזה, שהוא מאוד שביר, יכול ללכת לאיבוד". אנשי המחאה טוענימ שהמ לא מפרקימ את מערכ המילואימ. המ ב וכ הכול "לא מתנדבימ". "זו מכב ת מילימ. מלכתחילה אתה אם יש דבר אחד שהביביסט המצוי לא מוכן לקבל זו סרבנות, על כל גווניה ועל כל הלהטוטים המילוליים בה היא נעטפת. שירות המילואים אינו תלוי בדבר שכחו מאיפה הם באו 90 צילום: אלברט סדיקוב, פלאש

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==