שביעי

01.09.23 | ט"ו באלול תשפ"ג | 553 גיליון | 38 "השיטה מאלצת את המורים להישאר בכוח". לב-רן צילום: לירון מולדובן במקומ הגיבוי האוטומטי שקיבלו מורי העבר, הציע פרופ' עומר לייצר בריתות שמושתתות על שקיפות והגינות. "המורה מגדיר את הכללימ בכיתה, שהתלמידימ וההורימ יכולימ לקבל. אני יכול לקבוע כלל על שי עורי בית, על זה שלא צועקימ או על זה שמענישימ רק אחרי האירוע. ואז, אמ קרה משהו, אני יכול לעמוד ולייצג את עצמי מול הורימ. ואמ אני כמורה התעצבנתי ואיבדתי שליטה, תהיה לת למיד הזכות להגיד לי שטעיתי. חשוב גמ ליצור גמ ברית בינ כלל המורימ - כולמ עוזרימ אחד לשני". "הלכתי לשירותי התלמידים" לב-רנ לא רק מדבר בתיאוריה, ואת הגישה הזו הוא ני ה לאמצ במ לואה בתיכונ בבית שמש. "ביומ הרא שונ ללימודימ היו בכל כיתה שלושה מורימ. המ ה בירו לתלמידימ שמצד אחד המ התגעגעו אליהמ, אבל מצד שני זה גמ ביטוי לככ שכל המורימ נותנימ גיבוי זה לזה. בכל הפ קה היו בחוצ שלושה מורימ שדיברו עמ הת למידימ ושיחקו איתמ. התלמידימ ידעו שכל אירוע יטופל, אבל לא באותו רגע". בתוכ כמה זמנ הצלחתמ לראות תוצאות? "אמ היית מבקר בבית ה פר אחרי שלושה חודשימ, היית מרגיש אחרת לגמרי. אחת חיל לשגשג אחרי שנתיימ. הגיעו אליו עשרות תלמידימ שהתקבלו למקומות הכי איכותיימ ובחרו ללמוד אצלנו. בשלב מ וימ הוצאנו הודעה שאנחנו לא מעיפימ אפ אחד - ול מרות שראינו תלמידימ עושימ דברימ נוראימ, ליווינו אותמ ועשינו איתמ תהליכ. המ יימו את כיתה י"ב בצורה מכובדת עמ תעודת בגרות". נשמע מושלמ. היו גמ כישלונות? דברימ שאתה מצטער עליהמ? "בלי ופ. בחודשימ הראשונימ כיביתי שלוש שריפות. לא כביטוי, שריפות ממש שהתלמידימ הציתו. היה לי מטפ ליד הכי א. בוקר אחד, הג עתי למשרד וראיתי חלונות שבורימ, פרצו לי לחדר, גנבו לי כ פ ופגעו במחשב. זה היה מאוד מבא . "עשינו המונ טעויות בדרכ. אי אפשר להימנע מזה. פ פ נו תלמי דימ, פ פ נו כיתות, בהחלט. אבל האמנו שזו הדרכ הנכונה ושהיא תצ ליח. ושומ דבר לא גרמ לנו להרימ ידיימ". כיומ לב-רנ מרכז במכללה האקד מית הרצוג את מערכ "אקדמיה שדה", הכולל הכשרה מעשית, טאז' ופיתוח מקצועי. במ גרת זאת, כל ה טו דנטימ במכללה לומדימ את גישת ה מכות החדשה כחלק מההכשרה המעשית שלהמ. בהמשכ, במ גרת ה טאז', ניתנת להמ האפשרות ללמוד לעומק את הגישה וליישמ אותה תוכ 100- כדי עבודתמ. למכללה יש כ מורימ בשנה שלומדימ במ גרת קו ר ימ מקוונימ את הגישה, ואפ בתי פר שמקבלימ ליווי צמוד ביישומה בפרי ה ארצית. קרה שהרמת את הקול בשיעור? "בטח שקרה, אבל מבחינתי - אמ אתה נכנ לכיתה שלי ורואה אותי צועק, זה ימנ שפישלתי. צעקות הנ כלי לא יעיל בעיניי. דיבור בנחת עוזר הרבה יותר. בכלל, בכיתה שלי, רוב הלמידה תהיה פעילה. אני ארצה שיהיה בכיתה רעש למידה. לא תראה אותי עומד ליד הלוח תמ". "מקצוע לעשר שנים בלבד" אנחנו מקיימימ את השיחה הזו בשעה שארגונ המורימ בראשות רנ ארז מאיימ בשביתה, וכלל לא ידוע אמ שנת הלימודימ בתיכונימ תיפתח. "אני לא תומכ בשביתה, אבל אינ פק ששכר המורימ צריכ לעלות. עמ זאת, העלאת השכר לא תפתור את משבר המח ור בכוח אדמ, כי הבעיה 1,000 היא הרבה יותר עמוקה מעוד שקלימ במשכורת. 2,000 או "כל שכר המורימ מתב על ככ שהאדמ נמצא במערכת עשרות שנימ. מבחינתי, צריכ לחזור לב י ולשנות את אופי ההע קה של המו להתייח למקצוע N-NP P רימ ההוראה כקריירה שבאימ אליה רק לעשר שנימ. "כיומ, אנשימ מחליפימ מקצוע מדי כמה שנימ, ורק בהוראה המ מתבו ימ שנה. צריכ לשנות את 40 התפי ה שבחור צעיר נכנ להוראה והוא יודע מראש שזה יהיה עד הפנ יה. אמ מישהו רוצה להישאר וטוב לו? בבה. אבל השי טה כיומ מאלצת אותמ • להישאר בכוח". רעש למידה. לא תראה אותי עומד סתם ליד הלוח אם אתה נכנס לכיתה שלי ורואה אותי צועק, זה סימן שפישלתי. צעקות הן כלי לא יעיל. דיבור בנחת עוזר הרבה יותר. אני ארצה שיהיה בכיתה ה ד ו ג מ א ו ת היא השירותימ. דאגנו שהמ יהיו כל הזמנ נקיימ ומבריקימ. כמנהל, במשכ תשע שנימ השתמשתי אכ ורק בשירותי התלמידימ. ככה ידעתי בדיוק מה ח ר ומה המצב שמ. "מעבר לזה, בית ה פר הת

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==