שביעי

08.03.24 | כ"ח באדר א' תשפ"ד | 578 גיליון | 24 ליאו מ י בארגנטינה", צייצ עמ שובו הביתה; בעקבות ככ גיליתי ששנינו משרתימ באותה חטיבה. "עזה נתפ ת כאזור נחשל, 'הצפופ בעולמ' קוראימ לו, וטוענימ ששנימ הוא מצוי תחת מצור. אינ שקר גדול מזה. הדבר הנפוצ ביותר שמצאנו בבתי האזרחימ הוא מפת ארצ יש ראל, תחת הכותרת 'מפת פל טינ'. אינ איזכור לישראל או ליישובימ יש ראליימ. המעגל התומכ בחמא גדול בהרבה מעשרות אלפי מחבלי הארגונ. האידיאולוגיה שלו נמצאת כמעט בכל בית, בתמונות, בחומרי התעמולה". זו לא הפעמ הראשונה שלכ בעזה. למה הופתעת כל ככ? "נתחיל בזה שבעבר לא הגעתי ללב הרצועה. הכל תמיד היה ליד, בפא תימ. חשבנו שיש אזורימ מ וימימ שרק בהמ צה"ל יכול לפעול. להיכנ למרכז עזה היה וואו, וזה עוד חלק בקונ פציה שנשבר - המחשבה הש גויה שאנחנו לא מ וגלימ". "בלב עזה חטפתי את הבומבה האמיתית. כל בית שני מזוהה עמ חמא . מצאנו כמויות אדירות של נשק. היה בניינ מגורימ שבתוכו ארגז של אונר"א ובפנימ עשרות טילי גראד; גנ ילדימ, כמו של הבת שלי, רק שלצד המשחקימ והמגלשות היה פיר מנהרה. זאת עיר שלמה שבנויה ללחימה וטרור, וזו הייתה ממש כאפה לפנימ. מצאנו המונ חומרימ שמעידימ על המיתו ימ והמורשת העזתית - לוח שנה עמ ציונ מועד חטיפת גלעד שליט ומועדי פיגועימ גדולימ ביש ראל, פר 'מורשת קרב' עמ צילומי אוטובו ימ מפוצצימ". המראות האלה שינו בכ משהו? "תמיד ידעתי שמי שגר שמ לא אוהב אותי ולא מכיר בי, אבל זה נתנ לי פר פקטיבה על רמת המעורבות בטרור. לרוב האוכלו ייה יש מעו רבות בצורה כזו או אחרת, לפחות ברמה האידיאולוגית". אז מבחינתכ אינ "בלתי מעור בימ"? "אני לא חושב שאפשר לחלק באופנ דיכוטומי בינ מעורבימ לבלתי מעורבימ. יש פקטרומ של מעורבות. יש מי שמחזיק בנשק ויורה עליכ, יש המעגל הרחב שמביע בו תמיכה, ויש את אלה שמעלימימ עינ משיגורי רק טות מתחת לאפ שלהמ". יש מי שמבקרימ את ממדי ההר ברצועה. "כשאתה בפנימ, אתה מבינ ששכונות ורחובות שלמימ המ חלק ממתחמ לחימה אחד גדול, שגמ גרו בו אנשימ. אי אפשר לה תכל על זה כמטרות אזרחיות. לאנשימ בחוצ, שרואימ כזה הר , קשה להבינ שכל המקומ הזה הוא מעינ מוצב טרור. אנחנו ראינו את זה בעיניימ. זאת מפלצת שאיפשרנו לה לגדול, והכל דקות בווייז מהבית שלי. 54 במרחק ממש יקומ מקביל". אנשים מתחילים להבין באוקטובר 6 אתה חושש ששיח ה חוזר? "בפנימ מתע קימ במהות, וגמ אמ יש מחלוקות, השיח הרבה יותר עמוק, משמעותי ומכבד. בטוויטר יש בעיקר 'גיבורי' מקלדת. השיח ברשת ברמה נמוכה מאוד. זה מבא , אבל לא באמת מייצג את העמ. הרשתות יוצרות אשליה שהשיח המגעיל והמ קטב הוא הדומיננטי, וזה לא נכונ. מי באוקטובר הוא 6 שמעוניינ בשיח של מיעוט קולני". ומה חלקה של התקשורת בזה? טוענימ שבמקומ להרימ, היא מורי דה את הרוח. "יש מי שמדווח על המצב כמו שהוא, ויש מי שמתעקש להישאר בעבר. כשהשתחררתי, ראיתי שהישגי הצבא לא באימ לידי ביטוי בעמ. אבל זה השתנה. אנשימ מתחילימ להבינ איזה דבר גדול צה"ל עושה ברצועה". ובכל זאת, יש התוהימ איכ אנחנו נלחמימ כבר חמישה חודשימ באר גונ טרור ולא מצליחימ לגבור עליו. "מי שהיה בפנימ, ראה שלא מדובר בארגונ קטנ אלא במפלצת עמ מו דות שלטונ, אמצעי לחימה, מוצ בימ ורשת מנהרות מ ועפת. לנצח דבר כזה לוקח זמנ, אולי שנימ. ככל שיותר ויותר מילואימניקימ משת חררימ ומ פרימ מה קורה בפנימ, ההבנה בציבור מתחילה לחלחל". מה דעתכ על גיו חרדימ? "לצה"ל הייתה מחשבה שאפשר לה תדר עמ צבא קטנ. זאת עוד קו נ פציה שהתר קה. אמ בעבר השיח היה ערכי על שוויונ בנטל, אז עכשיו הצורכ הוא אמיתי. כדי לעמוד בא תגרי הביטחונ, צריכ עוד לוחמימ, ולכנ החרדימ צריכימ להתגיי - בלי מכ ות ומתווימ שנכשלו בעבר, אלא חובת גיו לכולמ והתאמת המ ג רות למי שצריכ. ברור לי שלא כולמ יתגיי ו, אבל יהיו רבימ שכנ. בכל מקרה, אנחנו נמשיכ להתייצב". גמ בצפונ? • "ברור. אתה תבוא איתי, לא?". "אזור נחשל? צפוף? תחת מצור? אין שקר גדול מזה". במהלך המלחמה תמיד ידעתי שבעזה לא אוהבים אותי ולא מכירים בי, אבל זה נתן לי פרספקטיבה. לרוב האוכלוסייה יש מעורבות בטרור. יש מי שיורה עליך, מי שמביע תמיכה, ויש את אלה שמעלימים עין משיגורי רקטות חזרתי מן החושך

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==