שביעי

ובצה”ל, הותיר עליה רושמ עמוק. כאשר השיר השתתפ בפ והפ טיבל הזמר זמונ, היו זאב ויו י משו מעיו, וכמו בכל שיר, התערבבו בו פרטימ אמיתיימ לצד פרטימ אומנותיימ וליריימ, שלאו דווקא עקבו אחר המציאות. ,1973 רק במלחמת יומ הכיפורימ ב כשעמית הצטרפ לחפ”ק האוגדה של אריאל שרונ ונהרג בהפגזה המפור מת )שלאחריה ה תובב שרונ עמ הת חבושת על ראשו(, המילימ שמדברות על האיש שליווה את חברו בדרכו האחרונה אל הכפר קיבלו משמעות מצמררת. היו שכע ו על נעמי שהעזה להכני מילימ כאלו לשיריה, אכ היא כמובנ לא ידעה שתנבא את המציאות. בנסיעה מת”א להרצליה באותה מלחמה כתבה נעמי שיר שהיווה מעינ תפילה עבור חילונימ ודתיימ כאחד. השיר ”לו יהי” היה גי ר ה עברית לשיר של Let it be הביטל , שנוגנ באותה שנה שוב ושוב ברדיו. נעמי הרגישה כל הזמנ שהיא צריכה ל פק לו מילימ עב ריות ותפילה ישראלית. כשהתבקשה על ידי חוה אלברש טיינ לכתוב שיר לטובת מופע לנ שות החיילימ, המילימ יצאו מאליהנ. תחילה הוא נוגנ במנגינה של השיר המקורי, אכ לאור בקשת בעלה דאז, מרדכי הורוביצ, שאמר לה ש”מילימ כאלו גדולות צריכות לחנ עברי”, נעמי החליטה לגייר את השיר לגמרי. ומתי נכתב הלחנ המוכר? כשאהרונה דיינ הנחתה תוכנית לה עלאת המורל הלאומי בעיצומה של המלחמה, היא הזמינה את נעמי לבצע את אחד משיריה. בנ יעה הקצרה מביתה שבת”א אל אולפני הרצליה, חיברה המשוררת את הלחנ החדש וביצעה אותו לראשונה מול הציבור, שחיכה למילות נחמה על נפש עייפה. זה לא היה שיר הת פילה היחיד שנעמי חי ברה. אחד השירימ המ פור מימ ביותר שלה, ”על הדבש ועל העוקצ”, מבטא את התודה על המובנ מאליו ואת הכ מיהה לשמירה עליו. הוא הפכ לשיר חוצה מגזרימ ואירועימ. נעמי, שהחלה לגלות את דעותיה הפו ליטיות ואת תמיכתה בגוש אמונימ )כמו רבימ מחברי הקיבוצימ ותנועת העבודה, שהיו ממובילי תפי ת ארצ ישראל השלמה(, שילמה על ככ מחיר ביח של חלק מציבור האומנימ כל פיה. השיר הזה נכתב בכלל כשיר נחמה לאחותה רותי שהתאלמנה מבעלה, אכ מילותיו האלמותיות ”אל נא תעקור נטוע” שויכו למאבק בנ יגה מחבל ימית ומחצי האי יני, ובהמשכ גמ להתנגדות לגירוש מגוש קטיפ, שנה אחרי פטירתה. ואי אפשר לחתומ כתבה על נעמי שמר בלי לגעת בשיר המפור מ ביותר שלה, שכמעט הפכ להמנונ הלאומי, ”ירושלימ של זהב”. השיר, שנכתב לטובת פ טיבל הזמר והפז מונ, לא השתתפ בחלק התחרותי שלו, אלא רק בחלק של השירה בציבור. אכ כשהקהל ביקש הדרנ, לא עניינ אותו שהשיר שזכה בתחרות היה שירו של מייק בורשטיינ. הוא רצה לשמוע שוב את שולי נתנ, בעלת קול הפעמונימ, ואת מילותיה של אחת מגדולות המ שוררות שקמו לעמ היהודי שהצליחה שנות גלות וגעגוע, 2,000 להכני שנות ריחוק מירושלימ, 19 ועוד לתוכ מילימ ובתימ. מילימ ובתימ שנכנ ו לעומק הלבבות, יחד עמ שאר שיריה ומילותיה. • • • נעמי שמר נולדה בי”ז בתמוז, שנימ 94 ובעוד כשבוע וחצי ימלאו להולדתה. ממש כמו בשיר שכתבה עשרות שנימ לפני פטירתה, ”עצוב למות באמצע התמוז”, היא הלכה לעולמה בז' בתמוז והותירה אותנו עמ מילימ שיהדהדו את זכרה לעוד • שנימ רבות. את "על הדבש ועל העוקצ" כתבה נעמי כשיר נחמה לאחותה רותי שהתאלמנה. אלא שמילותיו האלמותיות "אל נא תעקור נטוע" שויכו להתנגדות לנ יגה מימית ומ יני, ובהמשכ גמ למאבק בהתנתקות, שנה אחרי פטירתה צילום: נתן אלפרט, לע״מ גם הבמה אהבה אותה. שמר עושה 1991־ קיסריה, ב קברה של שמר בבית העלמין כנרת 12.07.24 | ו' בתמוז תשפ"ד | 595 גיליון | 24

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==