שביעי

29.09.23 | ערב סוכות תשפ"ד | 557 גיליון | 20 צילום: אמיר צוקרמן שבת בסגנון אתיופי: הד"ר והקייס שיכירו לכם את המדרש האבוד דורות של יהודים באתיופיה שמרו את השבת על פי רוח "תאזזה סנבת" - כעת עלתה יוזמה • וחלקם עושה זאת באותו אופן גם כיום, בישראל להציג בעברית את המדרש שעומד מאחורי המנהגים מאז ומעולמ הייתה השבת עוגנ רוחני חשוב. אכ לצד החמינ, הקוגל והשנ"צ, ליומ המנוחה הש בועי של עמ ישראל יש עוד כמה פנימ ייחודיות, שחלקנ כמעט לא נחשפ לציבור. אחת מהנ מתג לה ב"תאזזה נבת", מדרש יהודי-אתיופי העו ק במצוות השבת. מאות שנימ אחרי שנכתב, עומד המדרש לצאת לאור מחדש באמצעות קמפיינ מי מונ המונימ שמבקש להביא את השבת של יהודי אתיופיה לכל בית בישראל. מאחורי הקמפיינ עומדימ אפרימ לאווי, קיי יוצא אתיופיה, ויוני שניצר, ד"ר לפילו ופיה יהודית, שהחליטו להפיק מהדורה מתורגמת לעברית של המ דרש, לצרפ לו מבואות ולהנגיש אותו לציבור בארצ. "ארונ ה פרימ היהודי שלנו הוא די צר", אומר שני צר. "אחד הדברימ שמניעימ אותי הוא הרצונ להרחיב אותו. גדלתי בבית של חוזרימ בתשובה. ההורימ שלי לא ידעו שיש דבר כזה פרדימ ואשכנזימ, ככ שגדלתי בבית שבו הייתה פתיחות והעריכו במידה שווה את מרנ הרב עובדיה יו פ ואת הרב יו פ ולובייצ'יק". קלף עתיק בשפת הגעז שניצר נחשפ לראשונה ל"תאזזה נבת" כשנבר בטק טימ יהודיימ לא מוכרימ. "המ דרש הופכ את השבת לדמות נשית, שתפקידה ל נגר על בני ישראל השומרימ את השבת. אני לא מכיר טק ט דומה בארונ ה פרימ היהודי. זה גמ המקומ שבו אנחנו פוגשימ את השוני בינ מנהגמ ומנהגנו. לפי המדרש, מי שמכעי את חברו ביומ השבת - חייב מיתה בידי שמיימ, משומ שזה זמנ של התעלות, שבו אתה נהיה מישהו אחר". בידי 15- או ה 14- "תאזזה נבת" חובר במאה ה אחד ממיי די קהילת ביתא ישראל, אבא צברה, שחי חיי פרישות ונזירות. אפ שהיה בשימוש, רוב כתבי היד של המדרש אבדו במהלכ השנימ. המהדורה החדשה תביא לקורא הישראלי את המדרש בעברית, בתרגומ נאמנ למקור, ותכלול בינ היתר צילומי פק ימיליה של כתב היד הכתוב על קלפ בשפת הגעז, נ פח של ק הק ימ עמ הפרשנות המ ורתית של המדרש, ומבואות על יהדות אתיופיה וארונ ה פרימ שלה. קיי לאווי, השותפ לקמפיינ ההוצאה מחדש, מ פר על חוקימ נו פימ הנזכרימ במדרש: "באתיופיה היה אי ור מובהק על חציית נהר או מקור מימ, כחלק ממצוות תחומ השבת. היה גמ אי ור על חימומ אוכל. האוכל הוכנ מראש ונאכל בשבת בלי שחוממ באש, ועד היומ חלק מבני הקהילה נוהגימ ככ". מה המטרה שלכמ בהוצאת המדרש לאור?  "אנחנו רוצימ להכיר לכולמ את ההשקפה הרוחנית של יהדות אתיופיה על השבת, כיומ שמקבל באהבה את כל ההכנות לקראתו, את הארגונ, ההיגיינה האישית, התפילות, ועמ כל זה הוא מ נגר לפני השמ על בניו שנאמנימ לשבת. זו השקפה יוצאת דופנ, כמעט בלתי נתפ ת, והיומ יותר מתמיד אנחנו צריכימ להפיצ אותה". "כולנו למדנו על מבצע שלמה", מ כמ ד"ר שניצר, "אבל לא למדנו על ארונ ה פרימ של יהודי אתיופיה, שמאתגר את השאלה מה זה להיות יהודי ואיכ אמורה להיראות השבת שלנו. אנחנו פה כדי לתקנ את זה". חפשו בגוגל "המדרש האתיופי האבוד" כדי לתמוכ • בהוצאת ה פר לאור. זקוקים לתמיכת המונים. לאווי )מימין( ושניצר המדרש הופך את השבת לדמות נשית, שתפקידה לסנגר על בני ישראל השומרים את השבת. אני לא מכיר טקסט דומה בארון הספרים היהודי אליהו גליל יהדות המדרש המקורי צילום: אפרים לאווי

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==