שביעי

01.12.23 | י"ח בכסלו תשפ"ד | 564 גיליון | 6 מלווה אותי מאז שמחת תורה, והיא מחשבה חזקה קשורה לדימוי של "פריצת חומות", גלגול הפריצה ההיא של י"ז בתמוז. תולדת שנאת החינמ, ש יבותיה נטועות עמוק בנפשמ של אנשימ, באינ דרכ רציונלית לכבות. חווינו תקופה רוויית שנאה כפי שלא הכרנו בדור האחרונ, אבל לפתע מציצה איזו תקווה. אנחנו רגילימ לשמוע את צמד המילימ אהבת חינמ, ולעיתימ משתמשימ בו ביח לכל גילוי של טוב לב ומידות מתוקנות, אבל הרב קוק זצ"ל העניק לו משקל אחר: "ואמ נחרבנו ונחרב העולמ עמנו על ידי שנאת חינמ, נשוב להיבנות והעולמ עמנו ייבנה על ידי אהבת חינמ". מה פשרה של אותה אהבת "חינמ"? איכ אהבה היא בחינמ? והרי כל גילוי של אהבה ממלא את נפש האוהב, ומעניק לו איכות חיימ ורוממות נפש. איפה ה"חינמ" פה? כמעט חודשיימ אחרי הטבח הנורא, ניצת אור באופק. קצת קשה לבחור מבינ כל הדמויות שבגבורה עילאית מ רו נפשנ להציל יהודימ אחרימ, אבל הדברימ האלו התעוררו לאורו של אלחננ קלמנזונ זצ"ל. אמ חיפשתי את הביטוי הנעלה לאהבת חינמ - מצאתיו אצלו; מי שאינו תחת חובה כלשהי, ממלכתית, ורמלית או קהילתית. מי שמטריח את עצמו מהר חברונ הרחוק ויורד לעזרת אחיו הלא מוכרימ. מה מניע אותו? מהו הכוח שדוחפ אותו להיכנ שוב ושוב אל תוכ התופת ולהציל עוד ועוד יהודימ?! שעות ארוכות של גיא צלמוות, תוכ בחירה חוזרת ונשנית לה תכנ ולאבד את החיימ, ועוד לעשות זאת במאור פנימ וברגישות עילאית? זו כנראה אהבת החינמ הנשגבה ביותר, שאני לפחות נתקלתי בה. לולא דמ תפינא הייתי אומר שקלמנזונ תיקנ את שנאת החי נמ בשורשה, והוריד לעולמ את האור הגדול של אותה אהבה נכ פת. הרב קוק כלל את חורבנ העמ עמ חורבנ העולמ, וקבע שאותה אהבה שתבנה אותנו - תבנה גמ את העולמ כולו. לכאורה, האהבה היא נושא פנימ ישראלי, אז איכ העולמ כולו ייבנה גמ הוא ממנה? כל אחד מבינ שכאשר השיח הוא באהבה, הרבה מנ הזרות, המתח והאיבה מתפוגגימ. יש "תמורה" לאהבה. אבל הרב קוק לא נתנ רק עצה טובה לחיימ, אלא על מה שיכול לבנות את העולמ כולו. הח ידות לימדה להתבוננ על ערכימ מצד עצממ - הרוח פועלת בעולמ. הקדושה נוכחת, בינ אמ יש לה יח י ציבור ובינ אמ לאו. אהבה היא חידוש גדול מאוד. התעלות של אדמ למעלה מנ האגו ויצרי הקיומ שלו מגדירה מחדש את ערכה של האנושות כולה; משיבה את התקווה לתקנ את העולמ בשורשו. אי אפשר לבנות את העולמ בלי שהאנושות תעפיל אל מה שגדול מנ הצ רכימ הקיומיימ המשותפימ לבעלי החיימ. להרגשתי, קלמנזונ תיקנ את אהבת החינמ בשורשה. הוא עמד בשמ האומה במבחנה העליונ והנורא, ומתוכ אפילת הטרור ו בכ השנאה הפציע יחד עמ אחיו ואחיינו - והאיר את העולמ כולו. נחרבנו, כי לא הכרנו את המהות האחת החזקה מנ הזהויות הפ רטיות שאנחנו מטפחימ. יחד איתנו, הלכה האנושות לאיבוד. העמ שנבחר כדי להאיר את ודה של האחדות - חטא, ועמו נחרב העולמ כולו. אולי קלמנזונ במותו צווה לנו את האהבה. • נתנ בידינו את כלי הבניינ לעולמ החדש. Aaron@achay.org.il במאור פנים וברגישות עילאית. סרן )מיל'( אלחנן מאיר קלמנזון זצ"ל את הביטוי הנעלה לאהבת חינם מצאתי אצל אלחנן קלמנזון זצ"ל. מה הניע אותו להיכנס שוב ושוב לגיא צלמוות ולהציל עוד ועוד יהודים שלא הכיר? הרב אהרו ן אגל־טל במותו ציווה לנו את האהבה

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==