שביעי
אלון פרל תרבות הארי פוטר ודוד המלך נפגשים על הבמה כנס מיתופיה, העוסק בספרות פנטזיה, אירח השנה יוצרים בהשפעת "אנחנו מערבבים מין • המקורות היהודיים והוליד הרכבים מרתקים בשאינו מינו ומקבלים דברים מדהימים. היהדות עצמה מלאה בפנטזיה" עיונ קצר בתוכנייה של כנ מיתופיה מגלה שי לובימ שהעולמ היהודי עדיינ לא מכיר. הרצאה על אורונ משר הטבעות לצד עי וק בדוד המלכ, שיחה על קהילת הקו מימ והארי פוטר לצד הגולמ מפראג, ו דנת אורגימי לצד "בית מדרש דמיוני לחלוטינ". כדי להבינ איכ נולדימ שילובימ כאלה, צריכ לחזור מעט אחורה. הכנ ה פרותי השנתי, שנערכ השבוע, ומושכ אליו מאות אנשימ. הוא 2005 מתקיימ מאז נוצר כתולדה בינ שלוש קהילות פרותית - טולקינ הישראלית, הארי פוטר והצב נוע ינוע - ומוקדש ל פרות בכלל ול פרות פנטזיה בפרט. "בישראל מפחיתימ באופנ כללי בערכ פרות הפ נטזיה, אבל ב ופ היא מתע קת בבני אדמ, ברצונות ובחלומות שלהמ", אומר איתי נחמיא , חבר עמותת טולקינ. "דווקא בגלל שהיא לא נצמדת למציאות, היא יכולה להתעמק בערכימ הב י יימ ולא בצרכי הקיומ המיידיימ. אישית, אני קורא שר הטבעות פעמ בשנה לפחות. טולקינ יצר עולמ בלתי נגמר". השנה, בפעמ הראשונה, החליטו מארגני הכנ לארח יוצרימ מקבוצת שעטנז, העו קת ביצירת פנ טזיה בהשפעת מקורות יהודיימ. "הפנטזיה מחברת בינ העולמות ומאפשרת לדבר על דברימ שלא תמיד קל לדבר עליהמ", מ ביר דניאל פידלמנ, חבר בשעטנז - קהילה המגדירה עצמה כ"חבורת יוצרימ של יהדות פנט טית בת-קיימא שח רה לנו בעולמ". ני ינו להבינ עמ פידלמנ מה זה אומר בדיוק. "אנחנו מערבבימ מינ בשאינו מינו, ורואימ משהו מדהימ. לצורכ העניינ, אנחנו כותבימ פרי פנטזיה מתוכ ההיגיונ היהודי. פורצ הדרכ בעניינ היה כמובנ רבי נחמנ מבר לב, שלקח חומרימ פנט טיימ של אגדות עמ והשתמש בהמ כדי להגיד משהו חדש. "היהדות מלאה בזה - אגדות ימי הביניימ, תיקוני הזוהר, המדרשימ, יצחק בשבי זינגר וכמובנ ה יפור של הגולמ מפראג. בפועל, זה יכול להתבטא גמ באיכ שאנחנו לומדימ גמרא. אני רואה בבית המדרש החי הזה הזמנה להיכנ פנימה, לשמוע את ה יפורימ הק טנימ, המחלוקות וממש לדבר איתמ בעולמ פנט טי". אתה רואה בזה חשיבות ליהדות. "לגמרי. אני חושב שיש פער משמעותי בעולמ היהודי שהפנטזיה יכולה ל גור. מצד אחד, קשה מאוד לחיות בעולמ שבו הכל מופלא ממכ ואתה מקבל הכל בלי להבינ יותר מדי. מצד שני, כל הדברימ הר ציונליימ עשויימ לאבד במעט מהערכ שלהמ. אנחנו רוצימ להגיד שיש מופלא שגדול מאיתנו, ואנחנו רשאימ לפעול, להתפעל ולגלות בו דברימ חדשימ. אנחנו בני בית". איסור תורה? "שעטנז מותר בציצית" הרצונ ליצור דברימ חדשימ ביהדות מעורר שאלה למה הקהילה בחרה לקרוא לעצמה דווקא בשמ הא ור בתורה. "השמ התחיל כדאחקה ופשוט תפ . אבל מהותית, יש מקומות שבהמ שעטנז מותר - בציצית או בבגדי הכהנ. אנחנו רוצימ להגיד שיש פה ערבוב שצריכ לשאופ ליותר. יש מקומ להת נ ות ולטעות, אבל חשוב שזה יהיה מכוונ לקדו שה ולכנות. זה לא תמ שעשוע, אלא רצונ להגיד משהו וליצור". גמ נחמיא מזדהה עמ הדברימ. "אני חילוני לגמ רי, אבל לא מפחד מיהדות. ב ופ, מה שמחבר בינינו • בכנ הוא אהבת הפנטזיה והקריאה". שילוב מנצח. הארי פוטר קשה לחיות בעולם שבו אתה מקבל הכל בלי להבין יותר מדי. אנחנו רוצים להגיד שיש מופלא גדול מאיתנו, ואנחנו רשאים לפעול ולגלות בו דברים חדשים "חיבור בין עולמות". דניאל פידלמן 01.09 .23 | ט"ו באלול תשפ"ג | 553 גיליון | 16 Shutterstock צילום אילוסטרציה:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==