שביעי
28.03.25 | כ"ח באדר תשפ"ה | 631 גיליון | 20 אלון פרל חי נ וך : דובי יעקובוביץ, ארט־אפ AI צילום , אבל AI "התלמידים שולטים ב־ בחיים" ChatGPT המורים לא פתחו סקר • עולם הבינה המלאכותית חודר לתחום החינוך, אך לא בלי תקלות חדש ממחיש את הפער בין המורים שאמורים ללמד לבין התלמידים שיכולים משרד החינוך: "מדובר בתהליך הדרגתי ולא בקורס חד־פעמי" • ללמד אותם העולמ משתנה בקצב מ חרר. ב ופרמרקט כבר כמעט לא רואימ קופאיות, בטלוויזיה משה נו באומ ובמציאות היומיומיות שלנו AI מדווח באמצעות .ChatGPT נראה שכל אחד מאיתנו התייעצ עמ אלא שדווקא במציאות כזו, כשהכל עפ קדימה, נראה שיש תחומ שנותר מאחור - מערכת החינוכ. ניצני השינוי כבר נראימ. לפני כחודשיימ חשפ לשנת 2025 משרד החינוכ את תוכניתו להפוכ את הבינה המלאכותית באמצעות הכשרת מורימ, פיתוח בכיתות. אלא ש קר AI תכנימ חדשניימ והטמעת חדש של המרכז למדיניות ובטיחות ברשת )מבית "לוקחימ אחריות"( מעיד שהדרכ עוד ארוכה. 44% , מורימ 100 על פי ה קר, שבו השתתפו קרוב ל עברו 51% מעידימ שלא קיבלו שומ הכשרה בנושא ואילו מהמורימ מעריכימ ברמה 73% . הכשרה ב י ית בלבד נמוכה את יכולתמ להתמודד עמ כלי בינה מלאכותית משוכנעימ 43% שמשרד החינוכ מעודד שימוש בהמ, ו כי תלמידיהמ כבר מיומנימ בככ ברמה גבוהה. "משרד החינוכ החל לע וק בנושא מאוחר מדי, ועושה זאת בצורה לא נכונה, ככ חשימ המורימ", אומר יו פ בר דוד, מנכ"ל המרכז למדיניות ובטי חות ברשת. "המהלכ של המשרד מנותק מהמציאות. בעוד התלמידימ התקדמו שנות אור קדימה בשימוש , המורימ רק עכשיו מתחילימ להכיר כלימ AI בכלי ב י יימ. זה חו ר הבנה מוחלט של המציאות בשטח". "צוחקים על מה שמביאים להם" "יש רצונ טוב, אבל גמ שתי בעיות", אומר אמתי כהנא, מנהל התוכנ של המרכז למדיניות ובטיחות באמ AI ברשת. "בהיבט הטכני - אי אפשר ללמוד דקות, כמו שמשרד החינוכ מציע. 20 צעות קור של התלמידימ כבר שולטימ בזה באופנ יומיומי, והמורימ בחיימ. זה פער שלא ניתנ לגי ChatGPT לא פתחו שור, התלמידימ ממש צוחקימ על מה שמביאימ להמ". הבעיה המהותית יותר, אליבא דכהנא, היא זו: "גמ אמ התוכנית הייתה טובה, ח ר לנו הגשר הרגשי. עד היומ, כל מה שהתלמידימ חווימ מהמורה בהקשר הדיגיטלי זה שיטור והגבלות: תביא לי את הטלפונ, תכני אותו לתיק וכו'. התלמיד לא רואה במורה דמות שתלמד אותו כיצד להשתמש באופנ נכונ בדיגיטציה. "מרחב המ כימ הפכ להיות מרחב מציאות של ממש עבור הילדימ, וזה כבר לא משהו צדדי כמו שהיה פעמ. אמ נמשיכ לנקוט בגישה של העולמ הישנ, נצ טרכ כל הזמנ להדביק את הפערימ ולא נהיה אנשי חינוכ רלוונטיימ. "מורה שרוצה לחנכ את הילד שלו למרחב המ כימ, לא חייב להבינ בעולמ הדיגיטלי כמוהו. עיקר העבו דה הוא להיות דמות רלוונטית - כזו שמתעניינת, כזו שהילד יהיה מוכנ לשתפ אותה אמ חלילה קרה לו משהו ברשת, ובעיקר כזו שנותנת לו את התחושה שהוא לא עושה משהו רע, אלא שאפשר גמ לצמוח מהרשת. הת למידימ בכל מקרה יהיו שמ, והשאלה היא אמ נעצומ את העיניימ ונתכחש או שננ ה לבנות גשר רגשי מה עולמ שלנו לשלהמ. כרגע אנחנו בעיקר שוטרימ". ממשרד החינוכ נמ ר בתגובה: "הכשרת צוותי ההוראה נמצאת בלב המהלכ הלאומי להטמעת בינה מלאכותית, מתוכ הבנה שהשינוי מתחיל מהכיתה. מדובר בתהליכ הדרגתי ורחב היקפ, שכולל ליווי אישי, תכנימ מותאמימ והכשרה נרחבת, ולא קור חד פעמי. אלפ מורימ כבר עברו הכשרות דיגיטליות, 120 "כ מנטורימ מהתעשייה מלווימ את הצוותימ בשטח. 2,000 ו כל מורה מקבל תמיכה מקצועית, והמשרד פועל יחד עמ יחידות טכנולוגיות מצה"ל וחברות הייטק מובילות כדי • להנגיש את חזית החדשנות גמ למערכת החינוכ". מי באמת שולט בחומר? מורה לא חייב להבין בעולם הדיגיטלי כמו התלמיד. עיקר העבודה הוא להיות דמות רלוונטית, שהילד ישתף אותה אם קרה לו משהו ברשת. כרגע, אנחנו בעיקר שוטרים אמתי כהנא
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==