שביעי

08.09.23 | כ"ב באלול תשפ"ג | 554 גיליון | 32 90 צילום: יוסי אלוני, פלאש זה שהרצל והרב ריינ נדחו על ידי חובבי ציונ ברו יה, שהתנגדו להמ. ממשיכיו של הרב מוהליבר זעקו שאינ לנו מה לחפש במקומ אחר מארצ יש ראל. אנשי ארצ ישראל ניצחו כאנ את אנשי מדינת ישראל”. ובינ שתי הקבוצות הללו בציונות הדתית יש מתח רב. ”בוודאי, זה הגיע לפיצוצ והמ שיכ למתחימ נו פימ, דתיימ. אגו דת ישראל תוקמ אחרי שהיא תפרוש מהמזרחי, בטענה שהמ לא נאבקימ מ פיק על הדת. גמ הרב קוק ידבר נגד המזרחי שהמ פשרנימ מדי. זו תופעה שתחזור על עצמה שוב ושוב בפוליטיקה של הציונות הדתית, מחזה הפרישה של כל מיני מפלגות מתוכ המפלגה שתייצג את הציונות הדתית. לפעמימ זה על ארצ ישראל ולפע מימ על ענייני דת, אבל למעשה, זו אותה דרמה שקיימת בינ תפי ת הרב מוהליבר לתפי ת הרב ריינ ”. למעשה, זה נמשכ עד ימינו. ”לאורכ כל תולדות הציונות הד תית, אנחנו רואימ התרוצצות בינ שתי המגמות האלה; בינ המגמה היותר ארצ ישראלית לבינ המגמה של מדינת ישראל. אני תמיד משתמש כמשל ב יפור של כפר מיימונ בימי ההתנתקות ועקירת היישובימ מחבל עזה. כשהמדינה החליטה לעזוב חלקי ארצ, האמ אנחנו אומרימ שאנחנו ממלכתיימ - ואמ המדינה לא שמ, אז אינ לנו מה לחפש באותמ מקומות? או שהאמירה היא שאמ המדינה בו גדת בארצ ישראל, אז נאמנותנו היא לארצ ישראל?”. הקונפליקט של שר האוצר לפי השיטה הזו, בצלאל מו טריצ' מבטא את המגמה של הרב מוהליבר. ”תראה, בפוליטיקה צריכ להיזהר קצת. במובנ מ וימ, היומ קרה דבר מאוד מעניינ. האנשימ היותר רדיק ליימ בציונות הדתית נכנ ו לממשלה, ולכנ קשה לי להגיד איפה נמצא הקונפליקט הזה. כחוקר שלומד את ה וגיה, זו שאלה מעניינת: מה קורה למי שנאמנותו הראשונה היא לארצ ישראל, והוא הופכ להיות שר אוצר במדינת ישראל. ” מוטריצ' ע ק רוב ימיו בגינוי ממשלות שפינו מאחזימ. היומ הוא חלק מממשלה שמורידה מאחזימ. בנ קודה הזו, מחויבותו למדינה גברה על המחויבות שלו לארצ. מבקריו טוענימ שזו בגידה בערכימ. הוא ענה שאי אפשר להגנ על המאחזימ הללו, כי המ אינמ חוקיימ. מבקריו מימינ אומרימ: אבל זו ארצ ישראל! ב ופ, הקונפלי קט הזה יכול להימצא גמ בתוכ עולמו של שר האוצר”. בתקופת ממשלתו של נפתלי בנט, הייתה תחושה חזקה מאוד של פי רוד ופיצול. ”נכונ, אבל כל מה שאמרו על בנט 40 או 30 וחבריו, אמרו על המפד”ל שנה אמרו את 100 שנימ קודמ, ולפני זה על הרב ריינ ”. יש קו ישר שעובר מהרב ריינ עד בנט? ”כנ, חד משמעית. אותה חשדנות ואותנ אמירות שהמ לא מ פיק דתיימ או נאמנימ לתורה. לפעמימ אני מת פלא לראות כמה הטק טימ דומימ. ההתנגדות לרב ריינ הייתה שהוא לא מ פיק דתי. ביקרו אותו על קש ריו עמ הרצל, שבעיני החרדימ נתפ כמתבולל, ובוודאי כשהוא חבר אליו ב וגיית אוגנדה”. אמ זו תופעה ישנה שמלווה אות נו למעשה מההתחלה, אולי זו יבה לאופטימיות? ”אמ אתה רואה שיש עימות נורא בתוכ הציונות הדתית, והחברה נק רעת לשתיימ ומה יהיה - אז חבר'ה, שנה, 150 תירגעו. אנחנו שמ כבר שנה; 150 ואנחנו חיימ ב דר כבר חיימ יחד ביישובימ, עמ מערכת חינוכ משותפת, ומדי פעמ מושכימ לכאנ או לכאנ. יש נקודות שבהנ המתח גובר מאוד, ויש נקודות שכולנו יוצאימ לטובת מטרה אחת משותפת”. אז אתה לא מתרגש מפיצולי הפי צולימ במגזר. ”לא רק שלא מתרגש. אמ בוח נימ את ההי טוריה הזו לאורכ שנימ, אפשר גמ לדעת איכ לטפל בבעיה, מאיזה מקומ יבוא הפתרונ ואיכ טיפלו ב וגיות הללו בעבר. אמ לא מכירימ את הרקע הרחב של המקורות ההי טוריימ, אז הכל נראה תלוש או מו מצא. אנשימ נתקפימ בהלמ ותדהמה ממה שרואימ, ומתקשימ לשימ את המחלוקת בתוכ קונטק ט. אבל לכל דבר יש שורש, וכדאי להכיר אותו כדי שנבינ לפעמימ מה בעצמ אנחנו • רואימ מול העיניימ”. כמרכז הסברה 1893- הרב מוהליבר הקים את המזרחי ב לציונות. תשע שנים לאחר מכן השתמש הרב ריינס באותו שם עבור התנועה הפוליטית של הציונות הדתית בהסתדרות הציונית. שם אחד - לשני מפעלים שונים מ ת פ ל ג י ם "אותה חשדנות ואותן אמירות". הרב ברנדס צילום: מירי שמעונוביץ, בשבע

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==