שביעי
04.04.25 | ו' בניסן תשפ"ה | 632 גיליון | 42 אשרינו שזכינו בא' בני נ, השבוע, יומ הולדתו של רבי נחמנ מבר לב, ט ו לקברו לא מעט בני הציונות הדתית. אינ מדובר רק בטי ה לאומנ בראש השנה או חלק ממ ע לקברות צדיקימ, אלא יניקה עמוקה מתור תו באופנ שיטתי. בקרב בעלי הבתימ מדובר לרוב בלימוד ב פריו בחבורות והתוועדויות, בעיקר בשבתות, כאשר ההשפעה ניכרת גמ במ דרשות, מכינות וישיבות תיכוניות. רבימ גדלו על ה י פורימ שלפיהמ על שולחנו של מרנ הרב קוק זצ"ל היה מונח ה פר ליקוטי מוהר"נ ועל ככ שרב אברומ שפירא זצ"ל היה שולח קוויטלכ דרכ הרב דוד מלכיאל שהיה נו ע מדי שנה לאומנ בראש השנה ואפ היה מרבה לצטט את אמרתו המ פור מת "א ור להיות זקנ". אכ לא היה לככ השפעה מעשית בפועל, לרוב היה מדובר בחב רותות בודדות או אז כורימ אגבימ של רבנימ בשיעורימ. כיומ, בלא מעט ישיבות גבוהות וה דר, לב האידיאולוגיה הרוחנית, מועברות דרות של שיעורימ בליקוטי מוהר"נ וב יפורי מעשיות, כאשר גולת הכותרת בעיניי היא הקמתה של ישיבת זמרת הארצ בקריית ארבע, ישיבת בר לב של הציונות הדתית שמונה עשרות אברכימ ובחורימ. רבות שרבנימ מישי כבר שנים בות ח ידיות מו רימ שיעורימ על ה דר בתורתו כמו הרב גד ליאור )צפת(, הרב יהושע שפירא )רמת גנ(, והרבנימ אלח ננ ניר ואבישי שרייבר )שיח יצחק(, אכ החידוש הוא שגמ ר"מימ בישיבות יותר קלא יות כמו הרב יאיר בידני )כוכב יעקב(, הרב ציונ כהנ )קרני שומרונ(, הרב גדעונ ביר )הגולנ(, הרב עמיר כצ )בית שאנ( והרב אורי שרקי )מכונ מאיר( המ חלק מהתופעה. יתרה מככ, העוב דה שראשי ישיבות כמו הרב יצחק בתו )מצפה יריחו(, הרב איתמר אלדר )אורות שאול(, הרב דוד טורנר )נחלת בנימינ(, הרב אלישע ינונ )עפולה(, הרב אייל גריינר )טפחות( והרב דוד אמיתי )אבי נועמ( שותפימ למגמה, בהחלט מו יפה נופכ. לצד אלו, אנחנו עדימ לתופעות חד פעמיות כמו המשפיע הבר לבאי הרב יומ טוב חשינ, שמ ר שיעורימ בשנימ האחרונות בי שיבות קו דוגמת מעלה אליהו וגבעת שמואל. משיחות שקיימתי עמ רבימ ניכר שאינ המגמה ותרת את התפי ות הכלליות של הציבור, אלא מענה רוחני לחיי הפרט. במיוחד שאצל בר לב ניתנ להישאר בפשטות ובתמימות, כפי שאתה, בלי שינוי מלבוש וצורה. הרב איתמר אלדר שירטט בפניי את הי ו דות הרוחניימ למרכזיות של תורת רבי נחמנ כיומ ובפרט בציונות הדתית. לדבריו, הי וד הראשונ הוא שרבי נחמנ כתב את תורתו לעולמ של פק, עולמ פו ט מודרני שה שאלה של אמיתות ונר טיבימ היא שאלה י ודית עבורו. "דווקא בעולמ הציוני דתי שפוגש את התרבות הכללית וחווה את ה פק - רבי נחמנ מהווה מדריכ בתוכ עולמ של פקנות וחלל פנוי". הי וד השני הוא היכולת לייצר דיאלוג ושיח עמ הק דוש ברוכ הוא בצורה הכי פשוטה. "רבי נחמנ לא המציא את ההתבודדות, אבל שמ בפרונט את מערכת היח ימ בינ אדמ לבוראו דרכ הדיבור החופשי, כאדמ המשיח עמ חברו. לייצר דיאלוג ושיח עמ הקדוש ברוכ הוא בצורה הכי פשוטה, זו חוויה מאוד משמעותית בדו רנו, דור שיש בו פחות טק יות ודי ט נ ". והי וד האחרונ הוא היכולת לצאת מהמקומ הכי מטונפ. "ברגע אחד של זעקת כאב ניתנ לשנות ולהיות קרוב • להשמ יתברכ". בישיבות רבות של הציונות הדתית לומדים את תורתו של רבי נחמן מברסלב, שנותנת מענה מדויק לעולם שבו אנחנו חיים דביר עמר מעבר לסטנדר המשפיע הברסלבאי, הרב יום טוב חשין, בשיעור בישיבת מעלה אליהו dvir794@gmail.com
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjcyMg==