שביעי

15.09.23 | ערב ראש השנה תשפ"ד | 555 גיליון | 12 אביתר ליכטמן אחוזת ראשונים הבא עלינו לטובה, בראש השנה התחושה באוויר היא התחדשות ורא שוניות. הרצונ המוכר לקבל על עצמנו קבלות טובות והתחלות חדשות לקראת השנה החדשה והדפ החלק שנפתח. בתחושת הראשוניות יש משהו ק ומ ונשגב. יש משהו שמושכ אותנו וגורמ לנו לרצות להידבק ב"מקור", ב לע האמ. שנה חדשה היא גמ הזדמנות לה תכל על המושג הזה בהקשר ההי טורי.. אחד הדברימ ששמתי לב אליהמ במהלכ שנות המחקר הה טורי והדרכת הטיולימ הוא שיש רבימ השואפימ לכתר הראשו ניות וצריכ להלכ בינ הטיפות כדי לחיות בשלומ עמ כולמ. אכ יש תיקונימ שצריכימ להיעשות במו שגימ שהושרשו פה כבלעדיימ, ולהביא לקדמת הבמה פנימ אחרימ שלהמ... למה אני מתכוונ? קחו למשל את המושג "חוזה המדי נה" שמוצמד להרצל. על אפ שבוודאי היה לו את התפקיד העיקרי והמכריע בהנעת רעיונ השיבה לציונ לצעדימ פרקטיימ, אל לנו לשכוח את אלו שק דמו לו והחלו לחזות את הציונות עוד לפני שהרצל בכלל חשב על ככ וגמ את אלו שפעלו במקביל אליו. היו אלו רבי יהודה ביבא שנחשב כראשונ הקוראימ להפיכת הכמיהה לציונ למעשה פרק טי בעת החדשה. וכנ רבי יהודה מרגו זה מחדש הישוב היהודי ביפו בראשית , רבי יהודה אלקלעי והרב 19- המאה ה מוהליבר ועוד רבימ וטובימ שהתואר רב היה חלק בלתי נפרד משממ והיו מרא שוני הנעת התנועה הציונית. או למשל המושג "העלייה הראשונה" המוזכר ב פרי הה טוריה בנוגע לע .1882-1881 לייה שהתרחשה בשנימ ברגע שהיא הוכרזה כ"ראשונה" למ עשה היא מבטלת עליות שקדמו לה. והיו לא מעט. עליית "אעלה בתמר" של יהודי תימנ, או עליית יהודי מרוקו )משפחות שלוש, מויאל ועוד( באמצע , וכנ עליית תלמידי הגר"א, 19- המאה ה עליית הח ידימ ועוד שהיוו נדבכ חשוב בחידוש הישוב העברי המתחדש בארצ ישראל, הישוב אליו הצטרפה העלייה "הראשונה". אל לנו לשכוח את אלו שקדמו להרצל והחלו לחזות את הציונות עוד לפני שהרצל בכלל חשב עליה, וגם את אלו שפעלו במקביל אליו ואפילו כשמזכירימ את מחדש השפה העברית אליעזר בנ יהודה, חשוב להז כיר עוד כמה שפעלו ללא לאות בנושא הזה בתקופתו ואפ לפניו, כמו למשל אחד מאנשי ירושלימ ר' ברוכ מיטרני. הרב מיטרני הנהיג שיטת לימוד ייחודית עוד כשהוא 19- של המאה ה 70- בשנות ה דוגל בלימוד כלל המקצועות בעברית. הוא עבר מעיתונ לעיתונ ומבית כנ ת לבית כנ ת כדי להעביר את המ ר שכח לק מרעיונ קידומ הגאולה יש להחיות גמ את שפת הקודש. וכמו ר' ברוכ היו עוד שפעלו בתחומ זה עוד לפני בנ יהודה. ועכשיו תשאלו, רגע, אז האמ חיינו בשקר עד כה בלימודי הה טוריה? והת שובה, לעניות דעתי, היא שלא. לכל האנשימ והמושגימ שהושרשו "כרא שונימ" יש מימד של ראשוניות ומקומ מרכזי שכנראה המ "קנו" אותו בצדק. אכ במקביל עמ פתיחת שנה חדשה ראוי שנפתח גמ "דפ ה טורי" חדש, שבו היריעה מורחבת והדמויות וה יפורימ המובאימ לקדמת הבמה מגוונימ יותר ועושימ צדק ה טורי עמ אלו שלא זכו • ש יפורמ י ופר מ פיק. 054-7728242 לתגובות בווטסאפ ואמ ניכנ רגע לדיונימ על "המו שבה הראשונה" בארצ ישראל שפתח תקווה, ראשונ לציונ וראש פינה )גיא אוני( מנהלות ויכוחימ לגבי הזכיה בתואר הנכ פ, חשוב שלא נשכח את הישוב היהודי הראשונ באמת שיצא פה מחוצ לחומות ארבע ערי הקודש, הלא הוא המשק החקלאי שהוקמ על ידי ר' של 30- ני נ בק על הר מירונ בשנות ה .19- המאה ה יהודי תימני בירושלים מעליית אעלה בתמר צילום: ויקיפדיה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==