שביעי

22.09.23 | ז' בתשרי תשפ"ד | 556 גיליון | 14 מור שפייר צילום: אברהם קוגל, לע"מ גילו את אלוקים בשוחות: החיילים שחזרו בתשובה בעקבות המלחמה "כשבני אדם נקלעים למצבי לחץ קיצוניים, הם מחפשים מציאת משמעות "חלק מהלוחמים חוו הארה או תובנה שגרמה להם • בתוך הצרה הגדולה" המחקר המרתק של פרופ' עמיה ליבליך • להתחיל להאמין ולקיים מצוות" במהלכ הקרב העיקש בבטאנ שבפיליפינימ במלח מת העולמ השנייה, אמר הכומר הצבאי וויליאמ תו מא קאמינג לחייליו ש"אינ אתיאי טימ בשוחות". משמעות דבריו הייתה שדווקא זמנימ של פחד ולחצ שנימ 30- יכולימ לעורר באדמ אמונה בכוח עליונ. כ לאחר מכנ, כמה אלפי קילומטרימ מבטאנ, שכבו רבבות חיילימ ישראלימ בשוחות המדבריות של מצ רימ ובגבעות המוריקות של רמת הגולנ, כדי להגנ על המולדת מפני מתקפת הפתע ממצרימ ו וריה. גמ שמ היו לוחמימ שהתפללו והתחננו לישועה, וחלקמ אפ חזרו בתשובה לאחר שובמ הביתה. על התופעה הזו בדיוק - של חזרה בתשובה בעק ,(83) בות מלחמת יומ הכיפורימ - כתבה עמיה ליבליכ פרופ ור אמריטה מהאוניבר יטה העברית, יחד עמ השותפות שלה למחקר, תהילה גאדו וחגית כהנ אליהו. "כשמכונ יד יצחק בנ צבי יצא בקול קורא למחקרימ על המלחמה, חשתי מעינ גירת מעגל ורצונ לתרומ את חלקי. גיי תי שתי שותפות והתחלנו במחקר", מ בירה שנימ לאורכ כל 50 ליבליכ, שע קה במאורעות מלפני הקריירה: "המחקר הנרטיבי הראשונ שלי ע ק במלחמת יומ כיפור, ה פר הראשונ שכתבתי - 'חיילי בדיל על חופ ירושלימ' - התמקד בשיחות עמ חיילימ שעברו את המלחמה, וגמ פרי 'חוצ מציפורימ' נכתב על חיילימ שנשבו במלחמת ההתשה וחזרו ."1973 ארצה אחרי פרופ' ליבליכ נחשבת לאחת הבולטות בעולמ בתחומ המחקר איכותני. לדבריה, המחקר על תופעת החזרה בתשובה נולד מתוכ הצורכ שלה לחפש זווית מהמלחמה שעדיינ לא נגעו בה. "היה קשה למצוא אנשימ שי כימו לדבר, אבל מצאנו כמה לוחמימ שהיו מוכנימ לשתפ בחוויה האישית שלהמ וככ יצרנו לנו מחקר שהוא אמנמ קטנ, אכ גמ עמוק ומשמעותי". מחקרה של ליבליכ טרמ ה תיימ, אכ לקראת יומ הכי פורימ היא מ כימה לחשופ חלק מהתוצאות והמ קנות שהתגלו במהלכו. "חלק מהאנשימ חוו ממש בתוכ השו חות מעינ הארה או תובנה שגרמה להמ להתחיל להאמינ ולקיימ מצוות. מה שהוביל אותמ להתגלות הזאת זה שאי אפשר להבינ מדוע אנחנו נלחמימ נגד המצרימ וה ורימ, אלמלא הה בר ההי טורי והאידיאולוגי - הציווי התנ"כי שאלוקימ נתנ את הארצ לעמ ישראל. "אחד המנגנונימ שבני אדמ משתמשימ בהמ במ צבי לחצ קיצוניימ הוא מציאת משמעות בתוכ הצרה הגדולה. מה שמעניינ הוא שגמ הלוחמימ שטענו שאינ קשר בינ תהליכ החזרה בתשובה שלהמ לבינ המלח מה, שתלו בתוכ ה יפור שלהמ מושגימ כמו השגחה עליונה. אחד הטיי ימ אפ אמר לי 'אינ טיי שט בשמיימ בלי להתפלל". "הפצע ממשיך לדמם גם היום" ליבליכ טוענת שמלחמת יומ הכיפורימ הייתה שונה משאר מלחמות ישראל. "היא הובילה למשבר אמונ קשה בינ העמ למנהיגימ. לאחר מלחמת ששת הימימ היינו בטוחימ שצה"ל הוא הצבא הכי חזק בעולמ, והפצע של יומ כיפור ממשיכ לדממ גמ היומ". וכשהיא מ פרת על אותו פצע מדממ, היא מצבי עה עליו באופנ אישי ומדויק: "הייתי אז אמא צעירה לשני ילדימ. ישבתי עמ בתי הקטנה בדירתי בירוש לימ, עד שהצופר של השכונה זיעזע את כולנו. בעלי גוי למלחמה ושירת בה בתפקיד מודיעיני. על אפ שהמשפחה שלי לא נפגעה, כל אחד מהדור שלנו הכיר אנשימ שנפלו או נפגעו במלחמה הזאת. לכנ הרגשתי צורכ לחקור עליה, לחפש תשובות ולכתוב • עליה דברימ משמעותיימ". לוחמים בסיני מתפללים ביום השישי למלחמה גם הלוחמים שטענו שאין קשר בין תהליך החזרה בתשובה שלהם לבין המלחמה, שתלו בתוך הסיפור שלהם מושגים כמו השגחה עליונה פרופ' ליבליך 90 צילום: מרים אלסטר, פלאש חברה שנים למלחמת יום כיפור המתחזקים

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==