שביעי

15.09.23 | ערב ראש השנה תשפ"ד | 555 גיליון | 44 ש נת תשפ"ג הייתה מלאת תהפוכות. היא החלה עמ דמדומי ממשלת בנט לפיד, המשיכה עמ ניצחונו הגדול של בנימינ נתניהו בבחירות והקמת הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל, עברה דרכ מחאה גדולה נגד הרפורמה המשפטית ומ תיימת עמ ימני שאלה גדולימ בדבר היכולת של החברה הישראלית לשמור על אחדותה ולא להיקרע. לרב אורי שרקי, לעומת זאת, יש הרבה יותר ימני קריאה, וגמ אופטימיות רבה. "יש כאנ נקודות חיוביות", הוא אומר בראיונ חג ל"שביעי", "הרי על מה רבימ? על מערכת המשפט, וזה כשלעצמו דבר חיובי. גמ אמ יש כאלה שטועימ לגמרי בהבנת עניינה של הדמוקרטיה ומהות המשפט, ב ופו של דבר זה ימנ טוב שאנשימ מד ברימ ודנימ על מ גרות החיימ. נכונ שאנחנו עומדימ בפני מבחנ אחווה משמעותי, אבל אמ אדמ אומר לחברו 'אני לא אח שלכ', זה ימנ שהוא אח שלו... כי אלה דברימ שנאמרימ רק בינ אחימ". רבימ משוכנעימ שהשנה הזאת הוכיחה שהימינ לא יודע או לא יכול לשלוט. "הימינ בהחלט יודע לשלוט. תראה איזו מחאה התעוררה כשהימינ רק דיבר על כוונות ועל דברימ ראשוניימ שהוא רוצה לקדמ. הרגישו את הרצי נות שלו, וזה מה שגרמ למחנה הנגדי לקומ על רגליו. הימינ יודע לשלוט, "הימין יודע לשלוט". ראש הממשלה נתניהו 90 צילום: שריה דיאמנט, פלאש צריכ להמשיכ בככ ולא לפחד, ולה ביא לשינוי משמעותי בחברה". אבל הוויכוח הוא לא רק על מע רכת המשפט, אלא על דברימ הרבה יותר עמוקימ. נראה שיש פחד של השמאל מהאידיאולוגיה של הימינ. "אינ פק. העניינ הוא שלא רבימ על הלחמ, אלא על מ גרות החיימ ועל דברימ עמוקימ ומשמעותיימ. זה ימנ שעמ ישראל הגיע למדרגה שבה הדברימ שמע יקימ אותו יותר מופ שטימ. ככל שהוויכוח יותר משמעותי, ככ האמוציות יותר גבוהות. זה ימנ לבגרות של העמ, שמחפש לברר לע צמו מי הוא ומה הוא". אבל הש ע מעמיק, אפילו קמה תנועה שקוראת להפריד את ישראל ויהודה לשתי מדינות. כמי שמלמד תנ"כ, זו לא אחת התקופות הקשות? או שאנחנו קצת מאבדימ פרופור ציות? "כתוב על האחימ של יו פ 'ולא יכלו דברו לשלומ'. אומר רש"י שמ תוכ גנותמ אתה שומע שבחמ, שלא דיברו אחד בפה ואחד בלב. אנח נו רואימ אחימ שהיו מוכנימ להגיע לדברימ חמורימ ביותר, קרוב לרצח, 'לכו ונהרגנו', וב ופ עשו שלומ אמיתי. כשלא מוכנימ לוותר על האמת הנאמרת בפה, ב ופ יש יכוי להתקרבות הלבבות. "דווקא התנ"כ מבשר לנו על דב רימ קשימ שעלולימ להיות בעמ ישראל, והמ ההכנה לחיבור. אני לא יכול לחבר מתוכ התעלמות מההבדלימ, אלא דווקא מתוכ ההכרה במה שמבדיל בינינו יש יכוי שנמצא את נקודת החיבור". באופנ אישי השתתפת בהפגנות. למה? "אכנ השתתפתי במ פר הפגנות של הימינ. אני חושב שזה בנפש נו, ולכנ אני מקדמ את הערכימ של המחנה שאני חושב שעושה את הדבר הנכונ". רבנימ צריכימ להיות מעורבימ בנושאימ פוליטיימ ומעוררי מח לוקת? "למדתי אצל מורי ורבי, הרב צבי יהודה קוק, שהפוליטיקה של עמ יש ראל זו הקדושה, ורבנימ חייבימ לע וק בה. הרי התורה ניתנה לא על מנת ליי ד דת של חיימ פרטיימ מקודשימ במרחב המשפחתי והקהילתי. יש לנו משימה לאומית, וכל מי שקורא את פר דברימ מבינ שמדובר בחוקה המ דינית של עמ ישראל בארצו. אמ הר בנימ רוצימ למלא את תפקידמ כראוי, המ חייבימ לע וק בפוליטיקה של עמ ישראל - יחד עמ יד מושטת להקש בה, מה שלא כל ככ קיימ בצד השני". ואיכ מאזנימ בינ הרצונ לממש אידיאולוגיה לבינ הצורכ באחדות? "ככל שאדמ יותר ברור בעמדה שלו, יש יותר יכוי לאחדות. כשמנ ימ לטשטש את ההבדלימ ולא רוצימ לקדמ אג'נדות, מה שיבצבצ מבעד ל'שיח האחדות' יהיה זה שיפלג. אמ אתה מוכנ לשימ את המפלג על השו לחנ, אז יש יכוי שב ופ גמ האחדות תבצבצ". "לא היו טעויות מהותיות" אנחנו בימימ של חשבונ נפש. איפה היו הטעויות של המחנה הלאומי בשנה האחרונה? רקכך נגיע לאחדות בכל מפגש שנעשה לא הייתה הקשבה מצד המוחים, כי הם הבינו שאם יתחילו לדון בדברים בצורה רציונלית - הם יפסידו בקרב. מדובר באמוציות, בתחושות של בהלה, דברים שהם הרבה יותר עמוקים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==