שביעי

ת למידי ישיבת הה דר בשדרות מבינימ שיש מעלה עצומה וזכות הי טורית להתגיי ולהיות שו תפימ בתקומת ישראל וב"עזרת ישראל מיד צר". המ מבינימ שמשה רבנו רצה שבני גד יתגיי ו, לא בתגובה למאמרו של אמנון הרב דוד פנדל שנות גלות"( 76") שומרון מהשבוע שעבר בגלל שהיה זקוק להמ - אלא בגלל שהמ היו צריכימ להיות חלק מכלל העמ. המ שומעימ על גבירי תקוע, ש ירבו להשתתפ בבניית חומות ירושלימ בזמנ נחמיה ומוז כרימ לדיראונ עולמ בתנ"כ ולדורי דורות. תלמידינו יודעימ טוב מאוד שאינ הכנ עה כלפי הציבור החרדי ושאינ התבט לות. מאות התלמידימ המשרתימ בר געימ אלה בצבא יודעימ שצה"ל איננו "תופת רוחנית", וברוכ השמ המ חיימ בתחושת תקומה, מימוש חזונ הנביאימ, פריצת דרכ ורוממות האומה. באותה מידה המ ערימ ל כנות כשאינ מ גרות מתאימות כמו ה דר, ושותפימ לנחישות לשנות את זה. המ גמ שותפימ לאמפתיה, לאהבה ולכבוד העמוק כלפי הציבור החרדי. התלמידימ שלנו לא שותפימ להת נשאות כלפי ציבור יקר של בני תורה )"מעניינ אותמ הרינג ושידוכ"(, שאינה נכונה, מזמינה השמצות נגד הציבור שלנו וחוזר חלילה, ונגועה בשנאת ישראל. כפי שאמר הרב קוק זצ"ל: " ימנ רע הוא למפלגה אמ היא חושבת שרק עמה הוא מקור חיימ של כל האומה, וכל היושר וכל זולתה הבל ורעות רוח". לא באתי לחנכ אפ אחד בוועדת החוצ והביטחונ, וגמ לא לחנכ כאנ. באתי רק להתריע ולהזהיר בכבוד חברינו, לפעול שנגיע לחוק גיו הדרגתי, ככ הממשלה לא תיפול, ולכרות ברית של שותפות עמ כל הציבורימ, ובוודאי עמ הציבור האמוני. ב ופ, אמ יש למישהו יכוי להקימ ישיבת ה דר חרדית - זה לנו בשדרות, ולא לאלה שבזימ לציבור הזה ומשאירימ אפ יכוי להידברות ולהתקדמות. אנחנו נמשיכ להיות פורצי דרכ ובריח תיכונ, שמאחד ציבורימ ושמוביל בקידוש שמ • שמיימ. ברית של שותפות הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר בשדרות הרב דוד פנדל, ראשישיבת הה דר שד רות, הופיע בדיוני ועדת החוצ והביטחונ וביקש מהח"כימ להיות חכמימ ולא צו דקימ. לא לתקופ את החרדימ, להתפשר איתמ. למצוא עבורמ פתרונ יצירתי. לד עתו, הדרישה לגיו מ נובעת מאינטר זר להפלת הממשלה. למענ האמת, מבחינת הרב פנדל הח רדימ גמ צודקימ. הוא אמנמ ראש ישיבת ה דר שאיבדה במלחמה שישה מתלמידיה, אבל התבטא בעבר שהתגיי ות לצבא היא התאבדות המונית בגלל החילונ הצ פוי: "לא נלכ כצאנ לטבח - לצבא עמ אג'נדה של כפיה חילונית. נדרוש אווירה שמתאימה לבחור בנ תורה. החרדימ שמ תגיי ימ צריכימ להיות בטוחימ שמי שמ תגיי חרדי - חוזר חרדי". קשה להבינ מה אמור תלמיד בישיבת שדרות לה יק מהדברימ. למה הוא מושלכ לתוכ התופת הרוחנית הזו, בעוד רבו דואג לטוהר נפשמ של הצעירימ החרדימ. התבטלות הרב פנדל בפני העולמ החר די מביכה. לאפ אחד אינ פק שהמציאות בצבא כרוכה באתגרימ לצעיר הדתי, בדו מה לאתגרי עולמ התע וקה שגמ החרדי מגיע אליו. אבל מלחמת הקיומ של המדי נה מחייבת כל צעיר להתגיי ול ייע מול אויבינו. לתת את הנפש למענ נצח ישראל, למענ חיי משפחתו. וכמו שהציבור הדתי לאומי מצא פתרונות של מכינות וישיבות ה דר לשמירת המ גרת הדתית, ככ היה על החרדימ לנקוט. זו אמורה להיות משי מתמ. הרצונ של הרב פנדל ודומיו לחלות את פניהמ בדחילו ורחימו ובקמעה קמעה, נמתח אינ פור שנימ ונתקל בדחייה ובלעג של רבני המגזר החרדי. "הדתיימ לאומיימ נהרגימ בגלל תורה מעוותת", אמר לאחרו נה, עליו ועל תלמידיו, הרב דב לנדו. • הגישה האמפטית של הרב פנדל למצו קת החרדי ותיאורו את צה"ל ככור החילונ של ישראל משרתימ את עמדתו הנפשית גלותית של הציבור החרדי. עמ ישראל שב לארצו והקימ בה מדינה יהודית. למרות הה תייגויות החרדיות מאותה מדינה ציונית חילונית, רוב הקהילות והח י דויות עלו אליה והקימו בה מו דות ואר גונימ וע קימ. המ נהנימ מהשפע ומה שגשוג שהמדינה מצמיחה ומעניקה להמ, אבל ממשיכימ לראות בעצממ קהילה שנקלעה לאירוע. בעוד הצעיר הדתי לאומי חי בתחושת תקומה, במימוש חזונ הנביאימ, מנ ה כל העת לפרוצ דרכ בהוויה הישראלית, לרו ממ את האומה המתחדשת, ולהכות שור שימ באדמת הארצ, הצעיר החרדי מבקש להבטיח את קיומו הרוחני, המשפחתי, הכלכלי. כשנערימ מקרני שומרונ, קריית ארבע, ירוחמ ומעלות מתפללימ להקמת המקדש, מתחנכימ ליישוב הארצ ולקי מומ מלכות ישראל, הצעיר החרדי מבקש שלא להזיז לו את הגבינה ואת ההרינג, את ה טנדר ואת חלת ויז'ניצ, הוא לובש את החולצה הלבנה ומכנ י הבד השחורימ, מייחל לשידוכ הגונ ומתעדכנ בלוח הזמנימ .400 של קו צעירי הציבור הדתי לאומי מבקשימ עצממ כיהודי החדש, הלאומי, הגיבור לב ועז הנפש שבידו האחת הרמב"מ ובידו הש נייה הגלילונ. הצעיר החרדי ממשיכ לערוג לשטייטל, ליהודי הישנ, זה שמתמרנ את עצמו בינ הגויימ העוינימ, חומק מהשפלות הערבימ בדרכ לכותל ונאחז בתורת ישראל • כתורת שעשועיו. amnonzst@gmail.com הציבורהדתי מקריבעצמו למען המדינה, בעודהחרדים • משמריםאורחחייםגלותי התבטלותו שלהרבדודפנדל חושפתאתעומקהבעיה שנות גלות 76 אמנון שומרון ƒ–• ‡• ’ ˜—ƒ ‹‡†–’Š 072.231.0000 ‹‡‡ƒ”•Œ ‹‡ŠŽ~’ ˜ƒ•˜–Œ ˜ƒ~”–‚ƒ ‹‡…ŒƒŒ‚ ˜~ —ƒ€’Š ƒ~ƒ 2025 א יש כאן הכנעה או התבטלות

RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==